22 / 11 / 2024
fuzul

Türkiye'den konut alan yabancılar hangi kriterlere dikkat ediyor?

Türkiye'den konut alan yabancılar hangi kriterlere dikkat ediyor?

Konut alırken Iraklı ‘fiyata’, Arap ‘görünümü’ İngiliz ‘konuma’ dikkat ediyor. 10 yatırımcıdan 7’si yeni yatırıma sıcak bakıyor. Peki en çok hangi ülke vatandaşları Türkiye'de gayrimenkul yatırımını tercih ediyor? İşte GİGDER'in yabancıya gayrimenkul satışına ilişkin araştırma verileri...




Gayrimenkul Yurtdışı Tanıtım Derneği (GİGDER), saha çalışması pazar araştırma şirketi AGS Global’e yaptırdığı ve Türkiye’nin 12 şehrinde gayrimenkul yatırım geçmişi olan 48 ülkeden toplam 410 uluslararası yatırımcıyla 8 dilde yapılan ‘Rekabet ve İlham: Türkiye’de Yabancı Gayrimenkul Yatırımlarının Geleceğini İhracat Odaklı Yeniden Düşünmek’ adlı araştırmanın ikinci bölümünü yayınladı. 

GİGDER’in geçen ay tanıtımını gerçekleştirdiği ve yabancı yatırımcıların eğilimlerini ortaya çıkaran araştırmanın ikinci bölümü yayınlandı. Verilere göre, Türkiye’de gayrimenkul satın alanların memnuniyet oranı yüzde 83,2 olarak belirlenirken, yatırımlarından memnun olan ülkeler sıralamasında ilk sırada yüzde 95,8 ile Cezayir oldu. Onu yüzde 92,6 ile Rusya, yüzde 92 ile Almanya, yüzde 91,7 ile İngiltere, yüzde 89,7 ile Ürdün, yüzde 86,5 ile Irak, yüzde 76,9 ile İran, yüzde 66,7 ile Suudi Arabistan takip etti. 

Araştırmaya katılan katılımcıların yüzde 70,2’si ise Türkiye’de yeni bir gayrimenkul yatırımına niyetli olduğunu açıkladı. Gayrimenkul satın alırken Iraklı ‘fiyatı’, Arap ‘görünümü’, İngiliz ‘konumu’ ilk sırada tutarken, yatırımcıların Türkiye’yi tercih etmesinin sebepleri arasında iklim yüzde 53,2 ile ön planda yer alıyor. Türkiye deyince Almanya ‘misafirperverlik’, Cezayir ‘Erdoğan’ diyor.

Türkiye den konut alan yabancılar hangi kriterlere dikkat ediyor?

Araştırma kapsamında ‘Önümüzdeki dönemde Türkiye’den yine gayrimenkul satın almayı planlıyor musunuz?’ sorusunu ise araştırmaya katılan katılımcıların yüzde 70,2’si olumlu cevaplarken, kararsız olanların oranı yüzde 18,5, yeni bir yatırım düşünmediğini söyleyenlerin oranı ise yüzde 11,3 olarak kaydedildi. Başka bir deyişle, 10 yatırımcıdan 7’si, arzu edilen Türkiye imajına dair mesajı doğru alarak yeni bir gayrimenkul yatırımına niyetli olduğunu belirtti.

Türkiye den konut alan yabancılar hangi kriterlere dikkat ediyor?

Verileri değerlendiren GİGDER Başkanı Ömer Faruk Akbal, “Yüzde 83,2’lik memnuniyet seviyesi oldukça iyi bir oran. Türkiye’nin tutundurma stratejileri konusunda sorun yaşamadığını ve bu eğilimin yatırım kararlarının yüzde 70,2 oran ile sürmesi yönünde pozitif yönlü hareketi desteklediğini gösteriyor. Türkiye yapı arz ve kalitesi, kozmopolit kültürü, gayrimenkul satın alan yatırımcıya kendini evinde gibi hissettirmesi, yabancı dostu ekosistemi, sağlık altyapısı konusunda önemli kaynaklarıyla küresel yatırımcının radarındaki en cazip gayrimenkul pazarlarının başında geliyor. Mülakat setlerinden elde ettiğimiz bilgilere göre, Türkiye’de gayrimenkul sahibi olmak, yabancı yatırımcılar aynı zamanda itibar ve statü göstergesi” açıklamasında bulundu. 

Türkiye den konut alan yabancılar hangi kriterlere dikkat ediyor?

İşte ‘Türkiye’den yine konut alırım’ diyen ülkeler

Gelecek senaryolarına bakıldığında ise "Önümüzdeki dönemde Türkiye’den yine gayrimenkul satın almayı planlarım" diyen ülkeler arasında yüzde 72.4 oranıyla evet cevabını veren Ürdün ilk sırada bulunuyor. Onu yüzde 66,7 ile Cezayir, yüzde 51,4 ile Irak, yüzde 43,6 ile Suudi Arabistan ve yüzde 41,7 ile İngiltere izliyor. Araştırmaya göre bu konuda kararsız olan ülkelerin ilk sırasında yüzde 48 ile Almanya yer alıyor. Onu yüzde 46,2 ile İran, yüzde 41,7 ile İngiltere, yüzde 37 ile Rusya takip ediyor. Bu verilere göre İngiltere ise gelecekte gayrimenkul satın almayı planlayanlar ile kararsızların oranının eşit olmasıyla ön plana çıkıyor. 

Türkiye den konut alan yabancılar hangi kriterlere dikkat ediyor?

Iraklı ‘fiyatı’, Arap ‘görünümü’, İngiliz ‘konumu’ önemsiyor

Verilere göre, yatırımcıların yüzde 63,4’ü için gayrimenkul satın alırken en önemli etken ‘fiyat’ iken, onu ilk 5’te yüzde 58,3 ile lokasyon, yüzde 36,6 ile manzara, yüzde 28,8 ile karlılık ve yüzde 21,2 ile yapı özellikleri takip ediyor. Ülkelerin gayrimenkul satın alırken hangi özelliklerin belirleyici olduğu sorusuna verdiği çoklu cevaplara bakıldığında, İngiltere yüzde 83,3 ile, Ürdün yüzde 62,1 ile konum’u, Suudi Arabistan yüzde yüzde 61,5 ile görünümü, Irak yüzde 75,7 ile, Almanya yüzde 68, Cezayir yüzde 54,2, İran yüzde 61,5 ile fiyatı, Rusya ise yüzde 51,9 ile hem konum hem fiyatı en önemli karar kriteri olarak belirliyor. 

Parite etkisiyle değerli Türk gayrimenkullerine olan iştah ve ilginin arttığının yadsınamayacağını dile getiren Akbal, “Bununla birlikte bazı ülkelerden yatırımcılar fiyatı ilk sıraya yazsa da, her ülke için bundan bahsedemeyiz. İngiliz ya da Ürdünlü yatırımcılar için konumun, Suudi Arabistanlı yatırımcılar için görünümün önemi, anlamlı ipuçları içeriyor. İstanbul’da bugün ortalama bir gayrimenkulün metrekare fiyatı 450 euro iken Avrupa’da bu rakam 2-4 bin euro civarında. Türkiye’deki gayrimenkuller henüz hakettiği değere ulaşmadı. Fiyat odaklı rekabetçiliği aşmanın yolu ise, pazar yelpazesini genişletmekten, doğru pazarlama karmasının kurgulanmasından ve katma değerli odaklı fiyatlandırma ile itibarı iyi yönetmekten geçiyor” şeklinde konuştu.  

Türkiye den konut alan yabancılar hangi kriterlere dikkat ediyor?

Türkiye, Ürdün ve İran için ekonomik bir seçim, en yaygın kriter ise iklim

Araştırma verilerine göre, yatırımcıların Türkiye’yi tercih etmesinin sebepleri arasında yüzde 53,2 ile iklim ilk sırada bulunuyor. Onu, yüzde 48 ile kültürel, sosyal, dini uyum, yüzde 39,8 ile güvenli ve istikrarlı bir yaşam imkanı, yüzde 34,9 ile uygun maliyetli tatil seçeneği ve yüzde 30,7 ile misafirperverlik faktörleri takip ediyor. 

Ülkelerin Türkiye’yi neden tercih ettikleri sorusuna verdikleri çoklu cevaplar değerlendirildiğinde, Suudi Arabistan yüzde %71,8 ile daha iyi bir iklimi, Irak yüzde 70,3 ile güvenli ve istikrarlı yaşamı ağırlıklı kriter olarak alırken, Ürdün yüzde 55,2 ve İran yüzde 53,8 ile ‘yaşadığım ülkeye kıyasla daha ekonomik bir seçim’ cevabını dile getiriyor. Araştırmada Rusya yüzde 77,8 ve Almanya yüzde 84 ile iklim derken, Cezayir yüzde 50 ile kültürel, sosyal, dini gibi özelliklerde uyumluluğu tercih sebebi olarak belirtiyor. İngiltere ise yüzde 66,7 ile hem iklim hem de güvenli ve istikrarlı yaşam kriterine göre yatırım yapmaya karar veriyor. 

Veriler değerlendirildiğinde Türkiye’nin en cazip yanının her zevke hitap edebilecek değerleri olması olduğuna dikkat çeken Akbal, dijitalleşme ve veri yönetiminin yanı sıra çeşitli fuar ve tanıtım aktiviteleri ile ülke bazlı pazarlamanın önümüzdeki süreçte daha önemli hale geleceğine dikkat geçti.

Türkiye den konut alan yabancılar hangi kriterlere dikkat ediyor?

‘Projelerin zamanında bitirilmemesi’ memnuniyetsizlik nedeni

Yatırımcılara Türkiye’den gayrimenkul satın aldıktan sonraki dönemde tüm satın alma süreci ve sonrası bir bütün olarak incelendiğinde memnuniyet düzeyi sorulan araştırmada, bu süreçte memnuniyet oranının yüzde 77,3 ile satın alma kararından duyulan memnuniyet düzeyinin gerisine düşüldüğü belirtiliyor. Araştırmada yatırımcılar ‘Satın alım sonrası yaşadığınız sorunlar nelerdir?’ sorusuna verdikleri çoklu cevaplarda, projelerin zamanında tamamlanmaması (yüzde 77,4), genel giderler konusunda yanlış bilgilendirme (yüzde 36,6), site yönetimiyle yaşanan sorunlar (yüzde 30,1), elektrik, su, doğalgaz vb. bağlatma (yüzde 16,1) ve yüzde 14 ile vatandaşlık hakkı edinme ile ilgili sorunları dile getiriyor. 

Yatırımcılar, çoklu yanıt sistemiyle cevapladıkları ‘Türkiye’de yaşamayla ilgili en önemli memnuniyetsizlik sebebiniz?’ sorusunu yani süreçten genel anlamda memnun olmama sebeplerini ise güvenlik kaygısı (yüzde 59,1), yabancılara olumsuz bakış (yüzde 37,9), kültürel-sosyal uyuşmazlık (yüzde 36,4) ve dil sıkıntısı (yüzde 22,7) şeklinde belirtiyor. 

Türkiye den konut alan yabancılar hangi kriterlere dikkat ediyor?

Ülkeler Türkiye’yi hangi öne çıkan kelimelerle tanımlıyor?

Araştırmaya katılanların yüzde 49’una egemen olan Türkiye imajı, ‘güzel ülke’ iken, İslam ve Müslümanlık yüzde 28,2 ile Türkiye imajının diğer önemli bileşeni oldu. Tarih yüzde 6,1 ve deniz yüzde 5 ile diğer öne çıkan etmenlerden. Araştırmada mülakatlar sürecinde de yatırımcıların en çok vurgu yaptığı hususlar; kültürel ve dini yakınlık, kendini evinde gibi hissetme, tatil, yatırım ve iş için elverişli bir destinasyon olması olarak dikkat çekiyor. Örneğin Türkiye’nin yanı sıra Avustralya’da da yatırımları olan ABD vatandaşı bir yatırımcı için Türkiye, Avustralya’ya göre çok daha cazip ve tabir-i caizse ikinci ev niteliğinde bir destinasyon halinde. 

Suudi Arabistan: Güzel, güven, İstanbul

Irak: Doğa, harika, evim

Ürdün: İslam, misafirperverlik, güçlü

Rusya: Deniz, tarih, İstanbul

Almanya: Misafirperverlik, Antalya, kalite

Cezayir: Erdoğan, İslam, tarih, güzel

İran: Komşu, iklim, güzellik, istikrar 

İngiltere: İklim, güven, güzel, gastronomi

Türkiye den konut alan yabancılar hangi kriterlere dikkat ediyor?

Yatırımcılar Türkiye’ye alternatif nerelere bakıyor?

Araştırma kapsamında her ülkeden olmak üzere yabancı yatırımcılarla düzenlenen mülakat setinden edinilen bilgilere bakıldığında, bazı ülkelerin yurt dışı gayrimenkul yatırımı kararı alırken ajandasında Türkiye’den başka bir ülke yer almıyor, az sayıda yatırımcı ise Türkiye ile bazı Avrupa ülkelerini de değerlendirdiklerine dikkat çekiyor. Türkiye ile benzer iklim özellikleri bulunan Akdeniz çanağı ülkeleri Portekiz, İspanya, Yunanistan ve Malta alternatif yatırım senaryolarına konu olan diğer ülkeler olarak ön planda yer alıyor. 

Özellikle Suudi Arabistan, Kuveyt ve Katar gibi Ortadoğu ülkelerinden yatırımcılar için Türkiye, çok alternatifli bir yatırım senaryosunun unsurlarından birini oluşturuyor. Türkiye dışında başka ülkelerde gayrimenkul yatırımları olduğunu belirtenlerin söyledikleri ülkelere bakıldığında; araştırma raporunun “benchmark” ülkesi konumundaki İngiltere pazarı ile dünyanın en büyük denizi aşırı gayrimenkul pazarı niteliğindeki ABD pazarı ön planda yer alıyor. BAE, ismi birden fazla zikredilen yatırım destinasyonlarından biri konumunda iken Cezayir ise MENA bölgesinin yükselen gayrimenkul ekosistemlerinden biri olarak yatırımcının radarında bulunuyor. Diğer öne çıkan destinasyonlar ise; Kanada, Avustralya, İspanya, Filistin, Ürdün gibi ülkeler oldu.

Yabancıya konut satışında 2023 hedefi 15 milyar dolar!

Ocak'ta 2 bin 675 adet satıldı!


Geri Dön