Konut

Yataş'ta hedef, ciroda 110 milyon doları aşmak

2008'de 110 milyon dolar ciro yapan Yataş'ın 2009 hedefi yüzde 5'lik büyüme. İncirlik Üssü'yle 1 milyon dolarlık bağlantı yapan şirket, 5 yıl süreyle bu üssün yataklarını verecek

Yataş'ın pazardaki yerini ve hedeflerini anlatmak üzere basından temsilcilerle bir araya gelen Yataş'ın tepe yönetimi, krize karşılık bu yıl da büyüme hedeflerini koruduklarını anlattı.
2008'de 110 milyon dolar ciroya ulaşan Yataş'ın CEO'su Yavuz Altop, bu yıl, yaşanan krize karşılık, yüzde 5'lik büyüme beklediklerini söyledi. Son olarak ABD'nin İncirlik'teki üssü için 1 milyon dolarlık yatak bağlantısını yaptıklarını belirten Altop, "İncirlik Üssü'nün yataklarını 5 yıl süreyle biz vereceğiz" diye konuştu. Altop, İncirlik Üssü'ne yatak vermelerinin, şirkete referans açısından büyük katkısının olacağını da kaydetti.

`Enza' geliyor
Yataş'ın adından dolayı sadece yatak üreticisi olarak algılandığına dikkat çeken Altop, "Bizim üretimimiz sünger, yatak ve mobilyaya kadar yaygınlaştı. Mobilya, toplam ciromuz içinde önemli bir yer tuttu. Bu karışıklığı gidermek için mobilyada `Enza' markasını gündeme getireceğiz" şeklinde konuştu. Yataş'a yabancı fonların talip olup, olmadığı sorulduğunda Yavuz Altop, şunları söyledi:
"Ben fonlara şirket satmayı doğru bulmuyorum. Adam geliyor, 3-4 yıl ortak kalayım, tamamını alayım deyip, giriyor. Bize de böyle teklifler oldu. Birisiyle görüştük, `Size ortak olalım. Satacağımız zaman gerekirse tümünü alıcıya devretme taahhüdü verin' dediler. Biz de istemedik. Örneğin, Merrill Lynch'le de görüşmelerimiz oldu."

Rusya'dan kaçış!
Yurtdışındaki projeler gündeme geldiğinde, "Rusya'da neden yoksunuz?" sorusu yöneltilen, Yavuz Altop, konuyla ilgili şunları anlattı: "
"Biz aslında Rusya'ya, bir Azeri ortakla birlikte 1994'te gittik. Boş sünger fabrikası kiralayıp, üretime de geçtik. Ama tehdit almaya başladık. Kardeşim, sünger formülü için ölümle tehdit edildi. Biz de korkuyla Rusya'dan çıktık. 1996'da bizden sonra DuPont girdi. Onlarla da iş yaptık. DuPont da 1998'de çıktı. Şimdi yeniden girmek istiyoruz. Eğer ilk girdiğimiz yıllarda kalsaydık, 40 kere köşeyi dönmüş olurduk. Belki de o riski almalıydık. Çünkü, işadamlığı biraz da risk alma işidir."
Yatak alırken, vücuda uygunluğuna bakmak gerektiğini belirten Yataş Genel Müdürü Aykut Coşan da, bu yüzden mağazalarda `deneme köşeleri' kurduklarını söyledi.

Coşan: KDV indi, vardiya üçe çıktı
Yataş Genel Müdürü Aykut Coşan, mobilya sektöründeki KDV indiriminin sektöre yaptığı katkıyla ilgili olarak, "2008 Aralık, 2009 Ocak-Şubat dönemi iyi gitmedi. Esnek çalışma uygulamasından yararlanıp, işçilerimize izin verdik. 15 Mart'ta hükümet KDV'de indirim yapınca, piyasa canlandı. Biz izne çıkardığımız işçileri hemen çağırdık. Ardından üç vardiya çalışmaya döndük. Mevcut işçilerimiz yeterli olmayınca 200 yeni işçi de aldık" dedi.
Yataş CEO'su Yavuz Altop da, "KDV indiriminin yarattığı canlılık, 2009'un ilk çeyreğini boşa geçirdiğimizi bize gösterdi. Eğer indirim daha önce olsaydı, ilk çeyreği kaybetmemiş olurduk. İlk bakışta indirim KDV tahsilatını azaltıyor gibi görünse de, satışların canlanması, aslında tahsilatı da artırmış oldu" diye konuştu.
Milliyet

Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler

`Sır vermeyen yatak'tan 110 milyon dolara uzandı İncirlik Üssü'ne de girdi

Kayseri'de 33 yıl önce sünger üretimiyle yola çıkıp, sonra Yataş'la yatak sektörüne öncülük yapan, ardından da mobilyada büyüyen Altop Ailesi, bugün 110 milyon dolarlık ciroya ulaştı.

Yataş CEO'su Yavuz Altop, "En son aldığımız iş İncirlik'teki ABD üssüne 5 yıl boyunca yatak verme anlaşması oldu. 1 milyon dolarlık anlaşma bizim önemli referansımız olacak" dedi.

33 yıl önce Kayseri'de Süntaş'ı kurup, sünger üretimiyle yola çıkan Altop Ailesi, 1980'de Yataş'la girdiği pazara "Sır vermeyen yatak" sloganıyla kendine önemli yer açtı. Daha sonra mobilya sektörüne de girip, kurumsallaşma hedefiyle halka da açılan Yataş, 2008'de 110 milyon dolarlık ciroya ulaştı. Yataş CEO'su Yavuz Altop, 2009'da yüzde 5 dolayında büyüme beklediklerini belirterek, "En son aldığımız işlerden biri ABD'nin İncirlik'teki üssü için 1 milyon dolarlık yatak bağlantısı oldu. İncirlik Üssü'nün yataklarını 5 yıl süreyle biz vereceğiz" dedi.

Kayseri'de üretim

Yavuz Altop, Yataş Genel Müdürü Aykut Coşan'la birlikte düzenlediği sohbet toplantısında, 1970'li yıllarda askerliği sırasında, "Kayseri'ye döndüğümde ne iş yapabiliriz" üzerine kafa yorduğunu belirterek, şunları anlattı: "O dönemde sünger fabrikalarının hepsi İstanbul'daydı. Kamyonların çoğu Anadolu'ya sünger taşıyordu. Sünger havaleli bir yük olduğu için, ister istemez kamyon sayısı artıyordu. Böyle bir üretimi Kayseri'de yapmanın, bize önemli avantaj sağlayacağını düşündüm. Nitekim 1976'da Kayseri'de Süntaş'ı kurup, üretime geçtik. Başarılı da olduk."

Katma değer için yatak

Yavuz Altop, sünger üretimine başladıkları yıllarda kota uygulandığını hatırlatarak, şunları dile getirdi: "Verilen küçük kotalarla sünger fabrikasını çalıştırabilmemiz pek olanaklı görünmüyordu. Bunun üzerine, buna `katma değer ekleyelim' diye düşündük ve Yataş'ı kurduk. O dönemde yaylı yatağın daha sağlıklı, iyi olduğu yönünde inanış vardı. Biz sünger yatakla bu anlayışı da değiştirmeye çalıştık. Sonra biz de yaylı yatak işine girdik."

`Sır vermeyen' yatak

Altop, 1980'li yıllarda Tan Gazetesi'nde gördükleri, "Komşunun yatak gıcırtısından uyuyamıyorlar" benzeri başlığın kendilerine ilham kaynağı olduğunu ifade ederek, şunları aktardı: "Biz de o başlıktan yola çıkarak, `Anneye babaya, yetişkin evlada, konuya komşuya sır vermeyen yatak' sloganını ortaya attık. 48 çeşit yatakla ve yeni sloganımızla pazara yüklendik."

110 milyon dolar ciro

Yataş'ın adından dolayı sadece yatak üreticisi olarak algılandığına dikkat çeken Altop, şöyle konuştu: "Oysa Yataş olarak süngerden yatağa, mobilyaya kadar üretimimiz yaygınlaştı. Mobilya, 110 milyon dolarlık 2008 ciromuz içinde önemli bir yer tuttu. Bu karışıklığı gidermek için mobilyada `Enza' markasını gündeme getireceğiz."

İncirlik'e yatak

Yavuz Altop'la Aykut Coşan, Yataş'ın kısa süre önce yeni bir bağlantı kurduğu bilgisini vererek, şunları söyledi: "İncirlik'teki ABD Üssü'ne 5 yıl boyunca yatak vermek üzere anlaşma yaptık. Bu satış 1 milyon dolardan aşağı olmayacak. İncirlik Üssü'ne yatak vermemizin bize referans açısından da büyük katkısı olacak."

KDV indirimi çok yaradı, vardiya arttı, işçi aldı

YATAŞ Genel Müdürü Aykut Coşan, mobilya sektöründeki KDV indiriminin sektöre yaptığı katkıyı, "2008 Aralık, 2009 Ocak-Şubat dönemi iyi gitmedi. Esnek çalışma uygulamasından yararlanıp, işçilerimize izin verdik. 15 Mart'ta hükümet KDV'de indirim yapınca, piyasa canlandı. Biz izne çıkardığımız işçileri hemen çağırdık. Ardından üç vardiya çalışmaya döndük. Mevcut işçilerimiz yeterli olmayınca 200 yeni işçi de aldık" sözleriyle değerlendirdi. Yataş CEO'su Yavuz Altop da, "KDV indiriminin yarattığı canlılık, 2009'un ilk çeyreğini boşa geçirdiğimizi bize gösterdi. Eğer indirim daha önce olsaydı, ilk çeyreği kaybetmemiş olurduk" dedi.

Otel bizi dinlemedi müşteri yatağı anında şikâyet etti

AYKUT Coşan, yatak alırken, vücuda uygunluğuna bakmak gerektiğini belirterek, şunları dile getirdi: "Biz bu yüzden mağazalarda `deneme köşeleri' düzenliyoruz. Yatak alırken en azından şöyle bir uzanıp, rahatlığını, kendi vücudunuza uyumunu görmeniz gerekir. Bu konuda en fazla sıkıntı otellerde oluyor. Oteller başlangıçta çok harcama yapıyor, iş yatak aşamasına gelince, kesenin ağzını kapatmaya kalkıyor. O zaman da ortaya müşteriyi rahatsız edebilecek durumlar çıkıyor. Biz de bu konuda sürekli olarak kendilerini uyarıyoruz.

Merrill Lynch'le görüştük şirketi fonlara satmayız

YAVUZ Altop, "Yataş'ın yabancılara satışı, ortaklık hiç gündeme geldi mi, gündeme gelse düşünür müsünüz?" sorusunu şöyle yanıtladı: "Ben fonlara şirket satmayı doğru bulmuyorum. Adam geliyor, 3-4 yıl ortak kalayım, tamamını alayım deyip, giriyor. Bize de böyle teklifler oldu. Birisiyle görüştük, `Size ortak olalım. Satacağımız zaman gerekirse tümünü alıcıya devretme taahhüdü verin' dediler. Biz de istemedik. Örneğin, Merrill Lynch'le de görüşmelerimiz oldu."

Tehditler yüzünden Rusya'dan çıktık, keşke risk alsaydık

YATAŞ CEO'su Yavuz Altop, "Rusya'da neden yoksunuz?" sorusu üzerine şunları anlattı: "Aslında Rusya'ya 1994'te gittik. Bir Azeri ortakla birlikte boş sünger fabrikası kiralayıp, üretime de geçtik. Zaman içinde tehditler almaya başladık. Orada işin başında olan kardeşim, sünger formülü için ölümle tehdit edildi. Biz de korkuyla Rusya'dan çıktık. 1996'da bizden sonra DuPont girdi. Biz onlarla da iş yaptık. DuPont da 1998 Rusya krizi sırasında oradan çıktı. Şimdi elbette yeniden girmek istiyoruz. Eğer ilk girdiğimiz yıllarda kalsaydık, 40 kere köşeyi dönmüş olurduk. Belki de o riski almalıydık. Çünkü, işadamlığı biraz da risk alma işidir."

İran'da 16 mağazası var, yeni pazarlara yükleniyor

YATAŞ Genel Müdürü Aykut Coşan, ihracatta Avrupa ülkelerine yöneldiklerini belirterek, şu bilgileri verdi:
Türkiye'de 600 Yataş mağazası var. Bunların 11-12'si bizim, gerisi bayilerimizin.
Bayilik sistemini yurtdışında da sürdürüyoruz. İran'da bu şekilde 16 mağazamız var.
Macaristan'daki mağaza sayımız 4'ü buldu.
Suriye'de 3, Yemen'de 1 mağaza faaliyet gösteriyor.
Kuzey Irak'ta da 1 mağaza hizmet veriyor. Kuzey Irak'a bundan sonra yükleneceğiz.
Azerbaycan ve Nahcivan'da otel ve konukevinin tefrişi işleri aldık.
Hürriyet

Atalarımızın atla gittiği yerlere şimdi mallarımızla giriyoruz

Bu yıl farklı pazarlara girerek yüzde 5 büyüme hedefi koyan Yataş'ın Başkanı Yavuz Altop, Merrill Lynch ve Amerikalı bir fonla uzun pazarlıklara rağmen firmayı satmadıklarını söyledi

Her doğana, her evlenene, her boşanana bir yatak lazım. Nüfusun artış hızı potansiyeli düşünüldüğünde yatak sektörünün önü açık...' Bu sözler Yataş Yatak'ın yönetiminin görüşü. Yönetim Kurulu Başkanı Yavuz Altop ve Genel Müdür Aykut Coşkan, gazetecilerle sohbet toplantısına bu sözlerle başlıyor. Mobilya sektörüne yönelik KDV düzenlemesinin devamını istiyorlar. Ocak, Şubat ve Mart aylarında kapasite kullanım oranı çok düşen ve 235 işçiyi izine çıkaran Yataş, KDV'nin düşürülmesiyle işçileri geri çağırdığı gibi 200 işçiyi de ilave olarak almış. Genel Müdür Coşkan, KDV desteğinin devamının sektörü dinamik hale getirdiğini, sezonun da gelmesinin bunu körüklediğini kaydetti. Şirketin 2008 cirosu 110 milyon dolar. Bunun içinde ihracatın payı yüzde 10. 2009 için de yüzde 5 büyüme hedefleniyor. Hollanda, Fransa, Macaristan başta olmak üzere en fazla Batılı ülkelere ihracat var.

ROTAYI ORTADOĞU'YA ÇEVİRDİ
Ancak küresel krizde ihracatın düşmesinin sektördeki tüm firmalar gibi Yataş'ı da etkilemesi nedeniyle, Avrupa'da işler azalınca şirket rotasını Ortadoğu ve Türk Cumhuriyetleri'ne çevirmiş. Nahcivan ve Azerbaycan'da anahtar teslim otel ve konukevi dekorasyonu projelerini üstlendiklerini anlatan Altop, Osmanlı Sarayı benzeri dekorasyondan hoşlanan Azeriler için Bakü Devlet Konukevi'ni tefriş ettiklerini söyledi. Yavuz Altop, atalarımızın zamanında at üzerinde gittiği yerlere şimdi başka usullerle gitme imkânı bulunduğunu ifade ederken, Avrupa'da vitrinleri, rafları dolduran Türk mallarına işaret ediyor.

100 milyon $ verseler Yataş'ı satmam doyduktan sonra parayı ne yapayım!
Yataş'ın patronu Altop, piyasa değeri 50 milyon dolar civarında olan şirketi satıp satmayacağına ilişkin soruyu şöyle yanıtladı: "Topluma karşı sorumluluğumuz var. Cumhuriyetin çözemediği tek sorun işsizlik. Bayiler ve çalışanlarıyla 5 bin kişiyi 5'le çarp, 25 bin kişilik, küçük bir Anadolu kasabası kadar bir nüfusu ayakta tutuyor. Değil 50 milyon dolar, 100 milyon dolara satmayız. Karnınızı doyurduktan sonra fazla parayı ne yapacaksınız?" diyor ve ekliyor:"Merrill Lynch ile uzun pazarlıklar yaptık. Amerikalı fon da geldi, kabul etmedik."

Kayserilinin başarı sırrı çok basit: Komşunu izle
Yataş Yatak Yönetim Kurulu Başkanı Yavuz Altop, Kayseri'de iyi iş yapmanın formülünün ise çok basit olduğunu şöyle anlatıyor: "Komşuya bak, otomobilini sık sık değiştiriyorsa, hanım sayısı artıyorsa o halde kârlı iş yapıyor. Komşunun yaptığını yap.

"K. Irak'a malı gönder, bavulla parayı al"a sıcak bakmadık
Yataş'ın 600 mağazasından sadece 11-12'si dışındakiler bayilere ait. Yurtdışında İran'da 16, Macaristan'da 4, Suriye'de 3 (yeni açılıyor) Yemen'de 1 (yeni açılıyor), K. Irak'ta 1 (Doha) mağaza bulunduğunu aktaran Altop, büyük petrol geliri ve ABD'nin çıkmasıyla birlikte Türkiye ile ticaretin daha da büyüyeceğini düşündüğü Irak'ın hedef ülkelerinden biri olduğunu vurguluyor. Altop, "Bu pazarda büyümeye çalışıyoruz. Riskli bir ticaret yapılıyordu. Bankacılık sistemi gelişmemişti. 'Malı gönder, sınırda parayı bavulla al'a pek sıcak bakmıyoruz. Ama bankacılık sisteminin yerleşmesi ile bu pazarda büyüyeceğiz. Onlarda bol dolar var. Sıfırdan altyapı yatırımları yapılıyor" dedi.

Evet, Türkiye'nin % 80'ini Kayserililer yatırıyor
ALTOP, 33 yıllık sanayicilik döneminde ilk kez Kayseri'nin teşvik kapsamına alındığını da belirten ve Kayseri'nin üçüncü bölgede yer aldığını kaydeden Altop, kullanma potansiyeli olmayan yerlere verilen teşvikin amacına ulaşmadığını, Kayseri'de ise üçüncü OSB kurulmasına büyük katkısı olacağını vurguladı. Bir gazetenin attığı 'Türkiye'nin yüzde 80'ini Kayserililer yatırıyor' başlığının doğru olduğunu ifade eden Altop, tekstilin Doğu'ya kaydığını, bugün ana üretimin yatak ve mobilya olduğunu kaydetti. Genel Müdür Aykut Coşkan, "İncirlik üssünün 5 yıllık yatak ihtiyacını da biz karşılayacağız. Anlaşmayı imzaladık. Alım1 milyon doların altında olmayacak" dedi.
Sabah