Sektörel

Ufuk Şevki: Gayrimenkulde asıl sorun fiyatta!

Coldwell Banker Türkiye Genel Koordinatörü Ufuk Şevki, ‘Bayim Olur Musun’ fuarında konuştu. Bu yıl toplam 2 milyon civarı gayrimenkul satılmasının beklendiğini söyleyen Şevki, gayrimenkul fiyatlarının düştüğünü söyledi.

Coldwell Banker tarafından bu yıl 16’ncısı düzenlenen Franchise Fuarı ‘Bayim Olur musun’ dün gerçekleşti. 14 Ekim’e kadar devam edecek olan fuara katılımcıların ilgisi yoğun oldu. 

Katıldığı fuarda konuşan Coldwell Banker Türkiye Genel Koordinatörü Ufuk Şevki, Zor Zamanları Fırsata Çevirmek konulu panelde, gayrimenkul sektöründe asıl problemin fiyatta olduğunu belirtti. Çevik, halihazırda konut satış işlemlerinde geçen sene ilk 8 aya kıyasla yüzde 1,6 gibi bir düşüş olduğuna, konut kredi faiz oranları dikkate alındığında bunun göz ardı edilebileceğini belirtti. 

Çevki, “Türkiye’de artık yılda yaklaşık 1.5 milyon adetlik konut satışı gerçekleşiyor. Satış işlemi bazında baktığınızda bir sıkıntı yok, lokal bazlı daralmalar var, ama en önemli problem aslında fiyatla ilgili. Fiyatlarda sorun var, fiyatlar düşüyor. Özellikle konut kredisi kullanımlarında ciddi sıkıntılar var. Bankacıların gözünden bakarsanız, kriz var mı, evet var. Konut kredisi kullandıramıyorlar” açıklamalarında bulundu.

Kurumsal gayrimenkul danışmanlığıyla ilgili konuşan Şevki, “Algıda ve meslekte yaşanan düzelmede yabancı gayrimenkul aracılık şirketlerinin de etkisi var.” dedi. Fuarda karşılaştıkları ilgi üzerine Ufuk Şevki, bir Coldwell Banker franchise’ı olmak için isim bedelinin 32 bin dolar artı KDV olduğunu, mimari standardın sağlanmasıyla birlikte yaklaşık 60-65 bin dolar bir maliyetle bayinin çalışmaya başlayabildiği bilgisini de verdi. Fuarın açılış konuşmasını gerçekleştiren Coldwell Banker Türkiye Franchise Satış Koordinatörü Ayhan Kaya ise,Coldwell Banker markası hakkında bilgi verdi: “1906 yılından bu yana yaklaşık 112 yıldır hizmet veren gayrimenkul sektöründe en çok işlem hacmine sahip olan bir markayız. Coldwell Banker Türkiye ise 2013 yılından bu yana yani 5 yıl içerisinde 150’ye yakın franchise ofisiyle, 1500’ün üzerinde danışman sayısıyla hızlı büyüyen ve gün geçtikçe de katma değer yaratan bir marka. 2018 yılı gerçekten sektörler için sıkıntılı bir yıl olsa franchise sistemlerine olan ilginin, franchise pazarının büyüme iştahının var olduğunu burada görüyoruz. Türkiye, Avrupa, Asya ve Ortadoğu üçgeninde bulunan bir ülke olarak aslında franchise pazarını da domine edecek bir ülke konumuna adım adım gidiyor” açıklamasında bulundu.

Konut sektöründe satışların vadeli veya senetle yapılıyor olmasını değerlendiren “Bu geliştirici veya müteahhit tarafından sürdürülebilir bir durum değil. Buradaki ana sıkıntı hem müteahhitlerin hem de tüketicilerin aldığı banka kredilerinde daralma olduğu için ellerindeki var olan ürünün satışını bu şekilde yapmaya çalışmaları ile ilgili. Fakat dediğim gibi bu yönetilebilir bir şey değil. Toplam stoklarının yüzde 10-15 veya maksimum yüzde 20’sini bununla döndürebilirsiniz ama tamamını senetle satarak döndürmek mümkün değil. Bunun için finansal piyasaların durulması lazım. En son Emlak Konut firmasının yaptığı kampanyada sadece ve sadece kampanyaya başvuran veya Emlak Konut’la iş yapan firmaların projelerinden satışlar yapılıyordu. Halbuki bunun tabana yayılması lazım.” dedi.