Uzmanlardan ve siyasetçilerden 'yerel yönetim yasası' yorumu!
Yerel yönetim yasa taslağı yönetimden imara ulaşımdan mimariye kadar bir çok değişikliği öngörüyor. Yeni yasa taslağını, uzmanlar ve siyasetçiler yorumladı. İşte o haber...
Şubat ayında TBMM Genel Kurulu gündemine gelmesi planlanan Yerel Yönetimler Yasa Taslağı’nın basına yansıyan taslağa göre, onaylandığında büyükşehir belediye başkanlıkları ve meclislerinin birçok kritik yetkisi valiliklere tahsis edilecek.
61 maddelik taslak çalışması kapsamında, belediye başkanlarının izninin olmadığı büyük çaplı kentsel projelerin valilikler eliyle yaptırılabilmesi ve giderlerinin de belediye kaynaklarından karşılanması amaçlanıyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin protokolünden çekildiğini açıkladığı Kanal İstanbul gibi şehrin genelini ilgilendiren projelerde karar yetkisi büyükşehir belediyelerden alınacak.
Yaklaşan yerel yönetim reformunun farklı boyutlarını siyasetçiler ve konunun uzmanları anlattı:
“Dolaylı kayyum”
Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) İstanbul milletvekili Gürsel Tekin, düzenleme kapsamında “tüm belediyelere dolaylı kayyum atanacak; seçilmiş belediye başkanlarını yetkileri atanmış memurlara verilecek, seçmen iradesi yok sayılacak” şeklinde konuşuyor:
Euronews Türkçe’den Menekşe Tokyay'ın haberine göre, önemli açıklamalar yapan Tekin, “Yasanın bu haline bakıldığında, hiçbir belediye başkanının seçildiği yerde söz hakkı olmadığı, yerel yönetimlerin yok sayıldığı görülüyor. Belediyelerin imar yetkileri de kısıtlanıyor; valiliklerin doğrudan temin yoluyla alım yapması koşuluyla birlikte ihaleler de ortadan kalkmış oluyor” diye konuşuyor:
“Adalet ve Kalkınma Partisi, seçimde alamadığı belediyelerin yetkilerini dolaylı olarak azaltmayı hedefliyor. Bu yasa tasarısı, şehirlere bir ihanettir.”
CHP, Batı standartlarında bir yerel yönetim anlayışının getirilmesini talep ediyor ve bunun için de Berlin, Londra, Paris gibi başarılı belediyecilik örneklerinin referans alınmasını talep ediyor.
“Almanlar Doğu Berlin ile Batı Berlin’in birleştirilmesi projesini uzun uzun tartıştılar, ama bu proje etrafında arsa kapışmak akıllarına bile gelmedi. Ama Kanal İstanbul projesinde bunun tersi bir durumla karşı karşıyayız” diyor CHP’li Tekin.
Anayasa’ya aykırılık riski
Uzmanlara göre, yerel yönetimlere ait temel yetkilerin merkezi yönetimde toplanması, Anayasa’ya, özellikle de 127.maddesinin ilk fıkrasına aykırılık ve seçmenlerin demokratik haklarını kullanma iradelerine müdahale teşkil ediyor. Anayasanın ilgili maddesine göre, mahalli idareler, idari ve mali özerkliğe sahip kamu tüzel kişileridir.
2011 yılında İstanbul'un 'rant haritasını' dönemin Başbakanı Erdoğan'a vermesine rağmen hiçbir tedbir alınmadığını kaydeden Tekin’e göre, yerelde yetki tek elde toplanmalı: “Belediye başkanı her adımında izin istemek için kaymakam kapısına gelmek zorunda bırakılmamalı. Ayrıca tüm harcamalar şeffaf olmalı. Vatandaş vergilerinin nereye harcandığını, ihalelerin hangi kurallara göre yapıldığını bilmeli.”
Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Mansur Yavaş'ın adaylık sürecinde vaatlerinden birisi olan “şeffaf belediyecilik” anlayışıyla başlattığı ihalelerde canlı yayın uygulaması halkın geniş bir kesimi tarafından isteniyor ve ihale sonuçlarının nesnelliğine dair şüpheleri kaldırılıyor.
Diğer yandan, Büyükşehir Belediyesi Kanunu’nda da değişiklik getiren taslak çalışma kapsamında “bağış yoluyla” üçüncü kişilere ait şirketlerin belediyelere devredilmesi uygulama sorunu ortadan kaldırılıyor ve Cumhurbaşkanı’nın onayı şartı getiriliyor. Ayrıca, belediye başkanları akrabalarını işe alamayacak.
Düzenlemede ilçe belediyesi bütçesinde yatırım programları için ödenek olmadığı durumda büyükşehir belediyesinin ödenek ayırması zorunluluğu olurken, ilçe belediyelerine otopark yapma, işletme ve işlettirme, ruhsat verme yetkileri gibi yetkiler isteniyor.
Belediye imkanları nedeniyle yollardan da olsa “şiddet olaylarında” kullanıldığının belirlendiği durumlarda, valilik kararıyla belediyenin taşınır mallarına el konabilecek; belediye personeli görevinden vali veya kaymakamlarca uzaklaştırılabilecek.
Şeffaf ve vatandaş-odaklı reform ihtiyacı
Yerel kalkınma uzmanı Dr. Ali Ercan Özgür ise, “Gündemi ve günü kurtaracak veya güncel siyasi tasarım için reform yerine bilim, akıl, ölçek ve değişen dünya ile kentleri temel alan, yeni nesil belediyeciliği esas alacak işlevsel, esnek, şeffaf ve vatandaş-odaklı bir reforma ihtiyaç var” diye konuştu.
Merkezi yönetim ile yerel yönetim arasında güç, sorumluluk ve bütçe paylaşımının yerel yönetimler lehine artırılması gerektiğinden bahseden Dr. Ali Ercan Özgür, şu noktayı vurguluyor;
“İlçe belediyelerinin yetkileri artmalı, yerel demokrasi güçlenmeli ve her ilçede mahalle bazlı belediye meclis üyesi secimi olmalı, muhtarlar belediye meclis üyesi olmalı, dünyada örneği az olan mahalle bazlı yerinden yönetim hedeflenmeli. Belediye meclis üyesi ve başkanın yetkileri artmalı; denge, denetleme ile halkın karar almaya katılması arttırılmalı. Kent ölçeğindeki projelerde ise istişare ve ortak akıl geliştirilmesi önemli.”
Ancak uzmanlara göre yerel yönetim reformu çok hızlı tartışılmadan meclise getirilmek amacıyla, geniş bir tabana yayılıp irdelenmesi gerekiyor.
Dr. Özgür, konuyla ilgili şunları söylüyor; “Uzun yıllara dayanan bir yerel yönetim geleneğimiz var ve yerel yönetim reformu onları güçlendirerek, hukuki zeminde iyi bir görev paylaşımı ile çağdaş hale getirip değişen koşullarda güçlü kurumlar oluşturmayı hedeflemeli. İdari ilkeler, sosyal, ekonomik ve çevresel koşullar arasında bir denge kurulmalı.”
AK Parti Aydın milletvekili ve Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Üyesi Rıza Posacı, konuyla ilgili sorularına cevap vermedi.
Toplumsal katılımla reform yapılmalı
Denge ve Denetleme Ağı Genel Direktörü Hayriye Ataş ise şu fikri savunuyor:
“Demokratik bir yerel yönetişimin en önemli aktörü vatandaşlardır. Sokak ve mahalle temsilcilerinden oluşacak mahalle meclisleri, her mahalleden belli sayıda üyenin yer alacağı yerel halk meclisleri, halk meclisi üyelerinin katılacağı kent kurultayları gibi mekanizmalar yoluyla, yerel karar alma ve yönetme süreçlerine toplumsal katılım sağlanmalı. Vatandaşların yerel yönetimlerden aldıkları hizmetleri değerlendirmelerini sağlayacak geri bildirim mekanizmaları oluşturulmalı. Hem yerel karar alma süreçlerine toplumsal katılımın sağlanabilmesi, hem de böylelikle yerel yönetimlerin tabandan denetlenebilmeleri için, aktif vatandaşlığı odak alan demokratik bir sivil kültürün gelişmesi ayrıca gerekli.”
Euronews Türkçe’ye konuşan Ataş’a göre; denge ve denetleme mekanizmasının önemli aktörü olan yerel yönetimleri, mali ve idari anlamda güçlendirip, yürütme yetkisini merkezi ve yerel idare arasında paylaştıracak reform çalışmasına uzun zamandır ihtiyaç duyuluyordu, ancak merkezi idarenin yerel yönetimlerle ilgili kısa vadeli ve siyasi kutuplaşma kapsamında konum alan siyasi tavırdan ziyade kurumsal, reformcu ve demokratik tavır almasından bahsediyor;
“Bu anlamda uzun vadeli, yaşadığımız çağa uygun, katılımcı bir reform paketi demokratikleşme ve normalleşmenin de en önemli göstergesi olacak. Yerel yönetim paketi sadece merkezle yerelin ilişkilerini, yetki karmaşasını gidermekle kalmamalı, aynı zamanda yerel yönetimlerin iç işleyişini de içine alarak yerel yönetim sistemine bütüncül bir bakış ve çözüm getirmeli.”
Hukukun üstünlüğü esas alınmalı
Ataş, bu kapsamda merkez ve yerel arasında yapılan ilişkinin hukukun üstünlüğü ilkesi kapsamında demokratik bir şekilde düzenlenmesi gerektiğinden bahsediyor.
“Vesayet yetkisi demokratik meşruiyeti zedelemeyecek şekilde yeniden kurgulanmalı. Seçilmiş başkanın görevden alınmasını gerektiren bir durum oluştuğunda, hakkında yargı kararı dahi olsa, yerine seçmenin iradesini temsil edecek biri gelmeli. Yerel yönetimleri yakından ilgilendiren imar planları, bölgesel projeler, krediler gibi konularda merkezin KHK yoluyla yetki kullanmasının önüne geçilmeli.”
Ataş, ayrıca belediyeler katı atıkla ilgili yetkiliyken, iklim konusunda Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın yetkili olmasının, trafik düzenlemesinse İç İşleri Bakanlığı’na bağlı olmasının yetki karmaşası oluşturduğunu, yerel yönetimlerin kentsel yaşamın düzenlenmesine dair bütüncül bir vizyon geliştirmelerine de engel olduğundan bahsediyor.
İmar yetkileri
Yasa teklifinde kamuoyunda en çok tartışılan konular arasında imar rantı ve yetkileri. Ancak, teklifte imar yetkisi belediye meclislerinde toplanırken, tek kişi eliyle rant artırıcı imar değişiklikleri yapılmasının önüne geçilecek.
Sağlıklı kentsel gelişme ve bu hedefe dönük bir kurumsal işbirliğinin geliştirilebilmesi amacıyla planlama hiyerarşisinin ve ölçek önceliklerinin yeniden değerlendirilmesi gerektiğinden bahseden Ataş, bir diğer yandan yerel yönetimler tarafından yapılan en büyük yatırımlar imar plan değişiklikleri yoluyla finanse edildiğinden bahsediyor.
Ateş, açıklamalarına şöyle devam ediyor; “Yerel yönetimler, rant odaklı mevcut kentleşme modelini sürdürmek yerine, toplumun tüm kesimleri için kentsel hizmet ve alternatif yaşam alanlarının üretilmesine dayanan vatandaş odaklı bir kentleşme ve buna uygun sosyal bir belediyecilik anlayışının uygulayıcısı olmalı.”
Diğer yandan, Ataş, ilçe belediyelerini, kendilerini büyükşehir belediyelerinin şubeleri gibi mevcut yetki hiyerarşisi yerine, farklı ölçekte bulunan belediyelerle beraber çalışmayı teşvikleyen yasal ve kurumsal düzenlemeler yapılması gerektiğini belirtiliyor ve şu ifadeler kullanıldı:
“Sayıştay denetimi dışında, ulusal ve uluslararası bağımsız kuruluşların da yerel yönetimleri denetlemeleri sağlanmalı. Belediye başkanını denetleme işlevlerini yerine getirebilmeleri için, belediye meclisleri güçlendirilmeli.”
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nca hazırlanan ve 2960 sayılı Boğaziçi Kanunu'na göre büyük çaplı değişiklikler yapılması planlanan 28 maddelik yasa taslağına göre İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin (İBB) Boğaziçi Kanunu'ndaki yetkileri, Cumhurbaşkanlığı ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'na veriliyor.
Yerel yönetim yasası değişiyor!