Türkiye'de 2030'a kadar 200 bin şarj istasyonu hedefleniyor! 40 milyon TL yatırım yapıldı!
Elektrikli araçlar için şarj istasyonlarına yapılan yatırımlar arttı. İşletme ruhsatı alan firma sayısı 30'a ulaşırken, Türkiye'de 4 bin olan şarj istasyonu sayısının 2030 yılına kadar 200 bine ulaşması bekleniyor. Sektör, ihracat açılımını da başlattı.Şirketler de terminallere yönelik yeni yatırımların duyurusunu yaptı
Dünya genelinde elektrikli araçlara geçişin artmasıyla birlikte, Türk tüketicisinin en büyük endişelerinden biri olan şarj istasyonu sorununu çözmek için bir yatırım hamlesi başladı. Şirketler de terminallere yönelik yeni yatırımların duyurusunu yaptı. Öte yandan, geçiş ücreti ağını işletmek için lisans alan şirket sayısı 30'a ulaştı. 4 bin olan Türkiye’deki şarj istasyonu sayısının 2030’a kadar 200 bin adete yaklaşacağı öngörülüyor.
Türkiye'de Türkiye, Bu yıl Nisan ayında Resmi Gazete'de yayımlanan Ücretli Hizmetler Yönetmeliği'nin ardından Haziran ayında Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu'nun (EPDK) faaliyete geçmesi şirketleri bu alanda harekete geçmeye sevk etti. Bir yandan mevcut firmalar yatırımlarını artırma kararı alırken, diğer yandan alana yeni firmaların girişi hızla arttı. Koç, Sabancı ve Zorlu gibi büyük şirketlerin bu alandaki yatırımları hızlandı.
Sharz.net'ten 40 milyon TL'lik yatırım geliyor! 461 şarj istasyonuyla Türkiye'nin en yaygın gişe şirketlerinden biri olan Sharz.net, yeni yatırımını açıkladı!Sharz.net Genel Koordinatörü Ayşe Ece Şengönül, 2023 yılı sonuna kadar 1.000 istasyona ulaşma hedefiyle 40 milyon TL yatırım yapacaklarını bildirdi. Kurulacak 600 ek terminalden 50'si DC hızlı şarj istasyonu olacak. Şengönül, “Amacımız 81 ilde yer almak ve elektrikli otomobil kullanımını yaygınlaştırarak ülke çapındaki CO2 emisyonunu azaltmaya ön ayak olmak." şeklinde konuştu. Şirketin bir numaralı amacı 2030 senesine kadar 20 bin istasyona ulaşmak.
FULLCHARGER'DAN YENİ HAMLE!
Türkiye'de ilk şarj istasyonu kuran firmalardan biri olan FullCharger yatırım yapıyor. Şirket ilk istasyon yatırımını 2010 yılında yaptı. 2010-201
yılları arasında 183 istasyon açan FullCharger, yatırımı askıya aldı. Yeni kurallar ayrıca FullCharger'ı da etkinleştiriyor. Altyapı sektöründe Schneider Electric ile ortaklık kuran şirket, kısa süre içinde yüzlerce yeni istasyon açmayı planlıyor.
FullCharger şu anda İtalya, Bulgaristan ve Yunanistan dahil 23 ülkede mevcut. Türkiye’nin otomobili TOGG, Trugo markası ile 81 ilde 600'den fazla lokasyonda 1000 adet yüksek performanslı (DC) şarj cihazı kurmayı hedefleyerek, Haziran ayında şarj şebekesi işletmeciliği lisansı aldı. Cihaz başına iki soket olduğu için 2.000 soketle hizmet verecek olan Trugo, trafiğin yoğun olduğu lokasyonlarda istasyon sayısını artıracak. Koç Topluluğu, elektrikli araç şarj şebekesi işletmeciliği alanında da WAT Mobility markasıyla faaliyet göstereceğini duyurdu.
Firma da ihracata yönelik adımlar attı. Vestel, elektrikli araç şarj cihazları (EVC) için yeni bir ortaklığa imza attı, kullanımları dünya çapında artıyor. Yakın tarihli bir açıklamada şirket, Alman enerji lideri E.ON için EVC üreteceğini söyledi. İhracat genişlemesi Voltrun'dan geldi. Voltrun, Finlandiya, Dubai ve Malezya gibi ülkelerden talepler almaya başladı bile.
ESNAF VE GİRİŞİMCİLERE YENİ İŞ KAPISI
EPDK onaylı firmalar kendi şarj istasyonlarını kurabilecekleri gibi, dilerlerse akaryakıt istasyonları gibi bayilere de sertifika verebilecek. Örneğin restoran veya alışveriş merkezi gibi işletmeler sertifika başvurusu yaparak bu yatırımı yapabilirler. Tüm yasal, mali ve teknik sorumluluk, sertifikalı geçiş ücreti ağı yönetim şirketine aittir. Sektör temsilcileri önümüzdeki dönemde bu ekosisteme daha fazla girişimcinin dahil olmasını bekliyor.
VOLTRUN İHRACATTA İLK SİPARİŞLERİ ALDI
Şarj istasyonu işletme lisansına sahip firmalardan biri olan Voltrun, Türkiye'deki yatırımlarını hızlandırırken ürünlerini ihraç etmeye hazırlanıyor. Şirket, elektrikli araç pazarında birbiriyle bağlantılı üç işletmede faaliyet göstermektedir. Yük birimi donanım üreticisi olan firma aynı zamanda yazılım da geliştirmektedir. Çeşitli markalar için üretim yapan firma, Voltrun adlı kendi şarj ağını da işletmektedir.
"YURT DIŞINDA TALEP PATLAMASI VAR"
Firma, geliştirdiği ürünleri yurt dışına satmaya hazırlanıyor. Vultrun Genel Müdürü Berkay Somalı, şimdiden yurt dışından sipariş almaya başladıklarına dikkat çekerek, “Yeni ünitelerimizle ilgili numuneler yolladığımız çeşitli çalışmalara başladığımız ülkeler var. Dolayısıyla donanım tarafında güzel gelişmelerin olduğu bir yıl yaşıyoruz. Finlandiya’dan Dubai’ye farklı ülkelerden talep gelmeye başladı. Çünkü dünyada açık olan bir sektör. Özellikle son dönemde talep patlaması yaşanıyor. Bu talebi karşılayacak çok da fazla firma yok. Bu alanda Türkiye için çok fırsat var. Ürettiğimiz ürünler akıllı teknolojiye sahip. Yüksek teknolojili katma değerli ürünler” şeklinde konuştu. Belirli bir müşteriye üretim yapabildiklerine dikkat çeken Berkay Somalı, bu sayede rekabet güçlerinin arttığını söylüyor.
DC ŞARJ ÜNİTELERİ YOLDA
Voltrun, şirketin Kros Otomotiv fabrikalarında geliştirdiği şarj istasyonlarını üretiyor. Geçen yıl 2 bin adet üretim yapan firma, bu rakamı her yıl ikiye katlamayı hedefliyor. Çünkü hem kendi markasına ait yük adetlerini artıracak hem de farklı firmaların ihtiyaçlarını değerlendirecektir. Voltrun, apartmanlarda ve alışveriş merkezlerinde kullanılmak üzere 22 kW'a kadar AC yük üniteleri üretmektedir. Araç aküsünü 2-3 saatte şarj eden bu tür cihazların maliyeti bin dolar civarında. Berkay Somalı, pili yarım saatte şarj edebilen ve 200 kW güce ulaşabilen hızlı şarj cihazı DS'nin üretimine yakında başlayacaklarını duyurdu. Hal böyle olunca Voltrun şarj istasyonları artık otoyollarda, şantiyelerin, alışveriş merkezlerinin ve otoparkların dışında yer alacak. Şirket ayrıca ücretli istasyon yönetim yazılımı geliştirmektedir. Bu yazılımı kendi Ar-Ge ekipleri ile geliştirerek müşteriyi istasyona yönlendirmekten ödemenin alınmasına kadar tüm süreci hayata geçiriyor.