AVM

Türkler, dünyanın en ünlü AVM’lerindeki mağazaları ucuza kapatıyor!

Pandemide mağazaları kapatıp geleneksel perakendeden kaçan Avrupalıların yerini Türkler dolduruyor. Dünyanın en ünlü AVM'lerinde Avrupalı kaçıyor, Türkler kiralıyor...

Pandeminin en çok etkilediği sektörlerin başında gelen perakendede bugünlerde geleneksek mağazacılık ile online’ın ‘gelecek’ savaşı yer alıyor. Dünya'dan Özge Yavuz'un haberine göre; yurt dışında fırsat kollayan Türkler, dünyanın en ünlü AVM’lerindeki mağazaları ‘ucuza kapatıyor.’ Çocuk giyimin modacısı B-G Store’un sahibi Seyid Nebati, “Dubai Mall’da İstinye Park’taki mağazamızın üçte biri fiyatına dükkan kiraladık. Dünyanın her yerinde fırsat var” diye konuştu. 

Yerli-yabancı kimi marka sahiplerine göre gelecek 3-5 yıl içinde satışların yüzde 90’ı online kanaldan yapılacak, kimilerine göre ise geleneksel mağazacılık asla sona ermeyecek. Perakendede bugünlerde Türk markaları arasında da bu polemik gündemde. Kimi perakende patronları yeni mağaza açmamaktan yana, kimileriyse pandeminin yarattığı bu krizi fırsata çevirmek için çalışıyor. Avrupalı ve ABD’li birçok ünlü marka pandemide bildiğiniz gibi havlu attı, yüzlerce mağaza kapatıp online alana odaklanma kararı verdi. 

Avrupa’dan Ortadoğu’ya onlarca ülkede mağaza tahliye eden yabancı firmalar, perakendede büyümek isteyenler için fırsat ortaya çıkardı. Türklerin de yabancı emlakçılar tarafından yakından takip edildiğini belirtip, yurt dışında büyümek isteyen Kığılı, Damat, LC Waikiki gibi birçok marka duruma ilişkin açıklamalarda bulunmuştu. Bu markalardan biri de ‘çocuk giyimin modacısı’ olarak tanınan B-G Store’un sahibi Seyidullah (Seyid) Nebati.

Dubai Mall’da kira, İstinye Park’ın üçte biri

Türkiye’de 102, yurt dışında ise 16 B-G Store mağazasıyla sektörde faaliyette bulunan Seyid Nebati, pandeminin yarattığı ortamın bir kriz değil fırsat olduğunu düşünüyor. Hedef pazarlarındaki tüm AVM’ler ve önemli lokasyonları mercek altına alan Nebati, perakende piyasasıyla ilgili somut gelişmelere ilişkin açıklamalarda bulundu. Son olarak Dubai Mall’da bir dükkan kiraladığını dile getiren Nebati, “Bir yıl önce Dubai’de Festival City Mall’da bir mağaza açmıştık. Pandemi öncesinde Dubai Mall ile de görüşmüştük. Kiralar, bizim İstinye Park mağazamızdan iki kat daha pahalıydı. Geçen hafta tekrar Dubai’ye gittiğimde İstinye Park mağazamızın kirasının 3’te 1’i oranında bir fiyata mağaza kiraladım Dubai Mall’da. Mağazayı bir görseniz, benden önce bir Fransız markası varmış orada. Sahipleri resmen kaçmış, kasaları bile orada kalmış” diyor. Dünyanın her yerinde Türk markaları için çok büyük fırsatlar olduğunu belirten Nebati, “Kiralar çok ucuzladı. Bazı yerlerde bedava desem yanlış olmaz. Bu fırsatı kaçırmamak lazım. Pandemi bitince sektör çok hareketlenecek. Geleneksel mağazacılık asla ölmez” diye konuştu. 

Avrupalılar sindi, Türkler atakta

Seyid Nebati’nin Rusya’dan Irak’a, Suudi Arabistan’dan Gürcistan’a, Azerbaycan’dan İngiltere’ye birçok ülkede mağazası bulunuyor. Bazı mağazalarda direkt yatırımcı olarak, bazılarında ise bayilik vererek faaliyette bulunuyor. Avrupalılar ile Türkleri perakende sektöründe kıyaslayan Nebati, şunları söyledi:

"Pandemi döneminde bizim gibi agresif firmalar çok çalıştı. Örneğin ben bu dönemde lojistik merkezimi yeniledim, depomdaki verimliliğin artması için yepyeni bir programa geçiş yaptım, dijital altyapımı güçlendirdim.Peki Avrupalılar ne yaptı? Sindiler. Çünkü genelde böyle oluyor. Sıkıntılı dönemlerde hemen mal yapamaz oluyorlar, koleksiyon hazırlayamıyorlar, bayileri para ödeyemiyor hemen mağazayı kapatıyorlar. Örneğin ben geçen yıl nisanda tüm yurtdışı bayilerime bir e-mail attım. Dedim ki, ‘Sınırsız sayıda iade hakkınız var. Ödemeleriniz bir yıl boyunca ertelenmiştir.’ Ne oldu? Şimdi bütün bayilerim duruyor."

AVM ve perakende sektörünü neler bekliyor?