Türkiye'den konut alan yabancılar kime güveniyor?
Gayrimenkul Yurtdışı Tanıtım Derneği (GİGDER), Türkiye'den konut alan yabancıların güven haritasını ortaya çıkardı. Buna göre; Türkiye'den konut alan Ruslar emlakçılara Ürdünlüler ise referansa güveniyor.
Gayrimenkul Yurtdışı Tanıtım Derneği (GİGDER) tarafından, araştırma şirketi AGS Global'e yaptırılan ve 48 ülkeden 410 uluslararası yatırımcıyla gerçekleştirilen "Rekabet ve İlham: Türkiye'de Yabancı Gayrimenkul Yatırımlarının Geleceğini İhracat Odaklı Yeniden Düşünmek" araştırmanın üçüncü bölümü yayınlandı. Anadolu Ajansı'nda yer alan habere göre; yabancı yatırımcılar, gayrimenkul satın alırken en çok emlakçılara güveniyor. Yabancıların emlakçılara olan güveni yüzde 47,8 oldu.
Onu yüzde 38,8 ile emlak şirketlerinin web siteleri-promosyon materyalleri, yüzde 29,3 ile Türkiye'de iş veya yatırım yapan tanıdık-akraba ve referans kişiler, yüzde 13,7 ile Youtube, Instagram gibi sosyal medya platformları takip ediyor. "Türkiye'de emlak nasıl alınır?" konulu haber, blog, araştırma yazıları yüzde 12 ile beşinci sırada bulunuyor.
"Türkiye'de gayrimenkul satın almadan önce hangi araştırma kaynaklarını güvenilir buldunuz?" sorusuna verilen çoklu yanıtlara göre, Suudi Arabistan yüzde 38,5 ile Türk emlakçılar ve referans kişileri eşit oranla güvenilir buluyor. Ruslar yüzde 66,7, İngilizler yüzde 50, Almanlar yüzde 48, Irak vatandaşları ise yüzde 48,6 ile sadece Türk emlakçıları güvenilir bulurken, Ürdünlüler yüzde 44,8 ile referans kişileri, Cezayir vatandaşları yüzde 50 ile emlak şirketi web siteleri ve promosyon materyallerini en güvenilir kaynaklar olarak görüyor.
Yabancıların yüzde 82,9'u gayrimenkul alım sürecinde sorunla karşılaşmıyor
"Tapu devir sürecini kendiniz mi yürüttünüz?" sorusuna katılımcıların yüzde 51,2'si kendi başlarına yürüttüklerini söylerken süreci gayrimenkul şirketi, emlakçı ya da bir diğer danışman yardımıyla gerçekleştirenlerin oranı ise yüzde 48,8.
Yatırımcıların vekalet verdikleri kişi/kurumlar arasında emlak acenteleri yüzde 53,5 ile ilk sıraya yerleşirken onu yüzde 20,5 ile inşaat firmaları, yüzde 16 ile avukatlar izliyor. Yabancıların yüzde 82,9'u gayrimenkul edinme süreci boyunca herhangi bir sorun ya da aksaklıkla karşılaşmadığını belirtirken yüzde 17,1'lik kesim sorunlar karşılaştığını ifade ediyor. Bu sorunlar arasında başı yüzde 41,4 ile emlak şirketleri ve inşaat firmaları çekerken, onu yüzde 32,9 ile tapu bürokrasisi, yüzde 20 ile dil, izliyor. Bu sorunları 18,6 ile para transferi sorunları, yüzde 15,7 ile banka hesabı açma problemi takip ediyor.
En çok WhatsApp kullanılıyor, İranlı yüz yüze iletişimi seviyor
Açıklanan sonuçlara göre, Türkiye'den gayrimenkul satın alan yatırımcıların yüzde 63,7'si WhatsApp üzerinden emlak şirketiyle iletişimm sağlarken onu yüzde 48,5 ile yüz yüze görüşme, yüzde 46,8 ile e-posta, yüzde 39 ile telefon izliyor.
"Yabancıya konut satışı sisteminde 'sertifikalaşma' büyük önem kazandı"
Araştırmaya yönelik açıklama yapan GİGDER Başkanı Ömer Faruk Akbal, yatırımcıların yüzde 48,8'inin tapu devir süreçlerini bir aracıyla yürütmesine ilişkin, "Bu kesimin yüzde 53,5'i emlak acentelerini seçiyor. Söz konusu oran, hem danışmanlık sisteminin geliştirilmesi gerektiğinin hem de emlakçıların bu noktada taşıdığı önemin altını çiziyor." dedi.
Yaşanan sorunların yüzde 41,4'ünün emlak şirketi kaynaklı olduğunu hatırlatan Akbal, sözlerini şunları söyledi:
"Toplam kaliteyi yakalamak ve yabancı yatırımcılar açısından entegre çözümler sunabilmek adına 'sertifikalandırılmış' bir ekosistem kurmak çok büyük önem kazandı. GİGDER olarak yabancı yatırımcılara gayrimenkul satışı yapan firmaların, hizmet veren kuruluşların, aracı kurumların ve geliştirici firmaların bu alanda yeterli standartları taşıyarak kaliteli hizmet vermelerini bekliyoruz. Geçen yıl bu konuda biz de bir taslak çalışma hazırlayarak Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nda yetkililerimizle paylaştık. Sürecin takipçisiyiz."
Bu konuyla ilgili kamunun da gerekli noktalarda regülasyonlar yaparak bunları hayata geçirmesini dilediklerini kaydeden Ömer Faruk Akbal, "Bakanlıktan konuyla ilgili gelecek çalışmalara da her türlü katkıyı vermeye hazırız. Sektörde bu alandaki aracı ve danışmanları belirli periyotlarla kalite performans göstergelerine tabi tutmak ve ödül-ceza mekanizmasıyla beslemek, güvenilir, şeffaf ve dinamik bir yabancıya satış ikliminin teminatı olacaktır." açıklamasında bulundu.
Dijital kanallara ilgi artarken, fiziksel deneyim hala önemseniyor"
GİGDER Başkanı Akbal, konut alan yabancıların emlak firmalarıyla dahaçok WhatsApp üzerinden iletişime geçtiklerine belirterek dijital kanallara ilginin arttığını söyledi.
Ek olarak "fiziksel deneyimin" ve "insan unsurunun" halen önemli olduğunu belirten Akbal, "Bunda Türkiye emlak pazarına ilgi gösteren yatırımcıların MENA bölgesi ağırlıklı olmasının yanı sıra, Türk misafirperverliğinin de etkisi bulunuyor. Önümüzdeki dönemde proptech yatırımlarının, nitelikli insan unsuruyla entegre edilmesi sektöre dinamizm getirecek." değerlendirmesini yaptı.