Konut

Türkiye mobilyada dünya markası oluyor

Mobilya Sanayicileri Derneği Yönetim Kurulu Üyesi ve Alfemo Mobilya Genel Müdürü Ramazan Davulcuoğlu, Türk mobilya sektörünün çevre ülkelerde gücünü hızla artırdığını belirterek, Türkiye imajının kendilerine büyük avantaj sağladığını kaydetti.



Sektör ve firmayla ilgili değerlendirmelerde bulunan Davulcuoğlu, 2003 yılı sonrası büyüyen mobilya şirketlerinin, dış pazarlarda övünülecek başarılara imza attığını söyledi.


Sektörün ilk kez bu yıl 1 milyar dolar ihracat yapacağını, 3 yılda bunu 3 milyar dolara çıkaracağını söyleyen Davulcuoğlu, Türkiye'nin, potansiyeli hızla artan çevre coğrafyada rakibinin bulunmadığını söyledi.


-"GELECEK 10 YILIN YILDIZ SEKTÖRÜ"-


Mobilya sektörünün, gelecek 10 yılda Türkiye'nin yıldız sektörü olacağını ifade eden Davulcuoğlu, ihracatın büyük kısmının markalı olarak yapıldığına dikkati çekti.


Rusya, Balkanlar, Kuzey Afrika ve Orta Asya'da mobilya sektörünün Türkiye merkezli büyüdüğünü belirten Davulcuoğlu, "Avrupa'da en büyük mobilya üreticisi Almanya ve onun arka bahçesi konumundaki Polonya'da işçilik ücretlerinin hızla artmasıyla üretim 5-6 yıldır ciddi miktarda azaldı. Bu coğrafyada bizim kadar endüstrileşmiş bir ülke yok. Navlundan dolayı Çin de bizim için tehdit değil. Bu coğrafyadaki tüm ülkelerin gelir seviyesi artıyor. İç pazarda her yıl 600 bini aşkın evlilik yapılıyor, 1 milyonu aşkın konut ruhsatı alınıyor. Tüm bu tablo bize, mobilya sektörünün gelecek 10 yılın yıldızı olacağını gösteriyor" dedi.


Son yıllarda özellikle komşu ülkelerle ticari ilişkilerin arttığını, firmaların navlun maliyetinin düşük olması nedeniyle Yunanistan, İran, Irak, Suriye gibi ülkelere ciddi miktarda mal satmaya başladığını ifade eden Davulcuoğlu, firma olarak da 60 ülkeye 12 milyon dolar ihracat yaptıklarını, bunun yüzde 50'sini Yunanistan, Romanya, İran ve Irak'a gönderdiklerini dile getirdi.


"İhracatımızda 7. sırada yer alan Yunanistan, bu yıl 3. sıraya yükseldi. İran'da 21 satış noktasında, Romanya'da daha fazla noktada varız" diye konuşan Davulcuoğlu, Avrupa'da Almanya ve Avusturya'ya yaptıkları ihracatı Belçika ve Fransa'ya da yaymak amacıyla Almanya merkezli Alfemo Europe firmasını kurduklarını söyledi.


Davulcuoğlu, Almanya'da bazı büyük mağaza zincirlerinin geçmişte kendi markalarıyla satış yaparken artık Alfemo markasını da istediklerini ifade eden Davulcuoğlu, şu bilgileri verdi: "Bu yıl Almanya'daki en büyük zincirlerden birisi, özellikle Alfemo markasıyla genç odası takımı istedi. Nedenini sorduk. Oradaki Türk nüfus üzerindeki marka imajımızı takip ettiklerini ve bundan sonra markalı


ürün isteyeceklerini belirttiler. Türkiye'de yaptığımız marka ve imaj çalışmasının Almanya'dan İran'a kadar geniş bir coğrafyada takip edildiğini anladık. Türk televizyonlarının izlendiği her yerde Türk markaları tanınıyor.


Ülkemizin imajı, markalı ihracatımıza önemli bir katkıda bulunuyor. Biz de sattığımız ürünlerle ülke imajını güçlendirmeye çabalıyoruz. Tüm sektör temsilcileri olarak bu konuda hassas davranıyoruz ve iyi bir etkinlik içindeyiz.


Geçmişte bizim takip ettiğimiz Alman grupları artık bizim tasarladığımız renkleri izlemeye başladı. Almanya'daki fuarlar öncesi sektörün dünyaca ünlü yayınları Türk Mobilya Dosyası hazırlıyor. Tüm bunlar bizi gururlandırıyor. Bir kaç yıl önce bizi kapılarından içeri almayanlar şimdi bize özel dosya hazırlıyorlar."


Davulcuoğlu, Mısır'da mağaza sayısını artıracaklarını belirterek, bu ülkede gelecekte üretim yapma projelerinin de bulunduğunu, yaptıkları projeksiyonda 3 yıl sonunda toplam 50 milyon dolar ihracata ulaşmayı öngördüklerini dile getirdi


-İÇ PAZARDA YÜZDE 15 DARALMA-


Davulcuoğlu, ihracattaki artışa rağmen firmaların kur nedeniyle kar edemediğini ifade etti. Sektördeki kayıt dışılığın da zorlayıcı bir etken olduğunu kaydeden Davulcuoğlu, 2003-2006 arasında gerçekleşen büyüme trendinin geçen yıl yerini duraklamaya bıraktığını söyledi.


Sektörün son 1.5 yılda ortalama yüzde 15 oranında daraldığını, bu oranın diğer sektörlerden daha fazla olduğunu ifade eden Davulcuoğlu, "Bir çok arkadaşımız (adı konmamış bir krizle mücadele ediyoruz) diyor. Buna kriz demek acımasızlık olur. Ancak, sektörde büyük bir sıkıntı var. Sektör içinde ciddi sıkıntı çeken işletmelerin olduğunu biliyoruz. Sektör konsolidasyona doğru gidiyor. 2008 kış döneminde daha dikkatli ve tedbirli olma dönemini yaşayacağız" diye konuştu.


Mobilya sektöründe yaşanan rekabet nedeniyle son yıllarda fiyatların hızla aşağı çekildiğini ifade eden Davulcuoğlu, sözlerini şöyle sürdürdü: "Rekabet öyle bir yere getirdi ki artık önce fiyatı belirler, ardından malı üretir hale geldik. 2005-2007 döneminde fiyatlarda reel anlamda yüzde 25-30 gerileme oldu. Ancak, girdi fiyatları hızla artıyor. Fiyatlar düşebileceği kadar düştü. Bundan sonraki dönemde fiyatlar artık düşmez. Yükselme olacağını da sanmıyorum."