Türkiye seramik üretiminde dünyada 8. sırada!
Dünya seramik tüketiminde Çin'in birinci sırada yer aldığını ifade eden Graniser Seramik Genel Müdürü Erol Hacıoğlu, Türkiye'nin 220 milyon metrekare tüketimle 10'uncu sırada yer aldığını belirtiyor.
Dünya genelinde 60'a yakın ülkeye gerçekleştirdiği ihracatla oran olarak sektör lideri olan Graniser Seramik Genel Müdürü Erol Hacıoğlu, 2005 yılından itibaren sürekli artış gösteren dünya seramik karo üretiminin 2009 yılında yaşanan global kriz nedeni ile artış göstermemesine rağmen, üretimin 2014 yılında 12,4 milyar m2 seviyelerine ulaştığını kaydediyor.
Yaklaşık 6 milyar m2 üretim ile Çin'in dünya üretiminin yüzde 48’ini gerçekleştirdiğini ifade eden Hacıoğlu, Çin’i 870 milyon m2 ile Brezilya, 750 milyon m2 ile Hindistan, 500 milyon m2 ile İran, 420 milyon m2 ile İspanya, 390 milyon m2 İle Endonezya, 370 milyon m2 ile İtalya takip ettiğini, Türkiye ise 320 milyon m2 ile dünya seramik karo üretiminde sekizinci sırada yer aldığını belirtiyor. Hacıoğlu, Türkiye'nin 2005 yılında 261 milyon m2 olan üretiminin, 2008 yılında 225 milyon m2, 2009 yılında ise 205 milyon m2'ye düştüğünü, 2010 yılında tekrar artışa geçen üretimin 2014 yılında 320 milyon m2 çıkarak çıtayı yükselttiğine vurgu yapıyor.
Tüketim de yükselişte
Dünya seramik tüketiminde Çin'in birinci sırada yer aldığını ifade eden Hacıoğlu, yaklaşık tüketimi 4.8 milyar m2 olan Çin’i, Brezilya ve Hindistan'ın takip ettiğini, Türkiye'nin 220 milyon m2 tüketimle 10'uncu sırada yer aldığını belirtiyor. Hacıoğlu, Türkiye’de 2005 yılında 145 milyon m2 olan tüketimin 2006 yılında 165 milyon m2'ye çıktığını, 2008 yılında 125 milyon m2'ye düşen tüketimin ise 2014 yılında 220 milyon m2'ye kadar yükseldiğini dile getiriyor.
Seramik tüketiminin artmasının en büyük nedeninin son yıllarda artan yapılaşma olduğunu kaydeden Hacıoğlu, 2012 yılında 158 milyon m2 olan inşaat ruhsat alımının 2013 yılında 189 milyon m2'ye, 2014 yılında ise 219 milyon m2'ye çıktığını ifade ediyor. 2014 yılının birinci çeyreğinden itibaren ruhsat alımlarında düşüşün başladığına değinen Hacıoğlu, ilk çeyrekte 66 milyon m2 olan inşaat ruhsatlarının son çeyrekte 44 milyon m2'ye indiğine dikkat çekiyor. 2015 yılının ilk çeyreğinde 39 milyon m2'ye düşen inşaat ruhsat alımlarının, ikinci çeyrekte 50 milyon m2'ye çıktığını belirten Hacıoğlu, söz konusu düşüşün önümüzdeki aylarda doğal olarak seramik kaplama malzemesi tüketimini de doğrudan etkileyeceğinin altını çiziyor
28 firmanın faaliyet gösterdiği seramik karo sektöründe, seramik sağlık gereçleri ve refrakter üretimiyle birlikte 220 bin kişi istihdam edildiğini kaydeden Hacıoğlu, 2005 yılında 310 milyon m2 olan üretim kapasitesinin, 2014 yılında 450 milyon m2'ye çıktığını, sektörün kapasite kullanımına yıllar itibariyle bakıldığında ise yüzde 65 seviyelerinde kaldığını belirtiyor.
Türkiye ihracatta dünya beşincisi
Dünya seramik ihracatında Çin'in 1,2 milyar m2 ile ilk sırayı aldığını ifade eden Hacıoğlu, İspanya'nın 320 milyon m2 ile ikinci, İtalya'nın 310 milyon m2 ile üçüncü, İran'ın 114 milyon m2 ile dördüncü, Türkiye'nin ise 85 milyon m2 ile beşinci sırada bulunduğunu belirtiyor. Değer olarak bakıldığında 2014 yılında 21,5 milyar dolar olan küresel pazardan en büyük payı 8,0 milyar dolar ile Çin'in aldığını söyleyen Hacıoğlu, Çin’i 4,5 milyar dolar ile İtalya, 3,0 milyar dolar ile İspanya ve 600 milyon dolar ile Türkiye'nin takip ettiğini kaydediyor.
Hacıoğlu, yıllar itibariyle değerlendirildiğinde 2005 yılında 96.8 milyon m2 olan ihracatın, 2006 yılında 93.1 milyon m2'ye düştüğünü, 2007 yılında ise 104 milyon m2 olarak gerçekleştiğini dile getiriyor. Dünya ihracatının artmasına rağmen, enerji fiyatlarında 2008 ve 2012 yılındaki dengesiz artışların, eksik ülke imajı ve yetersiz marka algısının Türkiye'nin ihracatını olumsuz etkilediğini ifade eden Hacıoğlu, 2014 yılı itibariyle ihracatın 85 milyon m2'ye kadar düştüğüne vurgu yapıyor.
Seramik karo sektörünün 2005 yılında dünya ihracat pazarından yaklaşık yüzde 5 pay almasına rağmen, 2014 yılında yüzde 3’lere gerilediğini ifade eden Hacıoğlu, bu gerilemenin 2015 yılında da sürdüğüne dikkat çekiyor Seramik karo sektörünün ihracattaki düşüşü iç piyasa talebiyle büyütebileceğini söyleyen Hacıoğlu, sektörün ihracat pazarlarında önemli adımlar atarak dünya pazarından yeterli payı alması için ciddi çalışmalar yapıldığını kaydediyor. İnşaat sektörünün önemli faktörlerden biri olan seramik karo sektörünün gelişimini hızla sürdürdüğünü belirten Hacıoğlu, İtalya ve İspanya’nın yanı sıra, Türkiye'nin ürün kalitesi, teknoloji ve hizmet anlayışıyla birçok ülkeyi geride bıraktığını da sözlerine ekliyor.