Ulaşım

Türkiye'de 7 yılda 175 tünel faaliyete geçecek!

Türkiye’de 2023 yılına kadar 700 kilometre uzunluğunda 470 tünelin faaliyete geçirilmesi hedefleniyor. Karayolları Genel Müdürlüğü böylece 7 yılda 175 tünelin daha yapımını tamamlamış olacak.

Türkiye'de bugüne kadar 306 kilometre uzunluğunda 295 tünel hizmete girerken, 2023 hedefleri kapsamında 700 kilometre uzunluğunda 470 tünelin faaliyete geçirilmesi planlanıyor. Karayolları Genel Müdürlüğü verilerine göre, 2023 hedefleri kapsamında 700 kilometre uzunluğunda 470 tünelin trafiğe hizmet vermesi hedefleniyor. Bu da 7 yılda 175 tünelin daha hizmete gireceği anlamına geliyor. Türkiye’de 2003’e kadar 50 kilometre uzunluğunda 83 tünel kullanıma sunulurken, 2003-2016 Eylül tarihlerinde 256 kilometre uzunluğunda 212 tünelin yapımı tamamlandı. Söz konusu dönemde yapılan tünel uzunluğu, 2003’e kadar yapılan tünel uzunluğuna göre yüzde 512 artış gösterdi.


14 YILDA 306 KİLOMETRE


Türkiye’deki yollarda toplam 76,5 kilometre uzunluğunda 175 tek tüp, 229 kilometre uzunluğunda ise 120 çift tünel hizmet veriyor. Geçen yıl 57 kilometre uzunluğunda 44 tünel, bu yıl ise 42 kilometre uzunluğunda 24 tünel tamamlandı. Böylece son iki yılda trafiğe açılan tünel uzunluğu, cumhuriyetin kuruluşundan 2003 yılına kadar yapılan tünel uzunluğunun yaklaşık iki katına ulaştı. Arazi yapıları nedeniyle düşük standartta olup, zorlu bir topografyaya sahip kesimlerde önemli tünel projeleri hayata geçirilirken, karayolu tünel uzunluğu son 14 yılda 50 kilometreden 306 kilometreye ulaştı. Bu yıl Yap-İşlet-Devret (YİD) projelerinden Orhangazi (Samanlı) Tüneli (7.180 metre), Selçukgazi Tüneli (2 bin 500 metre), Belkahve Tüneli (3.210 metre) ve Kuzey Marmara Otoyolu›nda yer alan Çamlık Tüneli (1.201 metre) ve Riva Tüneli (1.200 metre) çift tüp tünel olarak tamamlandı. Öte yandan, devlet ve il yollarında yer alan ve toplam uzunluğu 24 bin 418 metreyi bulan 10 tünel de vatandaşların hizmetine sunuldu.


Doğayla bütünleşen tüneller ilgi çekiyor


Karadeniz Sahil Yolu Projesi kapsamında Rize’nin İyidere ve Pazar ilçelerinde inşa edilen çift tüp tünellerin doğa ile bütünleşmesi ilgi çekiyor. Karadeniz Sahil Yolu Projesi kapsamında 2001’de traf iğe açılan İyidere’deki Sarayköy tünelinin gidiş tüpü bin 830, geliş tüpü ise bin 805 metre uzunluğunda inşa edildi. 2007’de yapımı tamamlanan Pazar tünelinin gidiş tüpü bin 854 metre, geliş tüpü ise bin 752 metre uzunluğunda. Karayolları ekiplerince çevre düzenlemesi gerçekleştirilen tüneller, bölgenin bol yağış alması nedeniyle kısa sürede yeşile büründü. Bazı fotoğraf tutkunlarının havadan görüntülediği tüneller, vatandaşların da ilgisini çekiyor. 


OVİT TÜNELİ 2017’DE AÇILACAK


Türkiye genelinde 309 kilometre uzunluğunda 93 tünelde çalışmalar devam ederken, bu çalışmalardan özellikle kuzey-güney aksında yer alan bazı önemli tüneller 2016-2017 yıllarında hizmete açılacak. Bu tünellerin başlıcaları Rize-Erzurum arasında hizmet verecek Ovit Tüneli, Hopa-Borçka arasındaki Cankurtaran Tüneli, Cizre-Şırnak arasındaki Cudi Tünelleri, Kastamonu-Çankırı arasındaki Ilgaz Tüneli, Suşehri-Sivas arasındaki Geminbeli Tüneli, Rize-Erzurum arasındaki Dallıkavak ve Kırık Tünelleri, Van-Hakkari arasındaki Güzeldere Tüneli, Trabzon›a yapılacak Akyazı Tüneli, Antalya-İbradı arasındaki Demirkapı Tüneli ile Kahramanmaraş-Göksun-Kayseri Tünelleri.



İSTANBUL’U RAHATLATACAK ‘TÜNEL YOLLAR’ GELİYOR


İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Başkanı Kadir Topbaş’ın ‘Odak Şehir İstanbul’ projeleri kapsamında trafiği rahatlatmak için 16 yeni tünel yol inşaatına başlanıyor. Bir tünel yol inşaatı devam ediyor, 11 tünel yolun projelendirme çalışmaları devam ediyor. Geçtiğimiz yıllarda hizmete alınan Kağıthane-Pİyalepaşa Bomonti-Dolmabahçe Çayırbaşı-Sarıyer tünellerini günde ortalama 150 bin sürücü kullanıyor. 45 dakika olan ulaşım süresini 5 dakikaya indiriyor. 



EMİSYON AZALACAK


Tüneller,  emisyon değerlerlerinde de büyük azalımlar sağlayacak. İnşaatı biten Kasımpaşa Sütlüce tüneli önümüzdeki günlerde hizmete alınacak. açıklamaya göre Dolmabahçe-Levazım tünel yolunun inşası devam ederken, Levazım-Armutlu, Armutlu-Cendere Yolu, Cendere Yolu-Ayazağa, Ayazağa-Çayırbaşı, Sarıyer-Kilyos, Kağıthane-Bayrampaşa, Bayrampaşa-Bağcılar, Bağcılar-Basın Ekspres (Olimpiyat yolu), Basın Ekspres (Olimpiyat yolu)-K.Çekmece, Küçükçekmece-Avcılar, Avcılar-Haramidere, Haramidere-Büyükçekmece, Silahtarağa Caddesi-Gaziosmanpaşa Caddesi, Eyüp, Unkapanı-Kasımpaşa Sualtı Tüneli ve Halkalı-Temapark tünelleri yapılacak. Açıklamada, “Ayrıca,Harem-Beylerbeyi, Beylerbeyi-Çengelköy, Çengelköy-Küçüksu, Yenisahra-Bostancı, Kavacık-Çubuklu, Davutpaşa-Samatya, Unkapanı-Samatya, Merter-Kazlıçeşme, Levazım-Zincirlidere, Ortaköy-Kuruçeşme, Kadıköy-Kuşdili tünellerinin projelendirme çalışmaları devam ediyor” denildi.      




Star Gazetesi