Emlak Terimleri

Yetki alanı dışında tapu işlemleri nasıl yapılır?

Yetki alanı dışı tapu işlemleri ile ilgili olarak Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü tarafından Bölge Müdürlüklerine genelge gönderildi. Peki bu genelgeye göre, yetki alanı dışında tapu işlemleri nasıl yapılır?

Yetki alanı dışında tapu işlemleri nasıl yapılır?

Yetki alanı dışı tapu işlemleri ile ilgili olarak Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü tarafından Bölge Müdürlüklerine genelge gönderildi. Peki bu genelgeye göre, yetki alanı dışında tapu işlemleri nasıl yapılır?


Tapu Müdürlüklerince Yetki Alanı Dışında Kayıtlı Bulunan Taşınmazlarla İlgili Tapu İşlemlerinin Yapılmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik, 30.04.2011 tarihli ve 27920 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak 01.08.2011 tarihinde yürürlüğe girmiştir.


Bu kapsamda müdürlüklerin yetki alanı dışında kayıtlı bulunan taşınmazlara yönelik bu Genelgeye ekli listede yer alan işlem taleplerinin aşağıda yer alan hususlara dikkat edilerek karşılanması gerekmektedir.


A - YETKİ, BİLGİ VE BELGE İSTEMİ


1) Tapu müdürlüklerine, yetki alanı dışında kayıtlı bulunan taşınmaza yönelik işlem başvurusu yapılması üzerine, ilk aşamada başvuruyu alan personel tarafından TAKBİS üzerinden taşınmaz üzerinde ihtiyati tedbir, kamu haczi, 31/B şerhi gibi tasarrufu engelleyici şerh olup olmadığı, vekâleten yapılan başvurularda ise vekâlette azil olup olmadığı araştırılır, tasarrufu engelleyici şerhe rastlanılması ve/veya vekâlette azil olması durumunda başvuru reddedilir.


2) Taşınmazın tasarrufuna yönelik herhangi bir yasaklayıcı şerhe rastlanılmaması ve/veya vekâleten yapılan başvurularda vekâlette azil olmaması halinde; tapu işleminin tarafları ve talebin konusu açıkça belirtilmek suretiyle, işlem başvurusu esnasında kimlik tespitine esas belgeler (nüfus cüzdanı, vekâletname, mirasçılık belgesi vb.) aslından renkli olarak tarandıktan sonra "……... tarih …..... sayılı/başvuru no.lu işlem için …... Tapu Müdürlüğüne sunulan belgedir" şeklinde tarih atılarak kaşelenir ve imzalanıp mühürlenerek yetki istenilen tapu müdürlüğüne elektronik ortamda veya resmî yazı gönderilmek sureti ile yetki, bilgi ve belge talep edilir.



B - YETKİ VERİLMESİ, BİLGİ VE BELGE GÖNDERİLMESİ


1) Yetki istenilen tapu müdürlüğü tarafından, hak sahibinin tescile esas belgelerde yer alan kimlik bilgileri kullanılarak MERNİS'deki T.C. kimlik numarasının belirlenebilmesi durumunda yetki verme işlemine devam edilir, aksi halde yetki istemi reddedilir. Ancak hak sahibinin tescile esas belgelerde yer alan kimlik bilgileri kullanılarak MERNİS'den tespit edilen T.C. kimlik numarası ile TAKBİS'de yer alan T.C. kimlik numarasının uyuşmaması durumunda hatalı T.C.

kimlik numarası düzeltilerek işleme devam edilir.

T.C. kimlik numarasının belirlenebilmesi durumunda kimlik tespitine esas olarak yetki isteyen tapu müdürlüğü tarafından gönderilen belgelerdeki kişi ile sicilde yer alan hak sahibinin aynı kişi olup olmadığı tespit edilir


Yabancı gerçek kişilerin taraf olduğu tapu işlemlerinde ilgilinin vergi sicil numarası veya vatandaşlık numarası, tüzel kişilerde ise vergi sicil numarası kimlik tespitine esas olarak gönderilen belgelere göre karşılaştırılarak hak sahibinin kimliğinin doğrulanabilmesi durumunda işleme devam edilir, aksi halde yetki istemi reddedilir.


2) Yetki istenilen tapu müdürlüğü tarafından, kütük üzerindeki yasaklayıcı ve kısıtlayıcı şerhler değerlendirildikten ve talep vekâleten yapılmış ise aziller sicili incelendikten sonra, işlemin yapılmasında bir sakınca olmadığı tespit edilirse (gerek duyulması halinde müdürlük görüşü de belirtilerek) yetki ile birlikte, talep konusu taşınmazın bütün takyidatlarını gösterir tapu kayıt örneği ile tapu kütük sahifesi ve hak sahibinin belirlenmesine yönelik tescile esas belgeler aslından renkli olarak taranmak suretiyle "Aslı ve/veya örneği gibidir" şeklinde onaylanarak elektronik ortamda veya resmî yazı ile yetki isteyen tapu müdürlüğüne aynı gün içinde gönderilir. Dayanak kayıtların diğer bir müdürlükte bulunması durumunda, yetki talep edilen müdürlükçe, diğer müdürlüğe bir gün süre verilerek gerekli belgeler istenir. Söz konusu süre içerisinde yetki verilememesi halinde gerekçesi ilgili müdürlüğe bildirilmek kaydı ile ek süre istenir.


3) Vekâleten yapılan başvurularda yetki veren tapu müdürlüğünce aziller sicili kontrol edilir, azil olması halinde yetki talebinin reddedildiği, azle rastlanılmaması halinde ise azlin olmadığı yönünde yetki isteyen müdürlüğe elektronik ortamda ve resmi yazı ile bildirimde bulunulur. Yetki verildikten sonra azil gelmişse, azil durumu derhal yetki verilen tapu müdürlüğüne en seri vasıtalar ile (TAKBİS yoluyla, telefon, elektronik posta, belgegeçer gibi) bildirilir. İşlem tamamlanmamış ise, yetki verilen tapu müdürlüğü talebi reddeder ve reddi yetki veren tapu müdürlüğüne bildirir.


4) Yetki verilerek tapu kayıt örneği gönderildikten sonra taşınmazla ilgili herhangi bir kısıtlama geldiğinde, durum derhal yetki verilen tapu müdürlüğüne en seri vasıtalar ile (TAKBİS yoluyla, telefon, elektronik posta, belgegeçer gibi) bildirilir.


a) Kısıtlama, yetki verilen işlemin yapılmasına engel oluyorsa, yetki verilen tapu müdürlüğü ile en seri vasıtalarla irtibata geçilerek işlemin tamamlanıp tamamlanmadığı tespit edilir. İşlem tamamlanmamış ise, verilen yetki resmî yazı ile iptal edilir ve yetki veren tapu müdürlüğünce kısıtlama ile ilgili işlem yapılır. İşlem tamamlanmış ise, kısıtlama talebi yetki veren tapu müdürlüğünce reddedilir.

b) Kısıtlama, yetki verilen işlemin yapılmasına engel olmuyorsa, yetki verilen tapu müdürlüğü ile en seri vasıtalarla irtibata geçilerek işlemin tamamlanıp tamamlanmadığı tespit edilir. İşlem tamamlanmamış ise, yetki veren tapu müdürlüğünce kısıtlama ile ilgili işlem yapılarak, kısıtlama sonrasında tarafların irade beyanı doğrultusunda işlem yapılır. İşlem tamamlanmış ise, kısıtlama talebi yetki veren tapu müdürlüğünce reddedilir.


5) Talep edilen işlemin sonuçlanması için diğer kamu kurum ve kuruluşları ile resmî yazışma yapılması gereken hallerde, bu yazışmalar yetki veren tapu müdürlüğü tarafından yapılır. Yapılan yazışmalar sonucu işlemin yapılmasında herhangi bir sakınca olmaması durumunda işlemlere devam edilir, aksi halde gerekçe bildirilerek istem reddedilir.

6) Yetki istenilen tapu müdürlüğü tarafından gerekli incelemeler yapıldıktan sonra yetki verilmesinde sakınca görülmemesi durumunda TAKBİS üzerinden yetki verilerek, yetki verilen

taşınmazın kütük sahifesinin beyanlar sütununa, "........ işlemi için........... Tapu Müdürlüğüne yetki verildi. Tarih/ TAKBİS başvuru numarası" şeklindeki belirtme yapılır.


7) Yetki verilerek tapu kayıt örneği gönderildikten sonra, yetki verilen işlemin sonucu kesin olarak tespit edilip, beyanlar sütununa işlenen yetki verildiğine dair belirtme terkin edilmeden, yetki verilen işleme konu taşınmaz ile ilgili malikin veya temsilcisinin talebe bağlı işlemleri yetki veren tapu müdürlüğünce karşılanmaz.


Yetki alanı dışında tapu işlemleri ile ilgili genelge yayımlandı!



Işıl Seren KESKİN/Emlakkulisi.com