Türkler, çevreci ürünleri pahalı ve yetersiz buluyor!
Schneider Electric, Sürdürülebilirlik Akademisinin Schneider Electric ve GfK Türkiye işbirliğinde gerçekleştirilen Türkiyenin ilk yeşil tüketim araştırmasının sonuçlarını 12 Mart, Pazartesi günü gerçekleşen basın toplantısıyla kamuoyuyla paylaştı
Sürdürülebilirlik Akademisi’nin, Schneider Electric ve GfK Türkiye işbirliği ile yapılan 2011 Yeşil Tüketim Araştırması’na göre; Türk tüketicisi çevreci ürünleri satın almak istiyor ama pahalı ve yetersiz buluyor… “2011 Yeşil Tüketim Araştırması”na göre tüketicilerin %71’i satın aldığı ürünlerin “yeşil/çevre dostu” olması gerektiğini düşünmesine rağmen, sıklıkla yeşil/çevre dostu ürün satın alanların oranı sadece %17. Enerji yönetiminde global bir uzman olan Schneider Electric, Sürdürülebilirlik Akademisi ve GfK Türkiye ortaklığında gerçekleştirilen Yeşil Tüketim Araştırması 2011’in sonuçları, 12 Mart Pazartesi günü SwissOtel’de gerçekleştirilen basın toplantısıyla kamuoyuyla paylaşıldı. Türkiye’yi temsilen 15 ilde 15 yaş üstü 1,487 kentli tüketici ile 18 Ağustos – 16 Eylül 2011 tarihleri arasında gerçekleştirilen araştırmanın ilk yılı sonuçları oldukça çarpıcı. Türkiye’de tüketicilerin “çevreci tüketim” konusundaki davranışlarını, beklentilerini ve satın alma alışkanlıklarını ölçmek amacıyla yapılan araştırmanın sonuçlarına göre “yeşil ve çevre dostu ürün” deyince, tüketicilerin neredeyse yarısının (%49) aklına geri dönüşümlü ürünler geliyor; %36’sı organik, %32’si ise “enerji tasarruflu” ürünlerin çevre dostu olduğunu düşünüyor. Tüketicilerin çevre bilinci konusunda düşünce ve davranışları fark gösteriyor Araştırmaya göre, Türk tüketicileri çevre konusunu önemsiyor, ancak bu konuda düşünceleri ile davranışları büyük oranda farklılık gösteriyor. Satın aldığı ürünlerin yeşil/çevre dostu olması gerektiğini düşünenler %71 oranındayken, sıklıkla yeşil/çevre dostu ürün satın alanlar sadece %19’da kalıyor. Tüketicilerin %54’ü ise “yeşil ve çevre dostu ürün tüketmeliyiz” diyerek bilinçli olduğunu vurgulamasına rağmen, hiçbir zaman çevre dostu ürün almıyor. Çevreyi ve yeşil ürünün çok önemli olduğunu düşünen tüketiciler bu ürünleri satın alma kararını da o kadar kolay vermiyor. Tüketicilerin yarısından çoğu, yeşil ve çevre dostu ürünleri satın almama nedenini yüksek fiyatlar olarak belirtirken, %26’sı çeşitlerin çok sınırlı olduğunu ve daha fazla yeşil ürün görmek istediğini belirtiyor. Tüketicilerin %20’si ise yeşil olduğu belirtilen ürünlerin güven vermeyen ürün bilgileri yansıttığından şikayet ediyor. Daha çok firmanın çevre çalışmaları yapmasını ve çevre dostu seçeneklerini arttırmasını talep ederken, ürün bilgilerinin daha güvenilir ve detaylı verilmesini istiyor. “40 yıl içerisinde dünyanın enerji ihtiyacı iki katına çıkacak” Araştırmayı değerlendiren Schneider Electric Balkanlar Ortadoğu ve Türkiye İletişim Direktörü Meltem Çakıcı ”Tüketiciler yeşil ve çevre dostu ürün deyince en çok geri dönüşümlü ve organik ürünleri anlıyorlar. Ancak 2025 yılında dünya nüfusuna 1 milyar kişi daha eklenecek ve enerji tüketimi gelecek 40 yıl içerisinde iki katına çıkacak. Dolayısıyla aslında enerji verimliliği bilinci ile dünya için birinci elden fayda sağlanabilir. Biz Schneider Electric olarak, aynı işi daha az enerjiyle yapmak anlamına gelen enerji verimliliği ve sürdürülebilirlik konularının toplum tarafından da benimsenmesine odaklanıyoruz. Danışmanlık ve çözüm hizmetlerimiz, son kullanıcıya yönelik Life Space ürün gamımız, Enerji Üniversitesi projemiz ve WFES, Yeşil İş Konferansı gibi Türkiye’nin lider sürdürülebilirlik platformlarında aldığımız aktif rol ile bizler geleceğe güvenle bakıyoruz. Tüketicilerin çevre dostu tüketim konusunda bilinç durumunu ortaya koyan Yeşil Tüketim Araştırması’nı bizimle beraber gerçekleştiren Sürdürülebilirlik Akademisi ve GfK Türkiye’ye teşekkür ederiz.” dedi. ‘’Tüketicilerin algılarının değişmesi tüm taraflara çok iş düşüyor.’’ Sürdürülebilirlik Akademisi Yönetim Kurulu Üyesi Semra Sevinç 2011 yılında faaliyetlerine başlayan Sürdürülebilirlik Akademisi’nin yaptığı çalışmalar içinde yer alan Yeşil Tüketim Araştırması’nın ilk yıl sonuçlarının; markalara çok önemli bir yol haritası oluşturacağına inandıklarını ve her yıl yenilenecek olan Yeşil Tüketim Araştırması’nın 2012 çalışmalarının başladığını belirtti. Semra Sevinç, “Günümüzde artık tüketiciler çevreyi düşünen markaları daha fazla satın alıyor, bu markalara yakınlık ve güven duyuyorlar. Tüketiciler satın almaya hazır olduğu yeşil ürün ve hizmetler ile ilgili olarak; yüksek fiyat, az çeşit ve güven sarsıcı bilgilendirme ile ilgili endişe yaşıyor. Gelecek yıllarda markaların bu konuda yapacağı çalışma ve araştırmalarla tüketici beklentileri karşılanacaktır. Biz de Sürdürülebilirlik Akademisi olarak yoğun araştırma, bilgilendirme ve bilinçlendirme çalışmaları yaparak sürece katkıda bulunmayı hedefliyoruz.Türkiye’ de tüketici algılarını değiştirmek ve beklentilerini karşılamak için tüm taraflara çok iş düşüyor.” dedi. “Yeşil ve çevre dostu ürün tüketim algısını hep birlikte değiştireceğiz” GfK Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Fulya Durmuş, “2011’de ilkini gerçekleştirdiğimiz Yeşil Tüketim Araştırması’nın ortaya koyduğu önemli sonuçlar var. Araştırma katılımcıları sağlık ve eğitimin ardından en çok ilgilendikleri konunun çevre olduğunu belirtiyor ve %86’sı yeşil ve çevre dostu ürünü tanımlayabiliyor. Ancak bu ürünleri tüketenler katılımcıların yalnızca beşte biri. Katılımcıların %13’ü ise yeşil çevre dostu ürün tüketimini gereksiz buluyor. Bu da kullanıma yönelik algının değişmesi ve kullanımın yaygınlaşması için özellikle markaların fiyat skalalarını ve ürün üzeri bilgilendirmelerini yeniden gözden geçirmesi yönünde çalışmalar yapması gerektiğini ortaya koyuyor. GfK Türkiye olarak bizler de tüketicinin çevre yaklaşımını ve yeşil/çevre dostu ürün tüketimine yönelik algıyı seneler içerisinde takip ederek markalara değişim süreçlerinde yol göstermeyi amaçlıyoruz.” dedi. Türkiye’de enerji tüketimini % 20 azaltmak, 60 milyar dolar değerinde Konu ile ilgili Schneider Electric’in verdiği bilgilere göre ise Türkiye’de enerji tüketimini yüzde 20 azaltmanın parasal karşılığı 60 milyar dolar. Hizmet verdiği tüm sektörlere enerji yönetimi konusunda önderlik yapan Schneider Electric, aynı zamanda toplumda enerji yönetimi ve tasarruf bilincini arttırmak amacıyla online bir eğitim programı yürütüyor. Enerji Üniversitesi adı verilen program, internet kullanan herkesin kolayca ulaşabileceği ücretsiz online kurslardan oluşuyor. Enerji Üniversitesi’ne katılanlar enerji verimliliği konusunda belirli bir uzmanlık seviyesine geliyor ve program sonunda sertifika almaya hak kazanıyor. 2011 Yeşil Tüketim Araştırması basın toplantısı ‘’Kabron Nötr’’ Sürdürülebilirlik Akademisi, tüm çalışmalarında olduğu gibi 2011 Yeşil Tüketim Araştırması basın toplantısının da karbon ayakizini hesaplayarak, karbon emisyonlarını sıfırladı ve doğadaki ayakizini sildi. - 2011 Yeşil Tüketim Araştırması’na göre, her iki tüketiciden biri (%48) için yeşil/çevre dostu ürünler, aynı zamanda enerji tasarrufu da sağlamalı diyor. - Enerji ile ilgili bireysel çabalara bakıldığında elektrik ve su tasarrufunun öne çıktığı görülüyor. Araştırmaya katılan tüketicilerin %65’i “gereksiz yanan lambaları kapatıyorum”, %38’i “enerji tasarruflu ürünler kullanmaya dikkat ediyorum“,%4’ü ise “aydınlatmada hareket sensörleri kullanıyorum” diyor. - Tüketicilere ilgi duydukları alanlar sorulduğunda %48’i “sağlık”, %42’si “eğitim” ve üçüncü sırada %32’si “çevre” konularını ilgilendiği alanlar arasında gösteriyor. - Araştırmaya katılan tüketicilerin %86’sı yeşil ve çevre dostu ürünü tanımlayabiliyor. %14’ünün ise konu hakkında fikri yok. - Araştırmaya katılan tüketicilerin %13’ü yeşil ve çevre dostu ürünü gereksiz buluyor ve satın almıyor. - Sadece beş tüketiciden biri düzenli yeşil / çevre dostu ürün tüketicisi olduğunu söylüyor. - Üç tüketiciden biri, yeşil/çevre dostu ürünleri artık daha fazla tükettiğini söylüyor. SchneiderElectric Faaliyet gösterdiği 100'den fazla ülkede, enerji yönetimi konusunda dünya çapında bir uzman olan SchneiderElectric, konut uygulamalarındaki geniş faaliyet alanının yanısıra, enerji ve altyapı, endüstri, bina otomasyonu ve data merkezleri pazarlarına liderlik konumuyla entegre çözümler sunmaktadır. 104 bin şirket çalışanı “Enerjinizle daha fazlası ” sloganıyla hareket ederek, müşterilerine enerjinin daha güvenli, güvenilir ve verimli bir şekilde kullanılması için hizmet vermektedir. 2010 yılında 20 milyar Euro'yu aşan global satış rakamına ulaşmıştır. SchneiderElectric Türkiye’de ise 2000’i aşkın çalışanı, 4 üretim merkezi, 200’e yakın iş ortağı ile başta İstanbul, İzmir, Ankara olmak üzere toplam 16 ilde bulunan satış ofisleriyle çalışmalarına devam etmektedir. Balkanlar ve Orta Doğu’daki 27 ülkenin yönetimini SchneiderElectric Türkiye Genel Müdürü Turhan Turhangil’e devreden SchneiderElectric, bireysel ve kurumsal müşterilerine enerjilerinden daha fazlasını gerçekleştirmek için aktif bir şekilde yardım etmeyi taahhüt etmektedir. Sürdürülebilirlik Akademisi Sürdürülebilirlik Akademisi ekonomik,toplumsal ve çevresel sürdürülebilirlik ile ilgili bilgilendirme ve bilinçlendirme çalışmaları yapmak amacı ile 29 Mart 2011 tarihinde kuruldu. Türkiye’nin kapsamlı sürdürülebilirlik çalışmaları yapan ilk kuruluşu olan Sürdürülebilirlik Akademisi’nin, ülkemizin sürdürülebilirlik fikir önderlerinden oluşan Danışma Kurulu’nun yön verdiği çalışmaları kapsamında farklı illerde yaptığı konferanslar, seminerler ve work-shop’lar, yurtdışı işbirlikleri ile gerçekleştirdiği eğitim ve çalışmaları, iş dünyasına yön ve yol verecek araştırmalar, üniversite ve lise gençliğine yönelik bilinçlendirme çalışmaları yer almaktadır. Sürdürülebilirlik Akademisi tüm faaliyetlerini sıfır karbon ayak izi ile gerçekleştirmektedir. GfK Türkiye GfK Türkiye, 1987 yılından bu yana pazar araştırmaları konusunda faaliyet gösteren Türkiye’nin lider araştırma kuruluşudur. 5 kıtada 100 ülkede faaliyet gösteren, dünyanın en büyük 5. araştırma grubu olan çokuluslu GfK Grubu’nun Türkiye ayağı olarak araştırma sektöründe global düzeyde yaşanan tüm yenilikleri yakından izlemektedir. Sürdürülebilir büyümenin ancak ve ancak bilgiye dayalı olarak gerçekleştirilebileceği günümüzün rekabet koşullarında GfK Türkiye müşterilerine bilgiye dayalı danışmanlık hizmeti sunmaktadır. GfK Türkiye, 200+ tam-zamanlı çalışanı ile araştırma ihtiyacının belirlenmesinden önerilere giden süreçte en doğru bilgiye ulaşılmasını sağlayacak araştırma yaklaşımlarını uygulamakta, verinin titizlikle toplanmasını sağlamakta ve elde edilen veriyi bilgiye dönüştürerek stratejilere yön verecek raporlar sunmaktadır.