Dış Piyasalar

Yapı Merkezi, Senegal’de 373 milyon euroluk tren projesine başlıyor!

Dünya müteahhitler liginde iki ülkenin yıllardır devam eden mücadelesi söz konusu. Biri ilk sıradaki Çin, ikincisi de onu gölge gibi takip eden Türkiye.

Dünya müteahhitler liginde iki ülkenin yıllardır devam eden mücadelesi söz konusu. Biri ilk sıradaki Çin, ikincisi de onu gölge gibi takip eden Türkiye.


Veriler de bunu gösteriyor. Uluslararası inşaat sektörü dergisi ENR’nin (Engineering News Record) yaptığı ‘Dünyanın En Büyük 250 Uluslararası Müteahhiti’ araştırmasında 65 firma ile ilk sırada yer alan Çin’i 42 şirket ile Türkiye takip ediyor. Bu rekabetin en fazla yaşandığı bölge ise bir kaç yıl öncesinde Körfez Bölgesi’ydi. Ancak son dönemde Çin-Türkiye arasındaki inşaat savaşı Afrika’ya kaymış durumda. Birçok projenin ihalesinde kıyasıya rekabet eden Çin ve Türk şirketleri için Afrika’da ise en yoğun rekabet demiryolu projelerinde yaşanıyor.


Çin ve Türkler Afrika’da yarışıyor


2015 yılında kıta genelinde ülkeler, demiryolu projelerine 131 milyar dolar harcadı. 2025 için ayrılan bütçe 200 milyar doların üstünde olacak. Söz konusu tamamlanan ve devam eden projelerin büyük kısmında ise Çinli şirketler var.


Örneğin Afrika’nın en büyük projesi olarak açıklanan 13.8 milyar dolarlık demiryolu hattı... Proje; Kenya, Ruanda, Uganda, Brundi ve Güney Sudan’ı bir birine bağlamak üzerine kurulu. 

Rekabet demiryolunda başladı


Bilindiği üzere Türk müteahhit firmaları özellikle Hindistan, Ukrayna, Polonya gibi ülkelerin metro- tren projelerinde başarılı işlere imzalar atmıştı. Doğuş İnşaat Hindistan’da- Mumbai Metrosu, Gülermak Polonya’daki Varşova Metrosu, Limak Ukrayna’da Dnipro Metrosu, STFA ise Yapı Merkezi ile birlikte Katar’daki Doha Metrosu projelerini üstlenmişti. Bu firmalar arasında en dikkat çekeni ise Yapı Merkezi. Dubai Metrosu projesini de üstlenen Yapı Merkezi’nin son dönemde gözde pazarı Çin ile rekabetin yoğun yaşandığı Afrika. Etiyopya’da 1.7 milyar dolar tutarındaki 398 kilometrelik Awash-Weldiya Demiryolu Hattı Projesi’ni yapan Yapı Merkezi 2015’ten sonra Afrika’nın sahra altına inme kararı aldı ve geçen hafta bu çalışmalarına Senegal’i de ekledi.


Yapı Merkezi’nin Fransız Eiffage adlı firmayla üstlendiği başkent Dakar’da Blaise-Diagne adlı iki bölgeyi birbirine bağlayacak hızlı tren hattının temel atma töreni 14 Aralık’ta gerçekleştirildi. Törende konuşan Senegal Devlet Başkanı Macky Sall, çalışmanın 373 milyon euroyu bulacağını açıkladı. Projede trenler, saatte 160 kilometre hız yapabilecek. 41 ay sürecek projenin uzunluğu ise 55 kilometre olacak.


‘Afrika’da 8 milyar dolarlık proje üstlendik’


Kara Kıta’yı demir ağlarla örme çalışmalarının son dönemde hızlandığını söyleyen Türkiye Müteahhitler Birliği Başkanı Mithat Yenigün, Türk firmaları yurtdışında yaklaşık 13 milyar dolarlık raylı sistem projesi ürettiğini söylüyor. Bu projelerin yarıdan fazlasının Afrika kıtasında olduğunu anlatan Yenigün’ün verdiğini bilgilere göre, Afrika’da üstlenilen raylı sistem projelerinin tutarı 8 milyar dolar. Cezayir, Fas, Libya bu işte öncü olurken, son dönemde Sahra Altı öncelikli bölge durumunda. Mapa’nın Cezayir’de üstlendiği 1 milyar dolarlık Tlemcen- Akkid Abbas Çift Hatlı Demiryolu İnşaatı Projesi, Özgün İnşaat’ın Cezayir’in çeşitli bölgelerinde üstlendiği toplam 662 milyon dolarlık demiryolu projeleri, Polat İnşaat’ın Fas’ta üstlendiği 95 milyon dolarlık demiryolu projeleri bunlardan bazıları. Güriş, Metiş, Alarko, Eser gibi inşaat şirketleri de irili ufaklı çalışmalarda Kuzey Afrika’nın demir yollarının inşaatında görev alan Türk firmaları.


Dünya/ Kerim Ülker