Sektörel

Yabancıya konut satışı yüzde 30’a kadar çıktı!

2015 sonunda Galatasaray'la yaptığı sponsorluk anlaşmasıyla ses getiren Dumankaya'nın patronu Uğur Dumankaya, "Galatasaray bizi Türkiye markalar liginin en elit noktasına taşıdı" diyor.

Gayrimenkul firması denince Dumankaya ilk akla gelenlerden biriydi. Son aylarda markanın bilinirliği daha da arttı. Çünkü firma adını Galatasaray’ın göğsüne yazdırdı. Dumankaya Yönetim Kurulu Başkanı Uğur Dumankaya, Galatasaray etkisini daha anlaşmaya imza attıkları günden itibaren hissetmeye başladıklarını anlatıyor; “Galatasaray bizi sektörel ligden, Türkiye markalar liginin en elit noktasına taşıdı” diyor. Sponsorluk karşılığında kulübe ellerinde kalan konutları verdiler" eleştirilerine ise "Anlaşma bedelinin bir kısmı nakit, bir kısmı gayrimenkul olarak ödenecek. Galatasaray'la anlaşmamız bitmiş konutlar üzerinden. Bu konunun neden böyle büyütüldüğünü anlayamadık" diye yanıt veriyor.  



BEN FANATİK SPONSORUM!


İlk kez bir gayrimenkul firması 3 büyüklerden birine sponsor oldu. Nasıl oluştu bu fikir? 


Ben Galatasaray kongre üyesiyim. Normal bir sponsor değilim yani, fanatik sponsorum. Kale arkasından gelen, çocukluğumdan beri saatlerce maç kuyruğunda bekleyen taraftar bir sponsorum. Galatasaray bizim için bir aşk. Taraftar bilsin ki onların içinden biri, Galatasaray’ın en önemli yerini aldı. Bizim ilk etapta amacımız Galatasaray’a destek olmaktı. Çünkü ilk 10 hafta sponsor bulmakta zorlandılar. Tabii bunun yanı sıra bizim açımızdan da çok büyük fırsatlar getirebileceğini düşündük. 



YURTDIŞI İÇİN KATKI SAĞLAR


Ne gibi avantajlar?


Türkiye ve yurtdışı bilinirliğimize katkı sağlayacağını, hatta yurtdışında kurumsal finansman bulmak istediğimizde bile etkisi olacağını düşündük. Galatasaray'ın Dumankaya markasını farklı bir lige sokacağına inandık. Öyle de oldu. Daha anlaşmayı yaptığımız ilk gün farkı hissetmeye başladık.



PLAYSTATION'DA BİLE REKLAM


Nasıl hissettiniz bu farkı?


Galatasaray formasının gücüyle sektörel ligden, Türkiye’nin markalar ligindeki en elit yerlerden birine geçiyorsunuz. Artık her an her yerde Dumankaya markasıyla karşılaşabiliyorsunuz. Gazetede, televizyonda, sosyal medyada, AVM’lerde… Hatta playstation oynarken bile karşılaşma ihtimaliniz var. Benim rakiplerimden biri bunu yapmış olsaydı, ben de yapmak isterdim. Gayrimenkul sektörünün de artık bu yoldan devam edeceğini düşünüyorum.



Bu sponsorluktan hoşlanmayan taraftarlar da oldu… Bu tepkiler sizi rahatsız etti mi?


Galatasaray bir dünya markası ve takıma tüm dünyada iyi bilinen markalardan biri sponsor olsun istiyorlardı. Haksız da değiller. Ama Dumankaya da sektörünün en iyi markalarından biri. Taraftarın Dumankaya'yı buna layık olmaya çalışacak bir marka olarak görmesini istiyoruz. Sosyal medyada hala 'Dumankaya kim ki diyenler var' Ben de bazen onlara cevap veriyorum. 'Biz uğurlu bir markayız. O paraların hepsi helal. İnşallah uğurlu geleceğiz Galatasaray’a' diyorum. 

seneyi kaybedeceklerdi



Parayı da az bulanlar oldu?


Taraftar 10 katı olsa  yine daha fazla ister. Ben de sadece taraftar olsam isterim. Ama bir de hayatın gerçekleri var.  9 milyonu beğenmeyenler var ama Takım 10’uncu haftaya gelmiş, FB maçı geçmiş, sponsor yok. 1 hafta daha olmasa belki bütün seneyi kaybedeceklerdi.



Bir de 'kasaya sıcak para girmedi' eleştirisi var. Sponsorluk anlaşmasını konut karşılığı mı yaptınız?


Sponsorluk bedelinin bir kısmı nakit bir kısmı da gayrimenkulden oluşuyor. Galatasaray'la anlaşmamız bitmiş konutlar üzerinden. Yani bunlar kira getirisi sağlayabilecek ve zamanla daha da değerlenecek olan gayrimenkuller. Bu konunun neden böyle büyütüldüğünü anlayamadık.


Türkiye'nin geleceğine inanıyorlar


Ortadoğu'daki karışıklık, komşularımızın durumu Arap ortağınızı tedirgin etmiyor mu?


Onlar Türkiye’nin geleceğine inanıyorlar. Çok memnunlar Türkiye’de olmaktan. Yatırım yapmak istiyorlar. Yeter ki terör olmasın.



Seçimsiz dört yıl sektör için çok iyi


2015 zor bir seneydi. Gayrimenkul sektörü nasıl geçirdi geçen yılı?


2 yıldır gerçekten gerilimli günler geçirdik. Özellikle son 6 ay seçimler ve terör nedeniyle ortam alevlendi. Şimdi tek parti iktidarıyla birlikte istikrarlı bir sürecin başlaması gayrimenkul sektörü açısından sevindirici. Önümüzde seçimsiz bir 4 yıl var. Bu bizim açımızdan çok çok iyi. Son yıllarda yabancıya satışlarımız çok arttı. Sektörde rakamlar yüzde 25-30’lara kadar çıktı. Bu ivmenin devam etmesi gerekiyor. Bu da ancak istikrarla olabilir. Rusya krizi iç piyasayı pek etkilemedi ama Rusya’da iş yapan meslektaşlarımız var, orayla iş yapanlar var, turizm sektörünün bir kaybı var. Yani dolaylı olarak bu kriz bizi de etkileyebilir.



Satışlar nasıldı?


2014’e göre satışlarımızda yüzde 20 büyüme var. Yılı 1200-1300 civarı satışla tamamladık. Tabii bunda yaptığımız kampanyaların, pazarlama faaliyetlerinin ve kar marjımızdan fedakarlık yapmamızın çok etkisi oldu. 2016’da da bu oranı sürdüreceğimizi düşünüyoruz. Şu anda satışlar belirli bir ivmeyle devam ediyor.



Yurtdışında Afrika pazarına bakıyoruz


Yatırımlar devam edecek mi?


Biz ümitsiz bir tablo görmüyoruz. Yeni başlayacak projelerimiz de var. Gebze’de Çayırova’da 4 bin dairelik bir projeye başlayacağız. Fikirtepe’de de toplam bin küsur daireden oluşacak 2 projemiz var. Onlara da mart veya nisan ayında başlayacağız. Avrupa Yakası’nda da bir araziyle anlaşmak üzereyiz. Ayrıca Arap ortağımız Al Mazaya'yla da başka yatırımlar düşünüyoruz. 



Yurtdışında hedef nedir?


Şimdilik araştırıyoruz. Afrika’ya bakıyoruz. Körfez ülkelerine de bakmaya başladık. Aslında Galatasaray’ın forma sponsoru olma sebeplerimizden bir tanesi de bu.


Riva için proje hazırlıyoruz ihaleye de girebiliriz


Galatasaray'ın kıymetli arazileri var. Siz de bir gayrimenkul şirketisiniz. Bu alanda yeni işbirlikleri doğar mı?

Galatasaray'ın Riva'da değerli bir arsası var. Onlar daha önce bu arazi için bir villa projesi planlamışlar. Sonra proje rafa kalkmış. Şimdi biz GS'nin bu araziden daha fazla verim alması için bir proje hazırlıyoruz. Bu projeyi beğenirlerse kullanacaklar. Bizim buradan bir beklentimiz yok. Ancak tabii proje beğenilir ve ihaleye açılırsa biz de talip oluruz.



Karadeniz'i inceliyoruz


Yurtiçinde İstanbul dışında nereler var kadrajınızda? Arazileriniz var mı?


Var. İstanbul’da belli başlı büyük firmalar Anadolu’ya gitmeye başladı. Bize de bu doğrultuda talepler geliyor. Büyük şehirlere ve Karadeniz'e bakıyoruz. 2016’nın sonlarına doğru bu doğrultuda ilk adımlarımızı atarız. 



Yabancı, Anadolu Yakası'nı İstanbul olarak görmüyor


Kar marjımızı düşürdük dediniz. Bir taraftan ev fiyatları da artıyor…


Konuta olan ihtiyaç her geçen gün artıyor. Biz nüfusun yüzde 15’ine hitap ediyoruz. Piramitin sivri ucuna hitap ediyoruz asıl pazar piramidin geniş kısmı. Bunun için de Türkiye’de gelir seviyesinin artması gerekiyor. Faizlerin düşmesi, insanların çok daha uzun vadeli borçlanabilmesi, ve insanların borçlanabilecek motivasyonu bulması gerekiyor. Konut maliyetleri artıyor, gelir seviyesi aynı derecede artıyor. Bu da bir paradoks. Orta sınıfın İstanbul’da merkezde konut alabilmesi pek mümkün değil. Bizde de konut satın alanların yüzde 60’ı yatırımcı.



Yabancı yatırımcıların ayağı Anadolu Yakası'na alıştı mı?


Yabancı yatırımcı Anadolu Yakası’na alışamadı. Beylikdüzü’nü İstanbul olarak görüyor ama Kadıköy’ü görmüyor. Bağdat Caddesi’nin dünyada eşi benzeri yok ama orayı İstanbul olarak görmüyorlar.



Giren de pişman girmeyen de…


Fikirtepe projeleriyle birlikte siz de şirket olarak kentsel dönüşüm işine girmiş oldunuz. Nasıl gidiyor süreç?

Fikirtepe’de zorlu bir sürece başladık. Gerçekten kentsel dönüşüme giren de girmeyen de pişman. Türkiye depreme hala hazır değil. Konutların yüzde 65’i depreme dayanıksız. Türkiye’nin nefes alacak vakti yok. Bu yüzden kentsel dönüşüm olmazsa olmaz.



'Saba'lı kampanya tam anlaşılamadı


Saba Tümer’le 'fifti fifti' diye bir kampanya yaptınız. Türk tüketici için değişik bir sistemdi, nasıl sonuç aldınız?

Bizim fifti fifti dediğimiz kavram tüketici nezdinde çok yeni. Gerçek anlamda algılandığını düşünmüyorum. Ama kampanya amacına ulaştı. Avrupa Yakası projelerimize o projeyle beraber bir heyecan, bir ateş getirdik. Kampanyanın yüzde 50 seçeneğinden faydalanmadılar ama o kampanya sayesinde satış ofisine geldiler, evi alırken konvansiyonel sistemi tercih ettiler.  



Sizce neden tercih edilmedi?


O kampanya tüketiciyi 10 yıl bağlıyordu. Bağlanmak istemediler. Aslında bu yurtdışında kullanılan bir sistem. Biz de bu işten vazgeçmedik. İleride tekrar deneyebiliriz.



2017'de Fikirtepe'de yaşam başlayacak 


ürkiye'de kentsel dönüşümün simgesi haline gelen Fikirtepe'de çalışmalar hız kesmeden devam ediyor. Projeler tamamlandığında bölgede toplam 35 bin konut yer alacak.


Fikirtepe Platformu Başkanı ve Nuhoğlu İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Ali Nuhoğlu, yaklaşık 6 yıl önce kentsel dönüşüm kapsamına alınan Fikirtepe'de çalışmaların hızla sürdüğünü ve bölgenin yüzde 40'ında inşaatın başladığını belirterek, "2017'nin ilk çeyreğinde Fikirtepe'de yeni yaşam başlayacak" dedi. Ali Nuhoğlu, çalışmaların hızlı bir şekilde ilerlediğini dile getirerek, "Yapı adalarının çoğunda üçte ikilik çoğunluk sağlanmış durumda" dedi. Fikirtepe'de hiçbir yerde olmayan 70 metrelik caddelerin yer alacağını anlatan Nuhoğlu, Fikirtepe'nin 2016'ya damgasını vuracağını savunarak, "Buranın ilerlemeyeceğine dair algı artık yıkılıyor. Burası sadece Türkiye'ye değil dünyaya da örnek olacak, bittiğinde ortalama 35 bin konut, 2.500 ticari alan yapılmış olacak" diye devam etti. 



Şenay KÖŞDERE/Akşam