Ulaşım

Üçyol-Üçkuyular Metro Hattı'nın açılışı neden gecikti?

İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin açmaya hazırlandığı Üçyol - Üçkuyular Metro Hattı'nın Fahrettin Altay ve Poligon istasyonlarının bulunduğu bölümünün sonu faciayla bitecek tehlikelere açık olduğu ortaya çıktı


İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin açmaya hazırlandığı Üçyol-Üçkuyular Metro Hattı'nın Fahrettin Altay ve Poligon istasyonlarının bulunduğu bölümünün sonu faciayla bitecek tehlikelere açık olduğu ortaya çıktı. Yüklenici ÖZTAŞ firmasınca Orta Doğu Teknik Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü'ne hazırlatılan raporda, tünellerin hesaplamalarının hatalı yapıldığı, proje çizilirken su basıncı ve depremselliğin göz ardı edildiği vurgulandı. Bunun sonucu olarak da önce 3 Mayıs 2011'de, ardından da 18 Temmuz 2012'de, art arda iki kez metro tünelinde yırtılma meydana geldiği açıklandı. 


Gecikme nedeni buymuş 

Tünelin Poligon ve Fahrettin Altay istasyonları arasındaki bölümünde, rayların döşeneceği taban kısmı, su basıncı hesaplanmadan yapıldığı için alttan gelen baskıya dayanamadı ve kırıldı. 140 santim kabaran tabanın altında yer alan ve bu tür inşaatlarda, betonarme yapıyı sudan korumak için imal edilmiş olan 'tecrit' isimli yapı yırtılınca tünelin Poligon ve Fahrettin Altay istasyonları arasındaki bölümü sularla kaplandı. Yaşananlar kamuoyundan gizlenirken metronun açılışının neden bu kadar geciktiği de ortaya çıkmış oldu.


Rapor belediyede

Bu arada yüklenici firma ile Büyükşehir arasındaki yazışmalar belediyenin uyarıları dikkate almadığını da ortaya koydu. Bu nedenle firma, dehşet raporunu hazırlayan Doç. Dr. Erdem Canbay'ın görüşlerini Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu ve belediyeye noter kanalıyla iletti. "Bu detayların nasıl böyle projelendirildiği, bu projelerin nasıl bu şekilde onaylandığı düşündürücüdür" diyen Canbay, raporda şu uyarılarda bulundu: "Her gün binlerce kişinin taşınacağı bu kadar hassas bir sistemin her an çatlama olasılığı olan invertlerin üzerine oturduğunu bilmek ve bir önlem almamak tabiri caiz ise cinayettir." 


Tedbirler alınmalı

Tüneldeki su basıncının sürekli kontrol altında tutulması gerektiğini vurgulayan Canbay, bu nedenle tüneldeki su pompalarının 365 gün boyunca 7 gün 24 saat kesintisiz olarak çalışması gerektiğine dikkat çekti. Canbay, "Eğer pompalardan ikisi ya da üçü arıza yapar çalışmazsa yer altı su seviyesi yükselir. Bunun sonucu olarak da basınç artar. Basınç artınca da tünel tekrar yırtılır" diye konuştu. Canbay, "Önümüzdeki günlerde açılmak istenen tünelin her yerinin güçlendirildiğinden emin olmak lazım. Sadece sıkıntılı bölgeyi güçlendirmek yetmez. Eğer bu yapıldıysa, gerekli tedbirleri aldılarsa hat seferlere açılabilir" diye konuştu.


İKİNCİ SKANDAL

Yangın algılama ve söndürme sistemi de yok

Metro hattıyla ilgili başka skandal daha ortaya çıktı. Tünelde, yüklenici firma ile imzalanan sözleşmede ve ihale şartnamesinde yer almasına rağmen yüzde 40'lık keşif artışı dolduğu için yangın algılama ve söndürme sisteminin yapılamadığı tespit edildi. İsminin açıklanmasını istemeyen bir yetkili tünelde meydana gelebilecek herhangi bir yangın durumunda müdahaleyi kolaylaştırmak adına yangının hangi noktada çıktığını tespit etmesine olanak tanıyan sistemin kurulamadığını doğruladı. Yetkili yangın söndürme sisteminin sadece hat üzerindeki istasyonlarda olduğunu ifade etti.


NE DEDİLER?

AK Parti İzmir Milletvekili Ali Aşlık: 

Bu konuda kamu davası açılması lazım. Önce, İzmir'in zihniyet değişimine ihtiyacı var.


AK Parti İzmir Milletvekili Rıfat Sait: 

Sayın Aziz Kocaoğlu'nun böyle bir şeyi gizlemesi çok ayıp. İzmirlileri aldatmıştır. Önlem alınmazsa bu cinayete teşebbüstür. 


AK Parti Grup Başkanvekili Bilal Doğan:

Her ne kadar metro yetkilileri gerekli düzenlemeleri yaptık dese de bu sıkıntının giderilmediğini; bu istasyonlar açıldığında vatandaşlarımızın çok ciddi can güvenliği tehlikesi içinde olacaklarını düşünüyoruz. 


AK Parti Balçova İlçe Başkanı Temel Yıldırım: 

Aziz Kocaoğlu, 'Bir sabah uyandığınızda açılabilir' diyor ama yapılanlar ortada. Çıksınlar, hesabını versinler millete. 


İnşaat Mühendisleri Odası İzmir Şube Başkanı Ayhan Emekli: 

Bu haliyle açılmasın. Bugüne kadar metro tünelini gezme talebimiz Büyükşehir tarafından hep geri çevrildi. Bilgi verilmiyordu. Nedeninin bu tablo olduğu anlaşılıyor.



Yeni Asır