Ekonomi

Türkiye'nin ekonomisi 2022'de nasıldı, 2023'te nasıl olacak? İşte Türkiye ekonomisi 2023 hedefleri

Türkiye'nin ekonomide 2023 hedefleri Türkiye ihracatının üçte ikisinden fazlasını gerçekleştiren 10 sektörün temsilcileri tarafından değerlendirildi. Peki Türkiye'nin ekonomisi 2022'de nasıldı, 2023'te nasıl olacak? İşte Türkiye ekonomisi 2023 hedefleri...  Geride kalan 11 ayda gerçekleştirilen 231 milyar dolarlık ihracatın yüzde 64’ünü gerçekleştiren 9 lokomotif sektör, önümüzdeki senenin ilk yarısının belirsiz olacağını, toparlanmanın ise ikinci yarıda gerçekleşeceğini belirtiyor

Türkiye’de kimyadan otomotive, hazır giyimden elektroniğe kadar Türkiye ihracatının yarıdan fazlasını gerçekleştiren 9 sektör, 2022 yılı değerlendirmesi ve 2023 hedefleri ile ilgili Ekomomi Gazetesi’ne değerlendirmelerde bulundu. 

Geride kalan 11 ayda gerçekleştirilen 231 milyar dolarlık ihracatın yüzde 64’ünü gerçekleştiren 9 lokomotif sektör, önümüzdeki senenin ilk yarısının belirsiz olacağını, toparlanmanın ise ikinci yarıda gerçekleşeceğini belirtiyor. 

Küresel ekonomide en büyük riskleri Rusya-Ukrayna savaşı, enflasyonist baskı ve durgunluk olarak sıralayan sektör temsilcileri, yurtiçinde ise seçime bağlı olarak değişmekle birlikte belirsizlik ve kurun iki önemli sorun olarak karşılarında durduğunu belirtti.

Euro/dolar paritesinde yaşanan gerileme birçok sektörde karlılıkları olumsuz etkiledi. İç pazarda ise birçok sektör her ne kadar turizm sayesinde nefes alsa da genel itibari ile daralma meydana geldi. Şimdi sektörler hali hazırda devam eden sorunların önümüzdeki süreçte de devam edeceği 2023 yılına hazırlanıyor.

HAZIR GİYİMDE 1 MİLYAR DOLARDAN FAZLA KAYIP OLDU!

Kasım itibariyle kimya, otomotiv ve çelik sektöründen sonra  en fazla ihracat gerçekleştiren 4. sektör olarak öne çıkan hazır giyim sektörünü bu yıl en fazla etkileyen faktörlerin başında paritede yaşanan kayıp geldi. 1 milyar dolardan fazla kayıp yaşanan sektörde hem iç hem de dış pazarda son aylarda pazarında kayıplar meydana geldi.

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TÜM) Başkanı Mustafa Gültepe hazır 2023 hazır giyimdeki beklentisini şu şekilde açıkladı: ''2023’e enerji krizi ve resesyon endişesi ile giriyor. Dolayısıyla önümüzdeki yılın özellikle ilk yarısı ihracatımız için zor geçecek. Hazır giyim ve konfeksiyon değişimlere en hızlı tepki veren sektörler arasında yer alıyor. Pazarlardaki daralmadan ilk etkilenen sektörler arasında yer alan hazır giyimin, yılın ikinci yarısında canlanma başladığında hızla toparlanacağını öngörüyorum. 2023 yılında en az 23 milyar dolarlık bir ihracata ulaşmayı arzu ediyoruz.” 2023 yılının sisli geçeceğin söyleyen Gültepe, risklerin daha çık dış kaynaklı olacğaını söyledi. 

KİMYA SEKTÖRÜ LİDER!

kimya sektörü, 30 milyar dolarlık ihracat hedefini 11 ayda aşarak,  yıl sonunda 33 milyar doları da geride bırakarak en fazla ihracat gerçekleştiren sektörler arasında lider oldu.

İKİNCİ YARIDA TOPARLANMA OLACAK!

Adil Pelister, yüksek enflasyon oranları, sıkılaşan mali koşullar ve Rusya Ukrayna Savaşı'nın ekonomik görünüm üzerinde baskı oluşturduğu ve talepte gerileme ile beraber büyümenin de yavaşladığı 2023 yılının sektörü beklediğine değindi. 

OTOMOTİV SEKTÖRÜ BELİRSİZ!

Bu yıl  otomotiv sektörü, ihracat ve üretimde yılı, beklentilerine paralel kapatmaya hazırlanıyor.

Otomotiv Sanayii Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu, en son ekim ayında 1,04 – 1,10 milyon ihracat ve 1,38 – 1,47 milyon üretimle yılı kapatmaya yönelik öngörülerini paylaştıklarını hatırlatarak bugün itibariyle bakıldığında ise yılın kabaca beklentilerine paralel olarak 1 milyon adet ihracat ve 1,36 milyon adet üretim ile kapanacağını anlattı.

Birçok sektörde olduğu gibi otomotiv sektörünü de etkileyen önemli negatif gelişme ise Euro/dolar paritesinde meydana gelen gerileme oldu.

 

TARIM ÜRETİMDEN KOPUYOR!

Salgın ile birlikte önemi daha da artan tarım sektörü için 2022 oldukça zorlu geçti. Yüksek enflasyon, döviz kurlarındaki artışlar ve spekülatif stoklama davranışlarının da etkisiyle, tohum, ilaç, gübre, yem, enerji gibi girdi maliyetlerindeki artışların, tarımsal üretimi ve gıda ürünleri tüketimini olumsuz etkilediğini dile getiren TOBB Tarım Meclisi Başkanı Ülkü Karakuş, üreticinin yeterince kar elde edemediği, tüketicinin ise uygun fiyatlarla gıda ürünlerine erişemediği bir yılın geride kalmak üzere olduğunu vurguladı.

Karakuş, üreticilerin her geçen yıl daha fazla zarar ettiğini banka borçlarının da bunun bir göstergesi olduğunun altını çizdi.

YATIRIM ORTAMI İYİLEŞTİRİLMELİ!

Tüm bu gelişmeler eşliğinde tarım sektörü 2022 Ocak-Kasım döneminde ihracatını bir önceki yılın aynı dönemine göre ihracatını yüzde 16,4 artışla 390 milyar 839 milyon dolara çıkardı.

Karakuş: ''. Bizler, yerinden oynamış dengelerin 2023’ün ikinci yarısından itibaren yeniden yerine oturmasını bekliyoruz. 

Türkiye’nin bitkisel ve hayvansal ürünler açısından bir lojistik ve geçiş merkezi olacağını öngörüyoruz. Bu beklentimizin gerçekleşmesiyle 2023 hepimiz için hareketli ve ticari açıdan iyi fırsatların yakalanacağı bir yıl olacaktır. 

Ekonomi kötüye giderken lüks ürün tüketiminin altın çağını yaşamasının nedeni ne?

Merkez Bankası Başkanı canlı yayında tek tek açıkladı! Enflasyon ve gıda fiyatları bu aydan itibaren....

Ekonomi dünyasının ünlü ismi ikaz ışıklarını yaktı! Dünya tarihinin en büyük balonu!

Ancak, iç piyasa fiyatlarının geriye çekilmesi amacıyla ihracat yasaklamalarının yapılması önemli fırsatları kaçırmamıza neden olacak. Bu nedenle gıda ürünlerinin ihracatının yasaklanmasını doğru bulmuyoruz.” dedi.

İKLİMLENDİRMEDE HEDEF BÜYÜK!

Bu yılın ocak-kasım döneminde 6,1 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirilen iklimlendirme sektörü, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 8,4 büyüme kaydetti.

Sektör olarak önümüzdeki dönemde en önemli hedeflerinden birinin dünya pazarından yüzde 1,5’luk pay almak olduğunu anlatanklimlendirme Sanayi İhracatçıları Birliği (İSİB) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Şanal, “Bu sene her türlü handikapa rağmen yüzde 93,5’luk bir ithalatı ihracatı karşılama oranına ulaştık. Dünya’dan aldığımız pay ise sektör olarak yüzde 1,37 oldu.'' Şanal, 2023 yılında bir diğer hedeflerinin de dış ticaret fazlası veren sektör haline gelmek olduğunu dile getirdi.

TEKSTİL SEKTÖRÜNDEKİ RİSK!

Tekstil sektörü 2022 yılına iyi başlarken, yılın ilerleyen döneminde başta pamuk ipliği olmak üzere ithalat baskısı altında geçirdi.

İstanbul Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği (İTHİB) Başkanı Ahmet Öksüz , 2023 hedef ve beklentileri konusunda ise şu ifadeleri kullandı: “Küresel ekonomide yaşanan duraksamanın ve ekonomik belirsizliklerin 2023 yılında da devam edeceğini ön görüyoruz

ELEKTRONİK NİTELİKLİ ELEMAN AÇIĞI ARTTI!

Salgın döneminde elektronik sektörüne tüketici talebi beklenenin üzerine çıktı. Gelişme sonrası bozulan arz talep dengesi, tedarik zincirinde aksamalara yol açtı. Bunlara kur, kredilere erişimde yaşanan zorluklar gibi gelişmeler de eklenince sektör 2022 yılının hedeflerinin gerisinde bir performans sergiledi. 

Türk Elektronik Sanayicileri Derneği (TESİD) Yönetim Kurulu Başkanı Yaman Tunaoğlu özellikle parite ve kurdaki hareketlere dikkat çekerek 2023’e ilişkin beklentilerinin çok iyimser olmadığını anlattı.

GAYRİMENKUL: YATIRIM FONLARINA VE ARSALARA TALEP YÜKSELECEK

Türkiye’de gayrimenkul sektörü gerek artan maliyetler gerekse yüksek emlak fiyatları nedeniyle bu yıl geçen yıla oranla daha zayıf bir görünüm sergiledi. 

MAKİNECİLERİN 2023 HEDEFİ: 27 MİLYAR DOLAR!

Makine sektörü, 2021 kesinleşmiş TÜİK rakamlarına göre 51 bin 62 işletme ve 441 bin 719 doğrudan istihdam ile 376 milyar TL ciro karşılığında 92 milyar TL katma değer ile ülke ekonomisine katkı sağlayan sektörlerin başında geliyor.

malat Sanayi Dernekleri Federasyonu (MAKFED) Başkanı Adnan Dalgakıran, “2023 için 27 milyar dolar olarak koyduğumuz ihracat hedefine yaklaşacağımızı görüyoruz. MAKFED’in üyesi olduğu Avrupa Makine Konfederasyonu verilerine göre ihracatımızın yüzde 60’ını yaptığımız Avrupa’da, enflasyonla mücadelenin bir etkisi olarak beklenen resesyon ile 2023’te sektörde istihdam korunurken, ciro ve yatırımlarda yüzde 5’lik bir küçülme öngörülüyor” dedi. 

Sektör ile ilgili verilerde de görece pozitif bir görünüm söz konusu. İSO PMI endeksi verilerine göre makine ve metal ürün imalatçılarının üretimi, Temmuz’daki yavaşlamanın ardından Ağustos ayında toparlanarak son üç ayda ikinci kez artış kaydetti.