Ulaştırma sektöründeki dev hamle 2002’den sonra hızlandı!
Ekonomide sağlanan liberalleşme ulaştırma sektöründe de büyük bir devrime imza atılmasını sağladı. Özal döneminde başlayan hamle, 2002’den sonra hızlandı. Havalimanları, otoban ve hızlı trenlerle Türkiye birbirine bağlandı
Coğrafi konumu itibarıyla stratejik olarak geçiş noktasında bulunan Türkiye, ekonomideki gelişimine paralel olarak 1980 sonrasında sağlanan liberalleşme ile ulaştırma sektöründe önemli atılımlara imza attı. 12 Eylül darbesinin ardından iş başına gelen tek parti hükümeti başta Fatih Sultan Mehmet Köprüsü olmak üzere, kara yolları yatırımlarında önemli projelere imza attı. 1995- 2001 arasında, ekonomik krizler ve terör nedeniyle durma noktasına gelen yatırımlar, yeni bir tek parti iktidarının yolunu açan 2002 sonrasında ise dünyanın gıpta ile izlediği bir noktaya geldi. Toplam 216 milyar liralık yatırımla gerçek bir devrim yaşayan ulaşım sektöründe hızlı trenler, havaalimanları, otobanlar ve deniz taşımacılığında büyük hamleler yapıldı.
17 BİN KİLOMETRE BÖLÜNMÜŞ YOL
2002 yılında bin 714 kilometresi otoyol olmak üzere 6 bin 101 kilometre bölünmüş yol varken, 2014 yılı sonunda bu uzunluk 2 bin 282 kilometresi otoyol olmak üzere toplam bölünmüş yol uzunluğu 23 bin 716 kilometreye çıktı. Bölünmüş yolla birbirine bağlı il sayısı 6'dan 75'e çıktı. Türkiye Yüksek Hızlı Tren hatlarıyla tanışırken, ülkede ilk kez yaklaşık bin 213 kilometre uzunluğunda yüksek hızlı tren ağı inşa edildi. 13 yıl önce 10 bin 959 kilometre olan konvansiyonel demir yolu hattı, 2014 itibarıyla 12 bin 485 kilometre uzunluğa çıkarıldı. Ayrıca 9 bin 350 kilometre uzunluğundaki demiryolu hattı da yenilendi.
MARMARAY GERÇEK OLDU
Asrın mühendislik projesi olan Marmaray da gerçeğe dönüştü. Asya'yı İstanbul Boğazı'nın altından raylı sistemle Avrupa'ya bağlayan Marmaray, şu ana kadar 70 milyon 200 bin kişiyi taşıdı. 2002 yılına kadar İstanbul, Ankara, İzmir ve Konya olmak üzere sadece 4 ilde metro hattı bulunuyordu. 2014 yılına gelindiğinde ise kent içi raylı sistemlerin uzunluğu 280 kilometreden, 590 kilometreye, raylı sisteme sahip kent sayısı da 4'ten 11'e yükseldi. Türkiye yaptığı yatırımlarla denizcilik sektöründe de üst sıralara yükseldi. 2000'li yılların başında dünya sıralamasında 19'uncu olan Türk filosu 13'üncü sıraya çıktı. 37 olan tersane sayısı da 73'e çıktı. Türkiye'nin toplam yük istiflemesi 150 milyon tondan 383 milyon tona ulaştı. Bu yıl Kanal İstanbul, Ankara-İstanbul Hızlı Tren Hattı, İstanbul Yeni Havaalanı, 3. Boğaz Köprüsü gibi mega projeler başta olmak hastane, ulaşım, yol, eğitim alanındaki yüzlerce projeye 65 milyar liralık kaynak aktaracak. Ayrıca 101 milyar liralık kamu sabit sermaye yatırımı planlanıyor.
YATIRIMDA EN BÜYÜK PAY ULAŞIMIN
Yatırım Programı kapsamında aktarılacak 64.9 milyar yatırım ödeneğinden en yüksek payı yüzde 30.6 ile ulaştırma sektörü aldı. Merkezi Yönetim Bütçesi kapsamındaki kuruluşlardan en fazla ödenek tahsis edilen kuruluşlar 8.5 milyar lira ile Karayolları Genel Müdürlüğü, 8 milyar lira ile Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü, 6.1 milyar lira ile Milli Eğitim Bakanlığı, 4.8 milyar lira ile Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı oldu.
TAM GAZ DEVAM EDECEK
Büyük 20 proje için bu yıl 7.3 milyar lira ödenek aktarılacak. Büyük toplu ve toplulaştırılmışmış devlet hastanesi, köprü yapı, organize sanayi bölgesi, küçük su işlerinin aralarında yer aldığı projeler için 13.4 milyar lira kaynak öngörüldü. İstanbul'da 5 kent içi ulaşım projesi için 2.3 milyar lira kaynak aktarılacak. Kadıköy-Kartal-Kaynarca Metro Hattı, Kabataş-Mecidiyeköy-Mahmutbey Metro Hattı, Mahmutbey-Bahçeşehir Metro Hattı, Üsküdar-Altunizade- Ümraniye-Dudullu Metro Hattı, Kirazlı-Halkalı Metro Hattı yapılacak.
Sabah