Ekonomi

Türkiye’de 2022'de kart ile 3,7 trilyon TL değerinde harcama yapıldı! Kartlar en çok market ve AVM’lerde kullanıldı

Kredi veya banka kartı… Nakit ödeme yapma devri artık tarihe karışıyor. Ülke olarak çoktan alıştık bile. 2022 yılında Türkiye’de 3,7 trilyon TL değerindeharcama kart ile yapıldı. Kartların en çok kullanıldığı yerler ise şaşırtmadı: Marketler ve AVM’ler.Buna gore; kart en çok market ve AVM’lerde kullanıldı

Garanti BBVA Ödeme Sistemleri (GÖSAŞ), BKM ve MasterCard verileri üzerinden gerçekleştirdiği "Türkiye’de Kartlı Ödemeler 2022” başlıklı araştırmanın sonuçlarını yayınladı. Buna gore; kart en çok market ve AVM’lerde kullanıldı. Nn yüksek harcama artışı ise hava yolu sektöründe yaşandı.

2022 sonu itibarıyla Türkiye’deki toplam banka ve kredi kartı adedi yüzde 17’lik artışla 340 milyon adede yükseldi (99 milyon kredi kartı, 241 milyon banka kartı).

Kartlarla yapılan harcamalar ise 3 trilyon 708 milyar TL’ye vardı.

Araştırmada, banka ve kredi kartı sahiplerinin oranı, kart harcamalarındaki eğilim ve gelişim, e-ticaret hacmindeki artış, kart kullanımındaki demografik dağılım gibi başlıklar da ele alındı.

GENÇLERDE KART KULLANIMI YAYGINLAŞIYOR

Buna göre, 2022 yılında Türkiye’de 15 yaş üstü nüfusun bankacılık sistemine dahili artıyor, kartlı ödemeler giderek yaygınlaşıyor. Önceki yıl yüzde 82 olan oran 2022 yılında yüzde 86’ya ulaştı. Bu oran Avrupa ülkelerinde ise yüzde 97’lere varmış durumda.


 

NAKİT KULLANIMI AZALIYOR

Banka ve kredi kartı sahipliği ve kullanımı artarken nakit kullanımı da azalıyor ve kartlı ödeme alışkanlığı güçleniyor. Türkiye’de 2021’de kartlı ödemelerin toplam hane halkı harcamaları içindeki payı yüzde 40 iken bu oran 2022 yılında yüzde 42 seviyelerine ulaştı. Avrupa’da ise bu oran yüzde 44 seviyelerinde. Türkiye her yıl Avrupa ortalamasına daha çok yaklaşıyor.

“Türkiye’de Kartlı Ödemeler 2022” araştırması 2022 yılı sonu itibarıyla Türkiye’deki toplam banka ve kredi kartı adedinin yüzde 17’lik bir artışla 340 milyon adede yükseldiğini (99 milyon kredi kartı, 241 milyon banka kartı) gösteriyor. Kartlarla yapılan alışveriş harcamaları 2022’de 3 trilyon 708 milyar TL’ye ulaştı. Bu rakam içerisinde kredi kartıyla yapılan harcamaların 2 trilyon 954 milyar TL olduğu belirtildi.

Bu toplam harcama rakamı aynı zamanda, 2021 yılına göre yüzde 116 artışı ifade ediyor (2021: 1 trilyon 712 milyar TL).

TAKSİT SAYILARI ARTIYOR

2022’de kredi kartıyla yapılan harcamaların yüzde 75,4’ü peşin, yüzde 24,6’sı da taksitli olarak gerçekleşti. Kredi kartıyla yapılan e-ticaret harcamalarında ise bir önceki yıla göre daha taksit sayılarınıın artması dikkat çekti. 2022’de taksitli alışverişte e-ticaret payı yüzde 50,2’ye yükseldi. (2021: yüzde 44,5)

2022 yılında kredi kartlarının en fazla kullanıldığı alanlar ise yüzde 19 ile market ve AVM’ler oldu. Özellikle Kovid-19 tedbirlerindeki gevşemenin ardından dışarı çıkma eğilimi AVM harcamalarının artmasında etkili oldu.

Market ve AVM harcamalarını yüzde 9 ile akaryakıt, yüzde 8 ile de elektronik kategorisi takip etti.

Diğer taraftan kart aracılığıyla yapılan harcamalarda en yüksek artış, yine pandemideki zayıflama etkisine bağlı olarak, yüzde 229 oranla hava yolları sektöründe gerçekleşti.

Kartlı harcamalardaki en düşük artış ise yüzde 45 ile telekomünikasyon sektöründe gerçekleşti.


 

ŞİFRELİ ÖDEME TARİH OLUYOR

Araştırma, pandemi ile bağlantılı bir sonuç daha ortaya çıkardı; kartla temassız ödeme alışkanlığı giderek artış gösterdi.

Buna göre 2021 yılında 2,5 milyar olan temassız işlem adedi, 2022 yılında 4 milyar adede ulaştı. 2022’de yüzde 58 artış yaşandı.

İNTERNET ÜZERİNDEN ALIŞVERİŞLERİN YÜKSELİŞİ AZALDI

Türkiye’de e-ticaret sektörü büyümesini sürdürüyor. 2022’de e-ticaret sektöründeki harcama hacmi 860 milyar TL’ye ulaştı ve bu rakamın toplam kartlı harcamalar içindeki ağırlığı yüzde 29,1’e yükseldi.

E-ticaret harcamalarının artış trendi incelendiğinde, yıllar içinde yaşanan yükseliş oranlarına gore 2022’nin oranındaki yükseliş düşük kalıyor.

Pandemi sonrasına bakıldığında e-ticaret harcamalarının toplam harcamalar içindeki artış trendi 2021’den 2022’ye 1,5 puanla daha düşük bir artış hızı kaydetti.

Kovid-19 önlemlerinin gevşetilmesinin ardından AVM harcamaları gibi fiziksel olarak lokasyon bazlı yapılan harcamaların artması, e-ticaret harcamalarının artış hızının düşmesinde etkili oldu.