Ulaşım

Ulaştırma ve haberleşmede yeni dönem: Demir yolları, otoyol projeleri, havalimanı yatırımları peş peşe geliyor! 

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu da, yeni görevini devralarak bakanlık yatırımlarına ilişkin ilk planlarını duyurdu. İşte yeni dönemde hayata geçirilmesi planlanan yatırımlar...  Seçimlerden sonra Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın yeni Kabine üyelerini açıklamasından sonra Bakanlıklarda görev devir teslimleri gerçekleştirildi

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığınca kara yollarında, demir yollarında, hava yollarında ve iletişim altyapısında yatırımlar hızla sürerken,  planlanan otoyolu projeleri tamamlanacak, demir yolu ise yeni dönemin öncelik verilen yatırım alanı olacak. 

Seçimlerden sonra Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın yeni Kabine üyelerini açıklamasından sonra Bakanlıklarda görev devir teslimleri gerçekleştirildi. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu da, yeni görevini devralarak bakanlık yatırımlarına ilişkin ilk planlarını duyurdu. 

Bakan Abdulkadir Uraloğlu, ilk etapta, Aydın-Denizli Otoyolu, Ankara-Kırıkkale Otoyolu, Antalya-Alanya Otoyolu, Başakşehir-Nakkaş Otoyolu gibi önemli projeleri izleyerek tamamlayacaklarının altını çizdi. 

AK Parti'nin seçim öncesi açıklanan "Türkiye Yüzyılı İçin Doğru Adımlar" başlıklı beyannamesi de gelecek dönemde ulaştırma ve haberleşme altyapısında gerçekleştirilecek yatırımlara, hayata geçirilmesi planlanan projelere ilişkin ana başlıkları içeriyor. Söz konusu hedeflere ulaşmak amacıyla angi adımların atılacağı, yol haritası ve takvim ise Bakan Uraloğlu'nun açıklamaları sonrasında kesinleşecek. 

Beyannameye göre, ulaştırma alanında kara yollarında yolcu taşımacılığında daha hızlı ve daha güvenli ulaşım sağlanması amacıyla, 2028'e kadar 1760 kilometre, 2029-2035 yıllarında ise 3 bin 767 kilometre yeni otoyol inşa edilecek. 

Türkiye'nin 2053 yılı net sıfır emisyon hedefleri çerçevesinde, emisyon salınımının yoğun olduğu sektörlerden olan ulaştırmada, yatırımlar yeni teknolojiler en üst düzeyde kullanılarak ve yeşil dönüşüme uyumu göz önünde bulundurularak, akıllı ve sürdürülebilir ulaşım uygulamaları oluşturulacak. 

Kara yolunda Akıllı Ulaşım Sistemleri (AUS) uygulamalarının yaygınlaştırılması, taşımacılıkta kullanılan yetki belgelerinde ise sadeleştirmeye ve dijitalleşmeye gidileceği ifade ediliyor. 

İstikrarlı ve Güçlü Ekonomi için yükselen ticari ve sanayi faaliyetleriyle kara yolu yük taşımacılığında taşınan yük miktarı yükselirken, tüm taşıma modları içindeki kara yoluyla taşınan yük oranını yüzde 72’den özellikle demir yolu taşımacılığının kapasite ve etkinliğini artırma yoluyla yüzde 57'lere indirilecek. 

Ulaştırma ve haberleşmede yeni dönem: Demir yolları, otoyol projeleri, havalimanı yatırımları peş peşe geliyor! 

Havalimanı sayısı 61'e yükselecek 

Yeni havalimanı ve mevcut havalimanlarının genişletilmesi projelerine toplamda 3,2 milyar dolarlık yatırım yapılması planlanırken, havalimanı sayısı da 61'e yükseltilecek. 

Yapımmı süren Çukurova Bölgesel Havalimanı en yakın  zamanda tamamlanacak, yapımına başlanan Bayburt Gümüşhane Havalimanı ve Yozgat Havalimanı da bu sene içinde hizmete sunulacak. 

Hedefler kapsamında, uluslararası standartlarda, kaliteli, etkin, güvenli, konforlu, insana ve çevreye duyarlı ileri teknolojiye sahip altyapı ve sistemlerle nitelikli insan gücüne dayalı, sivil havacılığın sürdürülebilir gelişimine hizmet sunan, tüm paydaşlara açık ve küresel ölçekte rekabet gücüne sahip havacılık sektörü dünya lideri durumuna getirilecek. 

Türkiye demiryolları yatırımları ile lojistik üs haline gelecek 

Türkiye’yi lojistik üs yapma hedefi kapsamında, demir yollarının 2023 yılında ulaştırma yatırımlarındaki payı yüzde 60'lara çıkarılacak. 

Hızla devam edecek demir yolu yatırımları kapsamında 4 bin 244 kilometre hızlı tren hattı ve 545 kilometre konvansiyonel tren hattı yapılması planlanıyor. 

Türkiye Yüzyılı için 2028 yılına kadar İzmir-Ankara, Halkalı-Kapıkule, İstanbul Havalimanı-Çatalca, Adapazarı-Gebze-YSS-Halkalı, Karaman-Ulukışla, Adana-Toprakkale-Bahçe-Nurdağ-Başpınar, Aksaray-Ulukışla, Ulukışla-Yenice, Bandırma-Bursa-Osmaneli, Adana-Mersin, Sivas-Erzincan, Yerköy-Kayseri, Bursa-Gemlik, Mürşitpınar-Şanlıurfa, Aliağa-Çandarlı-Bergama, Selçuk-Ortaklar-Aydın, Aydın-Denizli, Çetinkaya-Malatya, Konya-Seydişehir-Antalya, Delice-Çorum, Sivas-Çetinkaya, Aksaray-Konya, Gaziantep-Şanlıurfa, Bandırma-Balıkesir ve Balıkesir-Bergama Hızlı Tren projeleri devreye alınacak. 

Ayrıca, İstanbul-Ankara Süper Hızlı Tren açılışının da 2028 yılına kadar gerçekleştirilmesi planlanıyor. 

Halkalı-Havalimanı Metrosu, Kazlıçeşme-Sirkeci Raylı Sistem Hattı da hizmete açılacak projeler arasında bulunuyor. 

52 şehir YHT ve HT ile birbirine bağlanacak

Hizmete sunulması planlanan Yüksek Hızlı Tren ve Hızlı Tren bağlantısına sahip şehir sayısı 2053 yılına kadar 8'den 52'ye çıkarılacak. Demir yolu taşımacılığını artırmak için lojistik merkezlere, fabrikalara, OSB’lere, madenlere ve limanlara bağlantı sağlayacak iltisak hattı yatırımları yapılacak. 

Senelik 38 milyon tonla yüzde 4 olan demir yolu yük taşımacılığının payı, 2028 yılına kadar kadar 146 milyon tonla yüzde 11,24'e, 2035'e kadar 306 milyon tonla yüzde 20,12'ye ve 2053'e kadar 448 milyon tonla yüzde 22'ye yükseltilecek. 

Senelik 19 milyon yolcuyla yüzde 1 olan demir yolu yolcu taşımacılığı payı, 2028 yılına kadar 97,9 milyon yolcuyla yüzde 4,15'e, 2035'e kadar 145,67 milyon yolcuyla yüzde 5,31'e ve 2053'e kadar 269,8 milyon yolcuyla yüzde 6,2'ye ulaştırılacak. 

TÜRASAŞ’ın ürettiği Milli Tren Setleri üretimi çalışmalarından edinilen tecrübelerle Hızlı Tren Seti proje çalışmaları da sürdürülecek. Milli tasarım ve ileri teknoloji ile Elektrikli Ana hat lokomotif üretiminde dışa bağımlılığın ortadan kaldırılması amacıyla çalışmalar sürecek. 

Lojistik merkez sayısı 26 olacak 

Türkiye’yi orta koridorda lojistik üs haline getirme amacıyla, lojistik merkez sayısı 13'ten 26'ya  yükseltilecek. Tekirdağ, Mersin, İskenderun ve Kocaeli şehirlerinde 4 yeni kuru liman hayata geçirilecek. 

Mevcut 13 lojistik merkeze ilaveten 2028 yılına kadar Habur, Kemalpaşa, Sivas, Karaman, Tatvan Bitlis, Mardin, Yeşilbayır İstanbul, Çerkezköy Tekirdağ, Bozüyük Bilecik, Boğazköprü Kayseri, İyidere Rize, Filyos ve Çandarlı Lojistik Merkezleri hizmete sunulacak. 

Ülkenin ana sanayi ve ticaret merkezleri, büyük limanlarla önemli kara ülke sınırı geçiş noktaları çok modlu ana ulaştırma koridorları kullanılarak birbirine bağlantılı yapılacak. Karadeniz Bölgesi'nin Güneydoğu ve Akdeniz Bölgesi'ne bağlanması amacıyla çok modlu kuzey-güney ana koridorları oluşturulacak. 

İstanbul Boğazında yaşanan gemi trafiğinin düşürülmesi, seyir emniyetinin sağlanması ve ülkenin jeopolitik konumundan kaynaklı gücünün daha yükselmesi için hayata geçirilecek Kanal İstanbul Projesinin bağlantı yollarına ve altyapı çalışmaları hızla başlatılacak. 

5G tüm nüfusu kapsayacak, 6G çalışmalarına geçilecek

İnternet altyapısının dünya standartlarına uygun şekilde geliştirme çalışmalarına hızla devam edilecek, saniyede 100 megabit internet hizmeti her eve ulaştırılacak. 5G teknolojisiyle yüzde 100 oranında nüfus kapsaması sağlanacak, 6G teknolojisine yönelik çalışmalar yapılacak.

Fiber geniş bant abone yoğunluğu uzun vadede tüm Türkiye’yi kapsayacak hale getirilecek. Planlanan 67 milyar dolarlık haberleşme yatırımlarıyla, kısa vadede mobil geniş bant abone yoğunluğu yüzde 100'e çıkarılarak her eve yüksek hızlı internet hizmeti ulaştırılacak.

Fiber optik alt yapısı mümkün olan alanlarda ortak yatırımlar maliyet etkinliği teşvik edilerek güçlendirilecek.

Genişleyen uydu filosu ve uluslararası iş birlikleriyle Türkiye, küresel ölçekte hizmet verebilen dünyanın en büyük 10 uydu operatöründen birine dönüştürülecek.

Türkiye'nin ilk yerli ve milli uydusu TÜRKSAT 6A bu yıl uzaya fırlatılacak.

Tarım sektöründe yeni düzenlemeler kapıda: Gençlere iki yıl ödemesiz, faizsiz kredi geliyor! 

Dolar 23 TL mi olacak? SocGen'den dolar tavsiyesi

Tarım sektöründen 14 milyar 58 milyon dolarlık ihracat!

Türkiye'nin LPG üretimi 2022 yılında yüzde 8,53 arttı!