Ekonomi

Türkiye'de 2022'nin ilk yarısında milyar dolarlık hububat ihracatı

Türk hububat sektörü gelişiyor. Bu yılın ilk yarısında 2021 yılına kıyasla yüzde 31,5 artış gösterdi. İstanbul Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği’nin (İHBİR) elde ettiği bilgilere göre, birliğin haziran ayı ihracatı, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 27,72 artarak 298,726 milyon dolara yükselmiş durumda

Türk hububat sektörü, ihracatta yukarı yönlü ivmesini bu yılın ilk yarısında da devam ettirmiş durumda. İstanbul Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği’nin (İHBİR) elde ettiği bilgilere göre, birliğin haziran ayı ihracatı, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 27,72 artarak 298,726 milyon dolara yükselmiş durumda. 

Hububat sektörünün Türkiye geneli haziran ayı ihracatı ise geçen yılın aynı ayına göre yüzde 30,6 artışla 998,502 milyon dolara ulaştı. Ocak-haziran dönemi Türkiye geneli ihracatı ise geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 31,5 artarak 5,44 milyar dolara çıktı. 

Haziran ayında hububat sektörünün en çok ihracat gerçekleştirdiği ilk 3 ülke sırasıyla Irak, ABD ve Suriye olarak belirlendi. İHBİR'in haziran ayında en çok ihracat gerçekleştirdiği ilk 3 ülke ise ABD, Irak ve Cezayir olarak nitelendirdi. 
 


Birlik, ABD'ye yüzde 6,26'lık bir artışla 27,17 milyon dolar, Irak'a yüzde 88,05'lik bir artışla 23,37 milyon dolar ve Cezayir’e yüzde 665,36'lik bir artışla 19,28 milyon dolar ihracat yaptı.

AB üyesi ülkelere yapılan ihracat, geçen ay hububat sektörü genelinde 86,98 milyon dolar oldu. Bu yılın ilk yarısında 498,82 milyon dolar olarak kayda geçti. 

Ocak-haziran döneminde İHBİR'in en çok ihracat gerçekleştirdiği ilk 3 ülke ABD, Irak ve İsrail olarak listelendi. 

Mal grupları olarak bakıldığında, en fazla ihracat 59,76 milyon dolarla şeker ve şeker mamullerinde gerçekleşti. Gıda müstahzarları 57,81 milyon dolarla ikinci sırada yer aldı. 54,62 milyon dolarla pastacılık ürünleri üçüncü sırada bulundu. 

İlk yarı ihracat rakamlarını değerlendiren İHBİR Yönetim Kurulu Başkanı Kazım Taycı, Türkiye'ye olan ilginin çok yüksek olduğuna işaret etti. Türkiye'nin salgının akabinde değişmiş olan tedarik zinciri ve lojistik akışında coğrafi olarak avantajlı bölgede bulunduğunu sözlerine ekledi.

Hububat ve bakliyatla ilgili dünyada bir gıda krizi varken bile iç talebi karşılamakla birlikte ihracatın arttığını vurgulayan Taycı, şu ifadelere yer verdi:

"Şu anda, pandemi akabinde yakalamış olduğumuz bu coğrafi ve üretim avantajımızı kalıcı hale getirmek adına daha fazla faaliyetler yapmamız, yurt dışındaki organizasyonlara daha fazla katılmamız gerekiyor. Üretim ve ihracatımızla ilgili mevzuat kaynaklı sıkıntıları tespit edip bunların çözümlenmesi adına otoriteyle birlikte daha fazla faaliyet göstermemiz gerekli, ayrıca markalaşma adına daha fazla faaliyetler yapmamız da lazım. Geldiğimiz noktada her şey yolunda ve hedeflerimize emin adımlarla ilerlemekteyiz.ikinci sırada yer aldı. 54,62 milyon dolarla pastacılık ürünleri üçüncü sırada bulundu. 

İlk yarı ihracat rakamlarını değerlendiren İHBİR Yönetim Kurulu Başkanı Kazım Taycı, Türkiye'ye olan ilginin çok yüksek olduğuna işaret etti. Türkiye'nin salgının akabinde değişmiş olan tedarik zinciri ve lojistik akışında coğrafi olarak avantajlı bölgede bulunduğunu sözlerimne ekledi.

Hububat ve bakliyatla ilgili dünyada bir gıda krizi varken bile iç talebi karşılamakla birlikte ihracatın arttığını vurgulayan Taycı, şu ifadelere yer verdi:

"Şu anda, pandemi akabinde yakalamış olduğumuz bu coğrafi ve üretim avantajımızı kalıcı hale getirmek adına daha fazla faaliyetler yapmamız, yurt dışındaki organizasyonlara daha fazla katılmamız gerekiyor. Üretim ve ihracatımızla ilgili mevzuat kaynaklı sıkıntıları tespit edip bunların çözümlenmesi adına otoriteyle birlikte daha fazla faaliyet göstermemiz gereki, ayrıca markalaşma adına daha fazla faaliyetler yapmamız da lazım. Geldiğimiz noktada her şey yolunda ve hedeflerimize emin adımlarla ilerlemekteyiz."