Üçüncü köprü tartışması Alemdağ'daki hareketliliği arttırdı
İstanbul'da üçüncü köprü tartışmaları Alemdağ'daki 2-B arazilerine yoğun ilgiye neden oluyor.
İstanbul'da üçüncü köprü tartışmaları yapılırken ilk akla gelen bölgelerden olan ve bazılarının ''Üçüncü köprü güzergahında yer alacağına'' kesin gözüyle baktığı Alemdağ'da müthiş emlak hareketliliği var. Alemdağ'da, 2-B arazilerine bile öyle yoğun ilgi var ki, emlakçılar, ''Tarlalar ve üzerine inşaat yapılamayacak durumdaki 2-B arazileri bile adeta kapışılıyor'' diyor.
Boğaz'ın üçüncü köprüsünün güzergahı sır gibi saklanıyor. İstanbulluların bilmediği, çok az sayıda yetkilinin bildiği üçüncü köprü güzergahı, bu ay içinde İstanbul'a gelecek UNESCO heyetine gösterilecek. 2010'da Avrupa'ya kültür başkentliği yapacak İstanbul'un "Dünya Kültür Mirası Listesi"ndeki durumunu belirleyecek UNESCO heyeti, tartışılan projeleri gündemine alacak.
Güzergah resmen açıklanmadı ancak, köprünün ayaklarından birinin Sarıyer'de, diğerinin Beykoz'da olacağı tahmin ediliyor. Peki, bu köprünün bağlantı yolları ve Karadeniz Otoyolu hangi bölgelerden geçecek? İşte bu tartışmada adı geçen bölgelerde, tarla fiyatları bile tavan yaptı. Bazı bölgelerde tarla fiyatlarının birkaç yıl içinde 10 kat primlendiği konuşuluyor. İstanbul'un akciğeri ormanların bulunduğu bölgelerin bir bölümünün üçüncü köprüye feda edileceği ileri sürülüyor. Bu durum, çevrecilerin olduğu kadar İstanbulluların da tepkisini çekiyor...
Arazilerin üçte ikisi 2-B kapsamında
Bu tartışmalar sürerken adı geçen bölgelerden biri olan Alemdağ, sırf bu yüzden olmamakla birlikte değer kazanmayı sürdürüyor. İstanbul'un Anadolu yakasında son yılların gözde villa sitelerinin peşpeşe kurulduğu Çekmeköy ile Ömerli arasındaki Alemdağ, dikkat çeken bir taleple karşılaşıyor. Emlaçılar, talebin önemli bölümünün üçüncü köprüye bağlı olduğunu ileri sürüyor. Beklentilerin bir nedeni de, 2-B yasasının yeniden Meclis gündemine getirilmesi. Hükümet, 10'uncu Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer'in veto ettiği 2-B yasasını yeniden TBMM genel kuruluna taşıma hazırlığı yapıyor. Alemdağ'daki arazilerin üçte ikisinin de 2-B arazisi olduğu, sır değil... 2B yasasının çıkma ihtimali bile bölgeye ilgiyi artırıyor. Hatta, çok sayıda eski ve mevcut siyasinin, iş adamlarının bölgede 2-B arazilerinden alım yaptığı ileri sürülüyor. Alemdağ'da "sorunlu" arazilerin üzerinde sitelerin bile yükseldiği bilinen bir durum.
2.5 milyon YTL'ye 15 dönüm tarla
Emlakçılar, Alemdağ'ın geleceğine yönelik beklentilerin bununla sınırlı olmadığını söylüyor. Çekmeköy'de büyük siteler kurmaya yetecek, yeterince geniş arsa kalmadığı için, hemen ilerideki iki bölge daha fazla gündeme geliyor: Taşdelen ve Alemdağ... Metro, Taşdelen'e kadar gelecek. Ancak, Alemdağ da bundan nasibini alacak. Hatta Alemdağ'ın daha büyük potansiyel taşıdığı konuşuluyor... Çünkü, Alemdağ'da daha çok boş arazi var. Alemdağ'a bağlı Reşadiye Köyü bile başlı başına ilgi odağı oldu... Reşadiye'de, tarla vasfındaki geniş arazilerin metrekaresi 150 YTL'yi geçebiliyor. Bu konuda birkaç de örnek verelim: 15 bin 300 metrekarelik bir tarlaya, 2.5 milyon YTL isteniyor, metrekaresi 163 YTL'ye geliyor. Yine Reşadiye'de, emlakçının "Dere kenarında, tava gibi tarla" diye tarif ettiği, 22 dönümlük bir 2-B vasıflı tarla, 2.2 milyon YTL; yani metrekaresi 100 YTL. Reşadiye Köyü'nde imarlı-ifrazlı (0.20 emsal) bin metrekarelik parseller ise 320 bin YTL'den alıcı bekliyor. Bu arsanın metrekaresi 320 YTL'ye denk geliyor.
Ranttan en büyük payı alır
Üçüncü köprünün bağlantı yollarının Alemdağ'dan geçeceğini düşünenlerin arazi alımlarının hızlandığını ifade eden emlakçılar şu bilgileri veriyor:
"Güzergah sır gibi saklanıyor olsa da, arsa yatırımcısı muhtemel yolları kendince belirlemiş. Ülker ve FİBA gibi büyük firmalar da bu güzergahlarda araziler alıyor veya arıyorlar. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın, Karadeniz Otoyolu'nun açılışında, `Karadeniz otoyolunu üçüncü köprüye bağlayacağız' şeklindeki ifadeleri de bölgede hareketliliği artırdı. Marmara haritasını incelediğinizde, köprünün Karadeniz Otoyoluna ve Kurtköy Havalimanına bağlanacağı noktayı tespit etmek o kadar zor değil. Anadolu yakasındaki köprü ve havalimanı bağlantısı güzergahının; Anadolu Kavağı'ndan başlayıp Beykoz, Polonezköy, Alemdağ Ormanları ve Alemdağ-Çatalmeşe Mahallesi'nin Tepetarla mevkiinden de geçerek Paşaköy Kurtköy Havalimanı Yolu olacağı konuşuluyor. Alemdağ Beldesi de, arazi yapısının genişliğinden dolayı ranttan pay alacak gibi görünüyor. Çekmeköy'ün yeni ilçe olması ve Alemdağ'ın da Çekmeköy'e bağlanacağının açıklanması, beldemiz için ayrıca önemli bir gelişme oldu. Bu gelişmeler sonrası, uzun zamandır satılamayan 2-B arazilerine bile ilgi arttı"
Risk almadan kazanılmıyor
Alemdağ'ın önde gelen emlakçısı İsa Demir, dedelerinin 130 sene önce Alemdağ'da iskan edildiğini belirterek, "Batum göçmeni 39 hane, Alemdağ'a 130 yıl önce yani 1877'de padişah tarafından yerleştirildi. O nüfus daha da büyüdü. Biz ihmal edildik. Dedelerimize bu araziler verildi ama aradan 130 sene geçti hâlâ tapular çıkmadı. Üstelik araziler 2-B kapsamına alındı. 130 yıldır yerleşim olan araziler 2-B oldu" şeklinde açıklamada bulunuyor. Üçüncü köprünün, Alemdağ'a bereketiyle geldiğini söyleyen Alemdağ Merkez Emlak sahibi İsa Demir, "Üçüncü köprü güzergahında olduğu düşünülen arsalar yatırımcıyı çekiyor. Arsa yatırımcısı son yıllarda bir koyup beş almaya alıştı. İşte bu yatırımcılar fırsatı değerlendirmek için birbirleriyle yarışıyor; istedikleri noktalarda, 2-B arazilerini almak için bile adeta takla atıyorlar. Arazilerin imarsız olması elbette endişe kaynağı ama, risk almadan çok kazanılmıyor. Bu nedenle imarı olmayan arsalar bile alıcı buluyor" diyor.