26 / 12 / 2024

Tüzün Mirza: AVM'lerdeki rekabet önümüzü tıkıyor

Tüzün Mirza: AVM'lerdeki rekabet önümüzü tıkıyor

Tüzün Mirza Türkiye'de 50 farklı noktada satış yapıyor ve ürünlerini başta Avrupa olmak üzere dünyanın birçok ülkesine ihraç ediyor



Türkiye'de marka olmanın hiç kolay bir girişim olmadığını belirten Tüzün Mirza, alışveriş merkezlerinin yabancı markalara büyük öncelikler ve kolaylıklar sağladığını, bunun da eşit şartlar altında rekabeti engellediğini söylüyor. Mirza, üretimlerinin çoğunu Uzak Doğu'da yapan dünya markalarıyla, kaliteyi artırarak rekabet ettiklerini vurguluyor.

Ankara Giyim Sanayicileri Derneği Başkan Yardımcısı ve kadın giyimde Ankara'nın öncü şirketlerinden birinin sahibi olan Tüzün Mirza ile üretim tesislerinde görüştük. Yirmisi kendi mağazası olmak üzere Türkiye'de 50 farklı noktada satış yapan ve ürünlerini başta Avrupa olmak üzere dünyanın birçok ülkesine ihraç eden Tüzün, kadın giyiminde Türkiye'nin önemli şirketleri arasında yer alıyor. 30 yıl önce bir atölyede başlayan tekstil serüveninin bugün dev boyutlara geldiğini söyleyerek konuşmaya başlayan Mirza, Tüzün Giyim'in dünya markası olma yolunda emin adımlarla ilerlediğini vurguluyor. Diğer yandan son yıllarda yaşanan sıkıntılardan bahsederken anlattıkları ise sadece kendi şirketi için değil, tüm yerli üreticiler için uyarılarla dolu.

Ürünleri yaratırken bir prodüksiyon değil, koleksiyon markası olduklarını üzerine basa basa vurgulayan Mirza, dünyanın en iyi kumaşlarını kullandıkları yüksek teknolojiyle birleştirdiklerini belirtiyor. Mirza'ya göre hem üretim hem de moda anlayışındaki kalite, farklılığı yaratan önemli etkenlerden. Bu özelik rekabet ortamında ayakta kalma ve büyümelerinde de en önemli etken aynı zamanda. Türkiye'de marka olmanın kolay olmadığının altını çizen Mirza, tekstil sektörünün 10 yıl öncesine göre zor durumda olduğu görüşünde. Türkiye'ye yabancı markaların girmesiyle rekabetin arttığını ve pazarın daraldığını belirten Mirza, "Dünya devi markalarla rekabet edebilmek için en kaliteli ürünleri yapmak zorundayız" diyor,
Son yıllarda birbiri ardına açılan alışveriş merkezlerinin fiyat ve konumlandırma gibi konularda yabancı markalara büyük kolaylıklar sağladığını vurgulayan Tüzün Mirza sözlerine şöyle devam ediyor:
"Alışveriş merkezlerinde yerli ve yabancı markaların karşılaştıkları durumlar çok farklı. Büyük markaların dünya genelinde 2000 mağazası var. Üretimlerinin yüzde 90'ını Uzak Doğu'da yaptırıyorlar. Orada işçi maliyet leri Türkiye'dekinin onda biri oranında Ayrıca hammaddeyi de çok ucuza alıyorlar. Bu sebeplerden kaynaklı maliyet farkı zaten var. Alışveriş merkezlerinde en iyi noktalar, çok düşük kira bedelleriyle yabancılara veriliyor. Bu şartlar altında bizim yabancılarla rekabet edebilmemiz çok zor. Yanlış uygulama sonucu, ortaya haksız rekabet çıkıyor. Biz Ankara'da yola çıkan ve büyüyen bir markayız. Biz bu ülkeye hizmet ediyoruz. Katma değeri bu ülkeye bırakıyoruz. Ancak yabancı firmalar, bütün ayrıcalıklardan yararlandığı gibi dekorasyonu bile kendi ülkelerinden getirerek hiçbir katma değer bırakmıyorlar. Alışveriş merkezleri ile ilgili yasal bir düzenleme lazım, Devletin yabancı markaların Türkiye'de daha güçlü olmasının önüne geçmesi gerekiyor. Bu şekilde devam ederse, Türk üreticiler ya fasoncu olacak ya da yabancılar gibi fabrikalarını Uzak Doğu'ya taşıyacak. Alışveriş merkezlerindeki haksız rekabetin önüne geçilmesini sağlayacak yasıl düzenlemenin yanı sıra indirim tarihlerinin de yasal bir çerçevede yapılması gerekiyor. Türkiye'de herkes istediği zaman indirim yapıyor. Sezon başlamadan önce indirimler başlıyor. Bu da tüketicinin güvenini zedeliyor".

Önümüzdeki birkaç yıl içinde İstanbul'da altı noktada mağaza açmayı hedefleyen Tüzün Mirza, 15 milyon nüfuslu şehrin Türkiye'nin kalbi olduğunu ve öncelikli amaçlarının İstanbul'da yayılmak olduğunu söylüyor. Nişantaşı'ndaki mağazanın başarısının ise bu kararı almada en önemli etken olduğunu belirtiyor. Diğer hedefi ise İngiltere, Fransa gibi ülkelerde mağaza açmak. Mirza bunun için gelen birçok teklifi değerlendirdiklerini belirtiyor.

Ankara Giyim Sanayicileri Derneği olarak dünya pazarına açılma konusunda birçok girişimleri olduğunu belirten Mirza, "Moda günleri, fuar etkinlikleri ve yabancı yatırımcıları ağırlama gibi birçok aktiviteye imza atıyoruz. Ayrıca sektördeki kalifiye eleman sayısını artırmak için eğitim programları düzenliyoruz. Bu rekabet ortamında daha da fazlası için çabalıyoruz ama bahsettiğim nedenlerden dolayı devletin de arkamızda durması lazım. Yabancılarla rekabet edelim ama aynı şartlarda" diyor.
Capital Ankara

 


Geri Dön