Türkiye’deki metro projelerinde son durum ne?
Son zamanlarda yaşanan göçüklerle gündeme gelen İstanbul metrosunun ardından gözler ülkenin dört bir yanında süren metro projelerine çevrildi. Peki Türkiye’deki metro projelerinde son durum ne?
Mega kent İstanbul’daki metro inşaatları iki sene önce ödenek yetersizliği dolayısıyla durdurmuştu. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu, yurt dışından kredi bularak duran metro çalışmaları yeniden başlattı. İmamoğlu “Kamu bankalarının ne yazık ki kapısı bize kapatılmış durumda” açıklamasından sonra CHP'li belediyelere kaynak konusunda engel çıkartılıyor tartışmasını başlattı. Sözcü gazetesinden Uğur Enç, Halil Ataş ve İsmail Akın İstanbul dışındaki büyük kentlerdeki bazı metro çalışmalarını masaya yatırdı. Sözcü gazetesinde yer alan habere göre, Kocaeli, Bursa, Konya gibi şehirlerde metro çalışmalarını Bakanlık üstlenirken, tıpkı İstanbul gibi Cuımhuriyet Halk Partisi tarafından yönetilen Mersin'de de ise kaynak krizi yaşanıyor.
KOCAELİ: METROYU BAKANLIK ÜSTLENDİ
Kocaeli'deki Gebze-Darıca OSB Metrosu'nun temeli 20 Ekim 2018 tarihinde atıldı. 5 milyar TL'lik maliyetiyle projeyi Kocaeli Büyükşehir Belediyesi tek başına üstlendi. Fakat aradan geçen 1 senede projede beklenen ilerleme sağlanamadı. 31 Mart seçimlerinde göreve gelen AKP'li başkan Tahir Büyükakın belediye üzerindeki yükü başkent Ankara'ya devretti. 18 Ekim 2019 tarihinde Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile Kocaeli Büyükşehir Belediyesi arasında protokol imzalandı. Başkan Büyükakın konuyla ilgili olarak, “Ulaştırma Bakanlığımıza devrettiğimiz bu projeyle Büyükşehir Belediyemizin kaynaklarını çok daha başka projelerde değerlendirmiş olacağız” diye konuştu.
31 Mart Seçimleri öncesinde Kocaeli Büyükşehir Belediyesi bölgeye metro durak tabelaları yerleştirmiş fakat seçimlerden sonra ise bu tabelaların hepsi sökülmüştü.
BURSA: ULAŞTIRMA BAKANLIĞI YAPACAK
Bursaray Emek Hattı'nın Şehir Hastanesi'ne kadar ulaşmasını sağlayacak olan projesi, Ulaştırma Bakanlığı tarafından hayata geçirilecek. Şehir hastanesine ulaşım için Emek metro hattı yaklaşık olarak 5,5 kilometre uzatılacak. Proje 2020 başında ihale edilecek. Hattın yapımının 1,5- 2 sene devam etmesi bekleniyor. Fizibilite çalışmalarının sürdüğü net bir maliyet rakamının henüz çıkmadığını belirtildi.
MERSİN: KREDİ ARIYOR
Mersin Büyükşehir Belediyesi Başkanı Vahap Seçer, Mersin için önemli bir yatırım projeleri arasında yer alan Metro Projesi için 2020 yılında kazmayı vuracaklarını açıkladı.
Mersin'in metro hattının 28.6 kilometre uzunlukta olacağı, bunun 7 buçuk kilometresi zemin üstü metro, 13.4 kilometresinin yeraltı raylı sistemi ve 7.7 kilometresinin de tramvay şeklinde planlanacağı belirtildi.
Mersin Büyükşehir Belediyesi ayrıca Üniversite Hastanesine ve Üniversite güzergahında bir tramvay hattı daha hayata geçirmeyi planlıyor.
Mersin Büyükşehir Belediyesi Başkanı Vahap Seçer yaptığı açıklamada metro ve tramvay çalışmaları için kredi arayışlarının yurtdışından olacağını söylemişti. Başkan Seçer, “Krediyi de oradan bulalım, inşaatı da o firma yapsın, finansman ve işin yapımını bir yere vermek istiyoruz” şeklinde konuşmuştu.
KONYA: 2015 YILINDA LANSMANI YAPILDI YAKINDA ÇALIŞMALAR BAŞLAYACAK!
Konya'da 2004 yerel seçimlerinde Belediye Başkanı seçilen Tahir Akyürek de metro vaad etmişti. 2015'te dönemin Başbakanı Ahmet Davutoğlu metro projesinin tanıtımını gerçekleştirmişti. Metro projesinin ihalesini geçtiğimiz Eylül'de gerçekleştirildi. Yapılan ihaleyi 1 milyar 196 milyon bin 923 Euro, 29 cent’lik teklifle China CMC-Taşyapı İnşaat ortaklığı kazandı.
AKP’li Konya Büyükşehir Belediye Başkanı Uğur İbrahim Altay, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından finanse edilen metro hattı projesinde çalışmaların yakında başlayacağını açıklamıştı.
İstanbul'da inşaatı devam eden metro hatları ile dakikalarla yolculuk!