Yapı marketlerine kadın ziyaretçilerin ilgisi artıyor!
Eskiden ürün gamı itibariyle daha çok erkek ziyaretçilere hitap eden yerler olarak bilinen yapı marketler, "parayı kadınların harcadığı ya da karar verme noktasında belirleyici oldukları" tespit ederek kadın ziyaretçi sayısını artırdı
Sektörün önemli temsilcilerinden, Tekzende yüzde 17-18lerden yüzde
yüzde 40lara ulaşan kadın ziyaretçi oranının, Koçtaşta yüzde 50 civarında
olduğu bildirildi.
Tekfen Holding Yönetim Kurulu Üyesi ve Tekzen Yönetim Kurulu Başkanı
Murat Gigin, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Türkiyenin bu sektördeki ilk tek
yerli sermayeli oyuncusu olarak büyümeye devam etiklerini söyledi.
Gigin, 38 kentte faaliyet gösterdiklerini, son olarak 63. mağazalarını
Bursada açtıklarını belirterek, global dünyada çok saygın rakiplerle
yarıştıklarını ifade etti.
Raflarında ithal ürünlere, geçmişte çok az yer verdiklerini, tamamen Türk
imalatçılarıyla çalıştıklarını hatırlatan Gigin, artan rekabet ile birlikte,
ister istemez ürün gamımını biraz daha genişletmek durumunda kaldıklarını, şu
anda sattıkları ithal ürünlerin oranının yüzde 15-16 mertebelerine geldiğini
belirtti.
"PARAYI HANIM HARCIYOR"
Gigin, yapı marketlerdeki hanım ziyaretçi oranının dikkat çekici
oranlarda arttığına da değinerek, şöyle konuştu:
"Eskiden yapı market denildiği zaman sadece erkeğe ait veya aile
erkeğinin gelip ziyaret edeceği türde bir ürün gamı vardı. Artık artan oranda
hanımlara dönük, onlar için cazip olabilecek ürün gamı sergilemeye gayret
ediyoruz. Kurulduğumuzdan, 1994ten bu yana, her sene bunun istatistiklerini
yapıyoruz. Yüzde 17-18 olan hanım ziyaretçi oranı, geçen sene Tekzenlerde yüzde
40lara geldi. Her ne kadar pederşahi bir kültürden gelsek bile biliyoruz ki
parayı hanım harcıyor. Dolayısıyla hanımlara daha hoş gelebilen bir ürün gamını
sergilemeye gayret ediyoruz."
"TÜKETİM ALIŞKANLIKLARI GELENEKSELDEN DÜZENLİ PERAKENDEYE AKIYOR"
Türkiyedeki yapı sektörünün, geleneksel yapısı itibariyle ülke geneline
ağırlıklı olarak distribütörler ve bölgedeki temsilciler marifetiyle yayıldığını
belirten Gigin, gıdada, düzenli perakendedeki oyuncuların, zincirlerin payının
yüzde 55 civarına geldiğini bildirdi.
Gigin, gıda dışı sektöre bakıldığında ise Türkiyedeki tüketimin bugünkü
rakamlarının 80 ile 90 milyar dolar civarında olduğunun tahmin edildiğini
kaydederek, şu bilgileri verdi:
"Bunun, beyaz eşya, tekstil, o tipteki kısmını ayırdığımız zaman, inşaat
malzemeleri ve ev güzelleştirme, aksesuar, hediyelik eşya tipindeki kısmı
yaklaşık 27 milyar dolarlık bugünkü rakamlarla bir büyüklük. Türkiyede mevcut,
yaklaşık 130 tane yerli ve yabancı sektördeki oyuncunun toplam bu 27 milyar dolar
içindeki hacmi 2,5 milyar dolar. Yani gıdada düzenli perakendede yüzde 55
mertebelerine ulaşmış olan ticaret, gıda dışında daha ancak yüzde 9da.
Dolayısıyla bu sektörün hızla büyümesinin nedeni o. Tüketim alışkanlıkları da
gelenekselden düzenli perakendeye ve zincire akıyor. Bunlar bugünkü rakamlar."
Alışveriş Merkezleri Derneğinin yaptığı bir araştırmanın sonuçlarına
dikkati çeken Gigin, şöyle devam etti:
"Bugün 80-90 milyar diye telaffuz ettiğimiz rakamın 2014te 130 milyar
dolar olacağı söyleniyor. Dolayısıyla sadece doymamış bir pazar değil, bir de
hızla büyüyen bir pazar var. Onun için hem düzenli perakendenin payı artacak hem
de pazar payı büyüyecek. Bunu eğer Türkiyenin 2023 vizyonuyla getirip
birleştirirsek, bugünkü dış ticaret hacmimizi 500 milyar dolar olacak bir ticaret
hacmine önümüzdeki 20 yıl içinde ulaşacağımızı düşünürsek, hakikaten bu sektörün
önü çok açık."
"ÜRETİCİLERİMİZ DÜNYA OYUNCUSU OLMAYA BAŞLIYOR"
Gigin, bu sürecin güzel bir tarafının da olduğuna işaret ederek, şunları
dile getirdi:
"Bu sektörün üreticileri, sadece ulusal üreticiler değil, mesela toprak,
seramik sektöründe, cam sektöründe artık sadece Avrupa değil, dünya oyuncuları
olmuş vaziyette. Etrafınıza baktığınızda, birçok Türk üreticisinin, artık
Amerikada da Avrupada da yine benzeri yapı marketlerde hakim bir durumu var.
Hem tüketim alışkanlıkları değişiyor hem pazar büyüyor hem de üreticilerimiz
ölçek büyüklüğünü yakaladıkları için dünya oyuncuları olmaya başlıyor. O anlamda
tabi heyecanlı bir sektör. Ama fevkalade rekabete açık bir sektör."
KOÇTAŞ: "YÖNLENDİRİCİ DAHA ÇOK KADIN OLUYOR"
Sektörün önemli oyuncularından Koçtaşın da müşteri profili hakkında bir
tespit yapabilmek için düzenli olarak araştırmalar yürüttüğü bildirildi.
Koçtaştan AAya yapılan açıklamada, şöyle denildi:
"Gerçekleştirdiğimiz Müşteri Profili Araştırmasının sonuçlarına göre;
Koçtaş müşterisinin ortalama 39 yaşlarında, yüzde 50 kadın yüzde 50 erkek ve
yüzde 63ünün evli kişiler olduğunu söyleyebiliriz. Mevcut müşteri profilimizde
kadın erkek oranını bir süredir bu şekilde koruyoruz. Kadınların alışverişte
karar verme aşamasında önemli bir rol oynadığını düşünüyoruz. Bu rol bizim gibi
evle ilgili ürünler ve hizmetler sunan mağazalarda biraz daha ağırlıklı
olabiliyor. Diğer bir deyişle aile ile birlikte yapılan ziyaretlerde de
yönlendirici daha çok kadın oluyor."
Koçtaş mağazalarında çiçekten çimentoya kadar bir evde ihtiyaç
duyulabilecek her türlü ürünü bulmanın mümkün olduğu ifade edilen açıklamada, bu
noktada kadınların ilgisini çekecek çok fazla ürün çeşidinin Koçtaş mağazalarında
bulunduğu vurgulandı.
Ürünlerin yanı sıra müşterilere fikir ve farklı trendleri de göstermek
için çalışmalar yapıldığı belirtilen açıklamada, şunlar kaydedildi:
"Ev modası, tarzlar ve trendler konusunda ortağımız B&Q ve Castorama ile
birlikte yürüttüğümüz uluslararası ortak çalışmalar var. Son 5 yıldır bu alanda
devam eden yoğun çalışmalar sonucunda özellikle ortak yapılan alımlarda
kullanılmak üzere tarz ve trendleri içeren bir rehber oluşturduk. Öncelikle ürün
yönetimi ekiplerimiz Pariste bulunan Volcan adlı ajanstan trend eğitimleri
aldılar. Maison Objet, Heimtex gibi uluslararası trendlerin belirlendiği fuarları
ziyaret ettiler. Sonrasında tasarımcılarla birlikte workshoplar yaptık. Bu
workshoplarla stil hikayeleri oluşturduk. Tüm ürün yönetimi ve satın almamızı bu
stil hikayelerine göre yapılandırıyoruz. 2011 yılı için 4 tarz belirlemiştik;
modern, naturel, romantik ve festival. Bu temalar çevresinde renklerimizi,
malzemelerimizi ve görünüşlerimizi kararlaştırdık. Tüm ekibimiz farklı konularda
yaptıkları satın almalarda ortak karar verilen tarzlara göre alım yapıyorlar."
AA