Sektörel

Türkiye Plastik üretiminde Avrupa ikincisi!

Son yıllarda büyüme eğiliminde olan Türk plastik sektörü, bu yıl 33 milyar dolar büyüklüğe ulaşmayı hedefliyor. Geçen yıl 4 milyar dolarlık ihracat gerçekleştiren sektörün 2013 ihracat hedefi ise 4,7 milyar dolar...



Plastik üretiminde Avrupa ikincisi olduk Son yıllarda büyüme eğiliminde olan Türk plastik sektörü, bu yıl 33 milyar dolar büyüklüğe ulaşmayı hedefliyor. Geçen yıl 4 milyar dolarlık ihracat gerçekleştiren sektörün 2013 ihracat hedefi ise 4,7 milyar dolar. Son üç yılda AB'ye yönelik ihracatta gerileme gözlenirken Ortadoğu pazarı öne çıktı. Sektör bu yü, üretimde İtalya'yı geçerek Avrupa'da ikinci sıraya yerleşmeyi hedefliyor. 



Türkiye plastik sektörü, son yıllarda hızlı gelişim ve değişim içinde. Kaydedilen gelişme ile doğru orantılı olarak sektörün üretim miktarı da artış göstenneye devam ediyor. Öyle ki 2000 yılında 2,7 milyon ton olan bitmiş mamul üretimi, yılda ortalama yüzde 10,8 büyüme hızıyla 2012 yılında 7,2 milyon tona yükseldi. Bu yıl sonunda ise üretimin 7,8 milyon tona yükseleceği tahmin ediliyor. Plastik mamül üretiminde Almanya ve İtalya'dan sonra Avrupa'nın üçüncü büyük üreticisi olan Türkiye, gösterdiği performansla bu yıl bir basamak daha yükselerek ikinciliğe çıktı. 



Plastik Sanayicileri Derneği (PAGDER) Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Semerci, Türkiye'nin ekonomik kriz nedeniyle plastik üretim miktarının gerileyerek 7 milyon tona düşen İtalya'yı arkada bırakıp ikinciliğe yükseldiğini söyledi. Semerci, sektörün önümüzdeki yıllarda da ekonomideki büyüme hızı, plastiğin kullanıldığı diğer sektörlerdeki büyüme ve ihracat potansiyeline bağlı olarak miktar bazında yılda ortalama yüzde 7 artış göstereceğini tahmin ediyor. Semerci, "2018 yılında üretimin 11 milyon tona ve 41 milyar dolara erişeceğini tahmin ediyoruz. 2018'de ise Avrupa'nın Almanya'dan sonra 2'nci büyük plastik işleme kapasitesine sahip ülkesi konumunu koruyarak dünyada da önemli bir oyuncu olacağız" diyor. 


YABANCI SERMAYE AĞIRLIKLI 

Türkiye plastik sektörünün toplam üretim değeri 2008 yılında 22,2 milyar dolar iken bu değerin 2012 yılında 29,3 milyar dolara çıktığı göze çarpıyor. Sektör, bu yıl sonunda ise 33 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaşmayı hedefliyor.


Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) kayıtlarına göre plastik sektöründe 14 bin civarında firma faaliyet gösteriyor. Bunların yüzde 99'unu küçük ve orta ölçekli firmalar oluşturuyor. Sektörde plastik mamul üreticisi olan fırmalann ağırlığı hissedilirken, yüzde 30'luk bir kısmı da plastik işleme makineleri aksam ve parçalan üreticileri ile hammadde ve yardımcı madde imalatçıları oluşturuyor. 2013 yılı itibariyle sektörde 236 finnanın yabancı sermaye ortaklığı mevcut olup, bu firmaların toplam sermayelerinin yaklaşık yüzde 70'ini yabancı sermaye oluşturuyor. 


Yabancı sermayenin ülke dağılımında ise yüzde 16 ile Almanya, yüzde 11 ile İtalya, yüzde 8 ile Hollanda ve Fransa, yüzde 7 ile İran başı çekiyor. Plastik firmalarının yaklaşık 250 bin kişiye iş imkanı sunduğunu belirten sektör temsilcileri, istihdamın İstanbul, İzmir, Ankara, Bursa, Gaziantep, Konya, Kocaeli, Adana ve Kayseri illerinde yoğunlaştığını belirtiyor. 


Türkiye'nin plastik mamul ihracatının 2012 yılında 1 milyon 368 bin tona ve 4 milyar dolara çıktığı görülüyor. 2013 yılında ihracatın 1 milyon 531 bin tonu ve 4,7 milyar doları bulacağını öngördüklerini söyleyen Semerci, "Miktar bazında plastik mamul ihracatında Avrupa'da beşinci ihracatçı durumundayız. Avrupa'da ikinci büyük plastik üretim kapasitesine sahibiz ama üretimin daha az bir oranını ve katma değen küçük mamulleri ihraç ettiğimiz için ihracat sıralamasında daha geride kalıyoruz" diyor. 


Son üç yılda, Avnıpa Birliği ülkelerine yönelik ihracatın gerilediğine ve Ortadoğu ülkelerine yönelik ihracatın arttığına dikkat çeken Semerci, "İrak, Türkiye'nin en önemli dış pazarı haline gelmiş durumda. Geçmiş yıllarda ikinci önemli dış pazar olan Almanya'nın yerini 2012'de Rusya aldı. Azerbaycan ve İngiltere de en önemli beş pazar içine girdi" diye ekliyor. 


Almanya İtalya Türkiye 1989 yılından beri faaliyet gösteren Pakpen ise PVC profil, yalıtım malzemeleri, altyapı ve bina tesisat boruları olmak üzere üç farklı ürün gamına sahip. Şirket, yılda 250 bin ton plastik, 650 bin metreküp yalıtım malzemesi üretiyor. 


EN İYİ PAZARI FRANSA 

Başta Avrupa ve komşu ülkeler olmak üzere 50'ye yakın ülkeye ihracat gerçekleştirdiklerini söyleyen Pakpen Yönetim Kumlu Başkanı Mehmet Tuza, şunları anlatıyor: "Avrupa'da birkaç yıldır devam eden ekonomik durgunluğa rağmen, Fransa ürünlerimiz açısından düzenli ve istikrarlı bir pazar. Bu yıl ihracatımızda yüzde 20'lik artış bekliyoruz. Büyümenin Afrika, Kafkasya, Orta Asya ve Ortadoğu bölgelerinden gelmesini bekliyoruz." Şirket, Önemli bir bölümü ihracattan olmaz üzere, orta vadede cirosunu 1 milyar dolar seviyesine taşımayı hedefliyor. 


HEDEF 100 MİLYON DOLAR 

Pet ambalaj sektörüne 1997 yılında pet kavanoz ve şişe üretimi ile başlayan Gaziantepli Köksan A.Ş de sektörün önemli oyuncularından. 2004 yılında da pet prefomı üretimine giriş yapan şirket, çeşitli ebatlarda 5 milyar adet preform üretim kapasitesine sahip. Ağırlıklı olarak, su, gazlı içecek, bitkisel sıvı yağ, meyve suyu sektörlerine yönelik preform ve kapak üreten şirket, bu yılın son çeyreğinde şişe tipi pet resin tesisini devreye almayı hedeflerken, makine ve ekipman seçimi devam eden Hendek fabrikasını da 2014 içinde açmayı planlıyor. 


Üretimlerinin yüzde 50'sini ihraç ettiklerini söyleyen Köksan Pet ve Ambalaj Sanayi Genel Müdürü Murat Kökoğlu, "65 ülkeye ihracat yapıyonız. Geçen yıl 80 milyon dolarlık ihracat yaptık. Bu yıl ise 100 milyon dolarlık ihracat hedefliyoruz. Afrika pazarı yeni hedeflerimizin başında yer alıyor. Doğu Avnıpa ve Orta Amerika da en son girdiğimiz ama giderek büyüdüğümüz bölgeler" diyor. 


Plastik Sanayicileri Derneği (PAGDER) Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Semerci 80 ÜLKEYE İHRACAT Naksan Plastik, sektörde faaliyet gösteren şirketlerden biri. 1979 yılında plastik ambalaj alanında üretici olarak hizmet vermeye başlayan şirket bugün Gaziantep'te yıllık yaklaşık 300 bin tonluk üretim gerçekleştiriyor. 


'Verimli Plastik' adıyla İzmir'de ve Bağdat'ta da fabrikaları bulunduğunu söyleyen Naksan Plastik Yönetim Kurulu Başkanı Osman Nakıboğlu, üretimlerinin yüzde 20'sini 80 ülkeye ihraç ettiklerini söylüyor. Afrika, Hindistan ve Güney Amerika'da da yeni pazar arayışlarının sürdüğünü söyleyen Nakıboğlu, "Plastik grubumuzda 3 bin kişi çalışıyor. Son iki yılda bu alana 20 milyon Euro'luk yatırım yaptık. Bu yıl teknolojik makinelerle üretim kapasitemizi yüzde 20 oranında artıracağız. Geçen yıl taze sebze, meyve, et, tavuk ve kaşar ambalajı gibi gıda ürünlerine yönelik yenilikçi çalışmalarımız olmuştu. Bu yıl ise zirai ürünlere yönelik çalışmalarımız bulunuyor" diye anlatıyor. 


EKONOMİST