Türkiye'deki asansörlerin yüzde 69'u sakıncalı!
Yılın ilk 8 ayında denetlenen 35 bin 575 asansörün yüzde 68.38’ünün kullanımının sakıncalı olduğunu açıklayan Makina Mühendisleri Odası, "Sonuçlar, asansörlerin yeterli denetimden geçmediğini açıkça gsteriyor" dedi
Makina Mühendisleri Odası, 2014’ün ilk sekiz ayı itibarıyla denetimi yapılan 35 bin 575 asansörün yüzde 68.38’ünün kullanımının sakıncalı bulunduğunu bildirerek, “Sonuçlar, asansörlerin üretiminden montajına ve periyodik bakımlarına kadar yeterli denetimden geçmediğini açıkça göstermektedir. Asansör firmalarında mühendis istihdamı ve firmaların denetimi dışlanıyor” açıklamasında bulundu.
MMO açıklamasında İstanbul Mecidiyeköy’de 10 kişinin hayatını kaybetmesi ile sonuçlanan asansör “kaza” sından sonra, İzmir’de de bir inşaatta asansör/cephe vincinin (inşaat asansörü) düştüğü ve 4 işçinin yaralandığı ifade edildi. Asansörlerin tasarımı, imalatı, montajı, bakım ve periyodik kontrolünü kapsayan sürecin bilimsel-teknik gerekliliklerce belirlenmiş mühendislik hizmetlerine ait bir alan olduğu ve bu hizmetlerin özel eğitim almış, yeterliliği Odalarca belgelendirilmiş mühendislerce yürütülmesinin oldukça önemli olduğunu belirtmek istedikleri belirtilen açıklamada, “Bu kapsamda oluşturduğumuz Asansör Kontrol Merkezi Türkiye’deki ilk yerli Onaylanmış Kuruluştur ve AT tip incelemesi, son muayenesi, birim doğrulaması ve tam kalite güvence modülleri kapsamında asansörlerin üretiminden kullanımına dek CE işaretlemesi yapmaktadır. Asansör firmalarına yönelik son muayene, tasarım ve montaj kuralları, iş güvenliği, risk değerlendirmesi ve kalite yönetim sistemi eğitimleri de Odamızca yapılmaktadır” ifadelerine yer verildi.
"Asansörler yeterli denetimden geçmiyor"
Asansörler üretim, montaj, periyodik bakım safhalarında yeterli denetimden geçmediğine dikkat çekilen açıklamada, şunlar kaydedildi:
“Belediyeler, 1 Ocak 2012 tarihinden itibaren, sınırları içerisindeki her asansörün yılda bir kez Odamız gibi bir A Tipi Muayene Kuruluşu tarafından kontrol edilmesini sağlamaktan ve yıllık kontrolün yapılıp yapılmadığını denetlemekten sorumlu kılınmıştır. Bu kapsamda duyarlı az sayıda belediye ile Odamız arasında yapılan protokollere bağlı olarak 2012 yılında denetimleri yapılan 44 bin 333 asansörün yüzde 77.77’sinin, 2013 yılında denetimleri yapılan 59 bin 706 asansörün yüzde 63.30’unun, 2014’ün ilk sekiz ayı itibarıyla da denetimi yapılan 35 bin 575 asansörün yüzde 68.38’ünün kullanımı sakıncalı bulunmuştur. Bu sonuçlar, asansörlerin üretiminden montajına ve periyodik bakımlarına kadar yeterli denetimden geçmediğini açıkça göstermektedir. Asansör firmalarında mühendis istihdamı ve firmaların denetimi dışlanıyor.”
"İnşaat asansörü kullananların mesleki eğitim alması gerek"
Söz konusu açıklamada, insan, yük, inşaat asansörü kullananların ve bakımını yapanların mesleki eğitim alması gerektiği vurgulanarak şöyle denildi:
"Elektrik ve Makina Mühendisleri Odalarımız, üyelerimizin eğitilmesi ve mesleki yeterliliklerinin belgelendirilmesi yanı sıra asansör projelerinin teknik esas ve usullere uygunluğunun denetiminde etkin görev alacak bilgi ve deneyime sahip, ülkemizdeki en yaygın örgütlü kuruluşlardır. Ülke ölçeğinde yüzlerce şubesi ve temsilcilikleri bulunan, binlerce uzman üyeyi aynı anda görevlendirme olanağına sahip meslek kuruluşları olarak Odalarımız, meslek alanlarımızın kamu ve toplum yararına etkin denetimini yapmak üzere daha fazla sorumluluk ve görev üstlenmeye hazırdır. Yeter ki kamu kurum ve kuruluşları duyarlılıklarını piyasa süreçlerine değil kamusal denetim yönünde geliştirsinler ve gereken önemi versinler. Piyasaya hizmet etmeyen tarzda bir kamusal hizmet ve kamusal denetim perspektifi ve uygulamaları, asansörler ve iş ekipmanları kapsamındaki kaldırma-iletme makinalarıyla ilgili iş kazalarını en aza indirebilecektir. Mevcut mevzuat sorunları ve uygulamaların sürmesi durumunda, ne yazık ki sorunlar üst üste yığılacak ve üretim süreci iş cinayetlerinin alanı olmaya devam edecektir. "
Dünya