YİD modeliyle hayata geçirilen köprü ve tüneller için şirketlere günde 152,7 milyon TL ödenecek!
Projelerdeki garanti ve kur ayarlaması sebebiyle Hazine’den çıkan para arttı. Köprüler ve tünel için firmalara günde 152.7 milyon TL ödenecek.
Kurlardaki artış nedeniyle sık sık gündeme gelen Yap-İşlet-Devret (YİD) modeli çerçevesinde yapılan, geçsek de geçmesek de para ödenen Çanakkale, Osmangazi ve Yavuz Sultan Selim köprüleri ile Avrasya tünelindeki garantiler için 1 Ekim 2024 tarihinden itibaren kur ayarlaması yapıldı. Sözcü’den Başak Kaya imzalı habere göre söz konusu kur artışı, köprülerin müteahhit ve işletici firmalarına fayda sağladı. CHP Genel Başkan Yardımcısı Deniz Yavuzyılmaz konu ile ilgili son durumu şu şekilde açıkladı:
- Osmangazi Köprüsü: Geçen araç ücreti 555 Türk Lirası. Fakat kur farkı ile garantili araç geçiş ücreti bin 870 Türk Lirası şeklinde oldu. Hazine’nin şirkete köprüden geçen her araç için ödeyeceği fark bin 315 Türk Lirası arttı. İzmit Dilovası ve Altınova arasındaki köprü, Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel ve Göçay tarafından inşa edildi. Günlük 40 bin geçiş garantisi var. Araç geçsin geçmesin günlük 74 milyon 800 bin Türk Lirası’nı cebe atacaklar.
- Çanakkale Köprüsü: Geçen araç ücreti 585 Türk Lirası. Fakat kur farkı ile garantili araç geçiş ücreti 760 Türk Lirası’na çıktı. Şirkete köprüden geçen her araç için ödenecek fark 175 Türk Lirası’na yükseldi. Lapseki-Gelibolu arasındaki köprü, Daelim ve SK (Güney Kore)-Limak-Yapı Merkezi OGG firmaları tarafından yapıldı. 3 milyar 159 milyon 721 bin Euro’ya mal oldu. 2034 yılında devlete geçecek olan köprü için günlük 45 bin araç geçiş garantisi bulunuyor. Araç geçsin geçmesin, 34 milyon 200 bin Türk Lirası ödenecek.
- Yavuz Sultan Selim Köprüsü: Geçen araç ücreti 70 Türk Lirası. Fakat kur farkı ile garantili araç geçiş ücreti 204 Türk Lirası şeklinde oldu. Hazine’nin şirkete köprüden geçen her araç için ödeyeceği fark tutarı 134 Türk Lirası yükseldi. İstanbul Boğazı’ndaki köprü İçtaş ve İtalyan Astaldi firması tarafından yapıldı. Günlük 135 bin araç garantisi var. Araç geçsin geçmesin 27 milyon 540 bin Türk Lirası kasalarına girecek.
- Avrasya Tüneli: Geçen araç ücreti 156 Türk Lirası. Fakat söz konusu kur farkı ile garantili araç geçiş ücreti 238 Türk Lirası’na çıktı. Hazine’nin şirkete tünelden geçen her araç için ödeyeceği fark tutarı 82 Türk Lirası’na yükseldi. Tünel 2042 yılında kamuya devredilecek. 1 milyar 239 milyon 863 bin dolar maliyeti olan projeye verilen günlük araç geçiş garantisi 68 bin ve her sene bu rakam artıyor. Araç geçsin geçmesin her gün 16 milyon 184 bin TL’lik kazançları var. Tünel Yapı Merkezi ve Güney Koreli SK-EC firmaları tarafından yapıldı.
Konut üretimi artarsa barınma sorunu çözülür!
Galatasaray'ın Florya projesinde ibre Astaş Holding Yönetim Kurulu Başkanı Vedat Aşçı'ya döndü!