Vedat Aşçı'nın hedefi 10 bin kişiye iş yaratmak
Vedat Aşçı, özellikle son dört yılda yaptığı A ve A+ projelerle dünyaca ünlü Kempinski ve Armani gibi markaları Türk gayrimenkul piyasasıyla tanıştırdı
Sıcak bir Bodrum gününde, Kempinski Hotel Barbaros Bay Bodrum´un denizinde serinleyip yorgunluk atarken bir adam, denize arkasını dönmüş, dalgın gözlerle tepeleri süzüyordu. Merak ettim ve yanına gittim... Karşımda duran Vedat Aşçı´ydı. ASTAŞ Gayrimenkul Yatırım Turizm AŞ´nin Yönetim Kurulu Başkanı Vedat Aşçı, özellikle son dört yılda yaptığı A ve A+ projelerle dünyaca ünlü Kempinski ve Armani gibi markaları Türk gayrimenkul piyasasıyla tanıştırdı.
Hedefinin Türkiye´de 10 bin kişiye iş imkanı yaratmak olduğunu söyleyen Aşçı ile başladık konuşmaya...
* Neden Almanya´ya gittiniz?
Samsun´da okurken, Almanya´da yaşayan abim bizi ziyarete geldiğinde oradaki imkanlarından sürekli bahsederdi. Abimin Almanya´da bulunmasını fırsat bilerek, kendimi daha çok geliştirmek için Almanya´ya gittim.
* Almanya yılları size ne öğretti, neler kattı?
Genç bir yaşta bambaşka bir kültürün içine girmiştim. Bir yandan eğitim alırken, bir yandan da Türkiye ve Almanya başta olmak üzere globalleşen iş fırsatlarını görerek ticaret ile uğraşmaya başladım. ASTAŞ´ı 1980´lerde Almanya´da, 1983 yılında Türkiye´de kurdum. 1983´ten bu yana dünyanın en büyük endüstriyel tekstil makineleri üreticisi; Japon kökenli Juki´nin ve Assyst Bullmer, Union Special, Maier, Meyer, Schönenberger gibi konfeksiyon makineleri sektöründe dünya markası olmuş, yirmiyi aşkın markayı Türkiye, Doğu Avrupa, Kuzey Afrika ve Orta Asya´da temsil ettim. Ve anahtar teslim tesisler kurdum. Bu alanda 11 şubesi ile doğrudan 600 kişiye, dolaylı olarak bayiliklerle 5 bin kişiye iş imkanı sağlayarak ülkemizin gelişmesine destek vermeye devam ediyoruz.
* Türkiye´de hazır giyime ivme kazandıran bir kişisiniz, Türkiye´de ne kadar tekstil fabrikası varsa hemen hemen hepsinin makinelerini siz verdiniz. Bu yönünüzü kimse bilmiyor. Herkes sizi son dönemde gayrimenkul piyasasındaki elit projelerle tanıyor. Oysa siz yıllardır, tekstil makinelerini satar ve tekstil fabrikalarını donatırsınız...
30 yıldır tekstil makineleri ve hazır giyim sektöründe faaliyet gösteriyor, tesisler kuruyoruz. 1980 ile 2010 yılları arasında Türkiye´deki tekstil ve hazır giyim sektörünün gelişimi için birçok üniversite, meslek liseleri yanı sıra İTKİB, TGSD gibi kurumlarla işbirlikleri yaptık. Dünya çapında uzman eğitimcileri Türkiye´ye getirerek sektörün yöneticilerine eğitim seminerleri düzenleyerek Türk tekstil ve hazır giyim sektörünün dünyadaki rakipleri ile aynı platformda yer alması için destek verdik. İTKİB ile birlikte prefabrik gezer okullar (dikim atölyeleri) kurduk. Türk tekstil ve hazır giyim sektörüne yüksek teknolojiler transfer ederek Türkiye´yi, Armani, Gucci, Prada, Louis Vuitton, Hugo Boss gibi birçok uluslararası markanın üretim üssü haline getirdik.
Yurt dışında gördüğüm gökdelenlere özenirdim
* Gayrimenkul piyasasına girmek nereden aklınıza geldi? Bu işe nasıl başladınız? Şimdi de emlak projelerinizde yeni bir yaşam tarzı getiriyorsunuz.
Seyahatler sırasında farklı şehirlerdeki binaları, yüksek yapıları ve gökdelenleri görme imkanım oldu. Bu güzel projeleri gördükçe, bir gün Türkiye´ye ve özellikle İstanbul´a yakışan projeleri geliştirip hayata geçirmeye özendim. İlk başlarda iş merkezleri inşa ederek başladık işe. ASTAŞ için beş iş merkezi yaptık. Son 10 yıldır, Türkiye´nin dünya ülkeleri arasına girmesini sağlayacak değerde projeler yaptık.
* Projelerinizi tamamladıktan sonra, yönetim aşamasında da bizzat işin başında durarak projenize sahip çıkıyorsunuz, neden?
Marka olmanın en önemli unsuru, kalite standartlarının devamlılığıdır. Yüzyılı aşkın geçmişi olan uluslararası Kempinski ve Armani gibi dünyanın en ünlü markalarıyla yaptığımız işbirlikleri ile elde ettiğimiz birikimlerimiz, her yeni projede, kalite standart çıtasını yükseltmemizi sağlıyor. Tüm bu bilgi birikimimizi, projelerimizin hayata geçirilme aşamasının yanı sıra, proje tamamlandıktan sonra da yüksek kalite standardının sürdürülmesinde de kullanıyoruz. Bu aşamaların içinde yer almaktan da ayrıca müthiş bir keyif alıyorum.
* Projeleriniz için özel lokasyonları nasıl buluyorsunuz?
Hayata geçirdiğimiz seçkin projelerden dolayı, özel konumda yer alan birçok arsa ve proje teklifi tarafımıza geliyor. Profesyonel bir ekip ve yoğun çalışma ile bu projeleri hassasiyetle inceleyip, değerlendiriyor ve markamıza yakışacağına inandığımız en doğru projeyi birçoğunun arasından seçiyoruz. Sadece ayrıcalıklı ve özel projeleri hayata geçiriyoruz.
Yaz tatili için Bodrum´u tercih ederim
* Tatillerinizi nerelerde geçirirsiniz? Ne sıklıkta tatil yapabiliyorsunuz? Daha çok Bodrum mu?
Bugüne kadar tatil amacıyla pek çok ülkeye gittim. Yazın ise daha çok Bodrum´u tercih ediyorum.
* Spor yapar mısınız?
İşim ister istemez hareketli olmamı gerektiriyor. Yoğun iş tempom düzenli olarak spor yapmama engel olsa da, fırsat buldukça Kempinski Residences Astoria ve Bellevue Residences´da yer alan Luxury Fitness´lardaki havuza giriyor ve aletlerle çalışıyorum.
* İstanbul´daki rezidanslarınız SPA´larıyla ön plana çıkıyor. Herhalde siz de SPA´ya düşkünsünüz? Bu ilgi nereden kaynaklanıyor? SPA mı, hamam mı?
Her ikisini de çok seviyorum. İkisinin de ayrı ayrı faydaları olduğuna inanıyorum. SPA´nın günümüzdeki önemini bildiğimden tüm projelerimde mükemmel SPA´lar yarattım. Astoria ve Bellevue´de yer alan Anantara SPA Orta Doğu´nun en iyisi. Maçka Residences Interior Design by Armani/Casa´da ise SPA´ya 5 bin m2´lik yer ayırdım.
* Hobileriniz neler?
İşim aynı zamanda hobim.
* Hangi takımı tutuyorsunuz? Fanatik misiniz?
Galatasaraylıyım. Fanatik değilim.
TATİLDE DE İŞE DEVAM
Vedat Aşçı Bodrum´da bir yandan deniz ve güneşin tadını çıkarırkenbir yandan da yeni projeleriyle
ilgileniyor. Aşçı, Bodrum´un doğası, denizi ve tarihiyle birçok etkileyici özelliği bir arada bulundurduğunu söylüyor.
Bodrum 5 yıl içinde dünya jet sosyetesinin uğrak yeri olur
* İstanbul için yeni Dubai demişsiniz, Bodrum´u nereyle kıyaslarsınız?
İstanbul´un tarihi ve eşsiz konumunun hiçbir şehirle kıyaslanamayacağını ifade etmek isterim. Bodrum´u geleceğin Cote d´Azur´u olarak görüyorum. İnsana huzur veren muhteşem doğası, denizi; tarihi ve çağdaş gelişmeleri bir arada barındırması; kültür ve ihtişamı ile Bodrum, her şeyi aynı anda içinde barındıran muhteşem bir tatil, eğlence ve dinlenme mekanı. Günün 24 saatini dolu dolu yaşadığınız Bodrum´un, önümüzdeki beş yıl içinde uluslararası birçok seçkin markanın yapacağı turizm yatırımları ile Sardunya, Capri ve Maldivler gibi adalardan çok daha fazla tercih edileceğine ve dünya jet sosyetesinin uğrak yeri olacağına inanıyorum. Çünkü Bodrum, Türkiye´nin yer aldığı bölgedeki ülkelerin iki ile dört saat arasında ulaşabilecekleri bir konumda.
* Şehir dışı yerine, yaşamın kalbinin attığı yerlerde, Lifestyle projelerle dikkat çekiyorsunuz. Önce İstanbul Esentepe´de Kempinski Residences Astoria ardından da Etiler´de Kempinski´nin işlettiği Bellevue Residences, şu anda Armani markası ile büyük sükse yapan yine Kempinski´nin işlettiği Maçka Residences Interior Design by Armani/Casa. Sırada ne var. Sizi sık sık Bodrum´da görüyorum. Yoksa Bodrum´da bizim bilmediğimiz yeni bir proje mi geliyor?
Bodrum´u ve Çeşme´yi beğeniyor, tatillerim için tercih ediyorum. Benim için Bodrum´un yeri çok ayrı. Burada fark yaratacak, ünlü markalarla girmek istiyorum. Bu konuda çalışmalarımız devam ediyor. Masmavi denizi, muhteşem koyları ve benzersiz doğası olan Bodrum´da uluslararası markalarla işbirliği yapacağımız eşsiz bir projeyi hayata kazandırmayı planlıyorum.
Dünyaca ünlü mimar ve markalarla İstanbul´a 7 yıldızlı hizmet sunuyoruz
* Gençlere iş hayatında neler tavsiye edersiniz?
Seçmek istedikleri mesleğe genç yaşta karar vermeliler. Sevdikleri, zevk aldıkları bir mesleği seçip yaşamlarının bir parçası haline getirsinler, bu onların başarılı olmasını sağlayacaktır.
* Kempinski Residences Astoria, Bellevue Residences Managed by Kempinski ve Maçka Residences Interior Design by Armani/Casa gibi üç büyük projeniz var. Bu üç dev yatırımın nasıl gerçekleştiğini öğrenebilir miyiz?
ASTAŞ´ın, gayrimenkul sektöründeki faaliyetleri; 2000´li yıllarda Güneşli, Çatalca ve Mersin Serbest Bölgesi´nde iş merkezleri inşaatlarından sonra, 2003 yılında, şu an Astoria binasının bulunduğu arsayı satın alarak başladı. 30 ay gibi bir sürede Astoria Binası´nı tamamlayarak, Kempinski Residences Astoria ve Astoria Alışveriş Merkezi olarak hizmete açtık. 2006 yılında Bellevue Residences Managed by Kempinski projesinin inşaatına başladık. 2 yılda tamamlayarak 2008 yılında hizmete soktuk. Üçüncü projemiz olan Maçka Residences Interior Design by Armani/Casa arsasını 2006 yılında satın aldık. Burada dünyaca ünlü mimarlarla ve Giorgio Armani´ye ait Armani/Casa ile birlikte özel lokasyon ve tasarımı olan, olağanüstü Boğaz, Adalar ve Sarayburnu manzarasına hakim olan, dünyanın en prestijli projesini hayata geçiriyoruz. Projemiz Mart 2012´de hizmete açılacak ve projemizi Kempinski işletecek.
* Sizin hayata geçirdiğiniz markalı yatırımları diğer firmalardan ayıran en belirgin özellikleri neler?
İstanbul´un çok özel lokasyonlarında, dünyadaki en iyi markalarla, 7 yıldız ve üstü teknik özellikleri ve şartları dikkate alarak dizayn ettiğimiz yatırımlarımızın lüks ve konforu ile A ve A+ müşterilere hitap eden projelerde örnek teşkil ediyoruz. Şu ana kadar Türkiye´de 7 yıldızlı Kempinski markası gibi işletilen uluslararası standartlarda bir proje hayata geçirilmedi. Bu anlamda ilk ve tek uluslararası rezidans projelerini hayata geçiren şirket olma özelliğimizi sürdürüyoruz. Yeni projemiz Maçka Residences Interior Design by Armani/Casa ile, dizayn ve iç dekorasyonda uluslararası bir marka olan Armani/Casa, rezidans hizmetlerinde ise Kempinski ayrıcalığı ile sektörde kalite standartları konusunda dünyanın ilkleri arasında olmaya devam edeceğiz.
Singapur, Hong Kong Tokyo, Dubai bana ilham veriyor
* İstanbul´daki iki projeniz de ikiz kuleler tarzında... Dışarıda hangi şehirler size ilham veriyor? Dubai mi, Manhattan mı?
Singapur, Hong Kong, Tokyo, Miami ve Dubai gibi şehirlerdeki projeler çok ilham verici. Özellikle son yıllarda Dubai ve Şanghay´daki inşaat sektörü muazzam bir ivme kazandı. Projelerdeki farklılık ve ihtişam insanı çok etkiliyor.
* Onlarca proje arasından doğrusunu seçerken neye dikkat ediyorsunuz?
Bizim için hayata geçireceğimiz projelerde en dikkat ettiğimiz hususlar, denenmemişi denemek, farklı ve benzersiz olanı yaratmak. Bunun yanında kullanışlı, rahat, konforlu ve ayrıcalıklı mekanlar yaratmak da büyük önem taşıyor.
Başarılı olacağımıza ekibimi inandırırım
* Yaratıcı pazarlama yöntemleriyle tanınıyorsunuz. Örneğin Astoria´ya gelenlere çekilişle uçak verdiniz, Grease Müzikali´ni Türkiye´ye getirdiniz ve birçok kültürel faaliyette bulundunuz. Bu fikirler sizden mi çıkıyor, yoksa bu konuda size fikir
veren danışmanlarınız mı var?
Profesyonel bir ekiple çalıştığım bir gerçek. Ancak yeni fikirlere açık, denenmemişi deneyen ve pazar beklentisini doğru gözlemleyebilen bir yapım var. Eğer herkesin uygulamalarını kendinize örnek olarak alıp küçük değişiklikler yaparak uygulamaya giderseniz, günü kurtaran ama uzun vadede iz bırakmayan çalışmalarınız olur. Önemli olan rakiplerinizin bugüne kadar hiç düşünmediği, sektörün denemediği uç örnekleri yakalamaktır. Üçüncüsü de tüm ekibinizi yapacaklarınıza inandırmak.
Hedefim yeni projelerle 10 bin kişiye iş imkanı yaratmak
* Bundan sonraki hedefiniz, hayaliniz nedir?
Moskova, Dubai, Abu Dhabi, Katar ve bazı Avrupa şehirlerinden işbirliği ve ortaklık teklifleri alıyoruz. Ama uzun yıllar yurt dışında yaşamamdan dolayı vatan sevgim ağır basıyor. Tüm yatırımlarda önceliği ülkeme tanımak istiyorum. Gelecekteki yeni projelerimizle birlikte 10 bin kişiye iş imkanı yaratmayı hedef koyduk.
Aydın Ayaydın/Vatan