23 / 12 / 2024

Yıldız Holding'in yatırım ortakları artıyor!

Yıldız Holding'in yatırım ortakları artıyor!

Ülker markasını bünyesinde bulunduran ve Türkiye'nin en büyük gıda grubu Yıldız Holding, son yıllarda hem yerli hem de yabancı şirketlerle yaptığı satın alma ve ortaklıklarla dikkat çekiyor



Özellikle son bir haftada 2 yabancı kuruluşla ortaklık kurulması üzerine, grubun 'ortaklık' stratejisini analiz ettik. 2001'den bu yana Yıldız Holding, içeride 10 markayı satın aldı ya da ortaklık yaptı. Yabancılarla ise 8 ortaklık ve ya satın almaya imza attı.Türkiye'nin hızlı   tüketim alanında öncü grubu Yıldız Holding, faaliyetlerine 1944 yılın da Ülker markasıyla bisküvi üreterek başladı. Yıldız Holding, bugün 65 üretim ve pazarlama şirketiyle bisküviden çikolataya, gazlı içeceklerden süt ve sütlü ürünlere, bebek mamasından kişisel bakım ürünlerine ve ambalaja kadar geniş bir yelpazede faaliyet gösteriyor.Bu büyüklüğü ile Türkiye'nin en büyük hammadde alıcısı konumunda bulunan Yıldız Holding, doğrudan 100 bin, dolaylı olarak ise 500 bin kişinin geçimine katkıda bulunuyor. Yurt içi 46 ve yurt dışında da 7 olmak üzere toplam 53 fabrikada üretim yapan grup,Türkiye kadar çevre ülkelerde de tanınıyor. Geçen yıl gıda sektöründe 274 milyon liralık yatırım gerçekleştiren grup, son yıllarda yaptığı ortaklıklar ve satın almalarla da gündemden hiç düşmüyor.

Cargill ile başladı

çayın ardından en son geçen hafta dünya baharat piyasasının dev şirketlerinden biri olan McCormick şirketi ile yüzde 50-50 ortaklıkla yeni bir şirket kurmak üzere anlaşma imzalayan Yıldız Holding, bu ortaklıkla, baharat ve çeşnilik ürünlerin ve aramaların üretimi, pazarlaması ve dağıtımını gerçekleştirecek. Bu ortaklara ilişkin ön açıklama, Yıldız Holding'in icra kurulu başkanı Murat Ülker'den gelmişti. Ülker, 6 Haziran tarihli sayımızdaki röportajında, bu ortaklıkların işaretini vermişti.Bunun dışında bugüne kadar pek çok uluslararası şirketle ortaklık işbirliğine giden Yıldız Holding'in ilk uluslararası ortaklık deneyimi Pendik Nişasta Sanayi'ndeydi. 1993'te Avrupa'nın en büyük nişasta üreticisi Cerestar'la yüzde 50/50 ortaklıkla kurulan şirketin yabancı ortağı daha sonra Cargill oldu. Onu, 2002 yılında dünya bebek maması devlerinden isviçreli Hero ile yüzde 50, yüzde 50 ortaklıkla kurulan Ülker Hero Baby şirketi izledi. Grup böylece Türkiye'nin ilk yerli bebek maması fabrikasını da Ankara'da faaliyete geçirdi.2005 yılına gelindiğinde ise ABD'li Kellögg's ile yine eşit hisseli bir ortaklığa imza attı. Daha önce ithal edilerek pazarlanan tanınmış tahıl gevreği markası Ülker bünyesinde üretilip Ülker Kellögg's markasıyla pazara sunuldu.

En büyük çıkışı

Ülker şžirketler Topluluğu son yıllardaki en büyük çıkışını ise 80 yıllık lüks çikolata ikonu Belçikalı Godiva'yı 2007 Aralık ayında 850 milyon dolara satın alarak yaptı.Godiva'ya 40 yıldır sahip olan Amerikalı gıda devi Campbell Soup'tan satın alan topluluk, Godiva'yı tüm uluslarası iştirakleri, markaları, tesisleri, ticari sır ve patentleri ile birlikte bünyesine kattı.   Topluluk,   Godiva'nın Türkiye'deki ilk mağazasını   ise eylül ayı   başında   Nişantaşı'nda   açtı. Godiva'nın   CEO'su Jim   Goldman, 'En güzel dükkanımızı İstanbul'da açtık' diyor.2008 yılında ingiliz çikolata markası Lovells'in isim hakkını satın aldığını da açıklayan grup,bu marka ile premium segmente yönelik çikolata ve çikolatalı ürünler piyasaya sunmayı hedefliyor. Yıldız Holding'in uluslararası atağı 2009 Nisan ayında dünyaca ünlü sakız ve şekerleme üreticisi Danimarkalı Gumlink ile yaptığı ortaklık ile devam etti. Gumlink ve Yıldız Holding, yüzde 50-50 ortaklıkla Continental Confectionery Company (CCC) şirketini kurdu. Yıldız Holding'in mevcut sakız ve şekerleme faaliyetleri CCC bünyesine aktarıldi. Avrupa satış ekibi de CCC bünyesine dahil oldu.çayda LSH tecrübesiGeçtiğimiz günlerde Yıldız Holding yine bir ortaklıkla daha gündeme geldi. Yıldız Holding ve çay sektöründe 100 yıllık bir deneyime sahip Alman Laurens Spethman Holding (LSH) ortaklığı ile kurulan Milford-Yıldız, çay sektöründe adını duyurdu. 23 yıllık bir geçmişi olan Obaçay'ı yenileyerek piyasaya sunan Milford - Yıldız, 10 bin ton çay üretim kapasitesiyle pazara girdi. Hedeflerinin 5 yıl içinde yıllık 16 bin tonluk çay satışı ve yüzde 10'luk pazar payı olduğunu söyleyen Mil ¬ford-Yıldız Genel Müdürü Erhan Batuk,'Ortaklık yapımızda yüzde 65'lik bir payla LSH büyük hissedar. Kuruluş sermayemiz 27 milyon TL. Sakarya Hendek'te fabrikamız, Akyazı'da depo ve paketleme tesisimiz, Trabzon Arsin'de ise depo ve harmanlama ünitemiz bulunuyor' açıklamasını yaptı.

Meyve suyunda iddialı

Son olarak Yıldız Holding, 150 yıllık Alman merkezli meyve suyu üreticisi Eckes-Granini Group ile yeni bir şirket kurmak üzere yeni bir ortaklık anlaşması daha imzaladı. Yeni şirketin yüzde 50-50 ortaklıkla kurulacağı belirtilerek, her iki grubun meyve suyu alanında sahip olduğu premium markaların pazara sunulmasının yanı sıra, perakende de güçlü bir dağıtım ağı oluşturulması ve ev dışı tüketim alanında kuvvetli bir yer edinilmesi amacıyla faaliyet göstereceği kaydedildi.

Uluslararası ortaklıkları

CARGIL: 19931B Avrupa'nın en büyük nişasta üreticisi Cerestar'la yüzde 50/50 ortaklıkla kurulan şirketin yabancı ortağı daha sonra Cargill oldu.

ÜLKER HERO: 2002 yılında dünya bebek maması devlerinden isviçreli Hero ile yüzde 50 yüzde 50 ortaklıkla kuruldu.

KELLOGG'S: 2005 yılına gelindiğinde ABD'li Kellogg's ile yüzde 50, yüzde 50 ortaklığa gidildi.

GODIVA: 2007 yılında lüks çikolata devi Godiva, ABDTı Campbell Soup şirketinden satın alındı.

CCC: 2009 yılında dünyaca ünlü sakız ve şekerleme üreticisi Danimarkalı Gumlink ile yüzde 50-50 ortaklığa gidilerek Continental Confectionery Company (CCC) şirketi kuruldu.

MİLFORD -YILDIZ; 2010'da Alman Laurens Spethman Holding (LSH) ortaklığı ile kurulan Milford-Yıldız kuruldu. LSH şirkette yüzde 65'lik bir payla LSH büyük hissedar.

ECKES-GRANİNİ: Alman meyve suyu üreticisi Eckes-Granini Group ile yüzde 50-50 ortak şirket kuruldu.

MCCORMICK: Geçen hafta yapılan bir açıklama ile dünya baharat devi McCormick ile yüzde 50-50 ortaklıkla yeni bir şirket kurulduğu duyuruldu. şžirket, baharat ve çeşnilik ürünlerin ve aramaların üretimi, pazarlaması ve dağıtımında; hem perakende hem de gıda endüstrisi ve hazır yemek şirketlerine satışı konularında çalışacak

İçERİDE 10 şžİRKETİ SATIN ALDI

Yıldız Holding, son yıllarda iç pazarda da alımlara devam etti. 2001 krizinden sonra zor duruma giren çamlıca markasını 2002 yılında satın alan Ülker Grubu, aynı yıl sakız markası Baycan'ı da bünyesine kattı. 2004 yılına gelindiğinde ise hijyenik ped üreticisi Rozi markasını satın alan Ülker, Komili'nin sabun ve temizlik malzemesi üreten kimyevi maddeler bölümünü ise 2007 yılında bünyesine kattı. 2008 yılında Ülker Bisküvi'nin yüzde 10 iştiraki bulunan Ülker grup şirketlerinden Fresh Cake, Unmaş Unlu Mamuller (Uno Ekmek) ve Doruk Unlu Mamullerin (Komşu Fırın) yüzde 50'şer hissesini satın aldı. Paketli ekmek pazarının lideri Uno ve modern ekmek konseptini yaşatan Komşu Fırın, Yıldız Holding ile büyümesini sürdürdü. 2010 Mart ayı itibariyle 34 mağazası olan Komşu Fırın'ın 2010 hedefi 80 mağazaya ulaşmak. Uno ise paketli ekmek konusunda kamuoyunu bilinçlendirmeye devam ediyor.Grup çok geçmeden marka bilinirliği fazla olan Obaçay'ı ve Doktor Feryal Menemenli'nin 1989'da kurduğu bitkisel çay markası Doğa'yı da bünyesine kattı. Böylece çaydaki iddiasını da ortaya koydu. Aynı yıl Türkiye'de perakende dondurulmuş gıda sektörünün ilk firması olan Kerevitaş Gıda'nın yüzde 511 Yıldız Holding'e satıldı. Yıldız Holding bünyesine katılan Kerevitaş'ta yeniden yapılanma çalışmaları son hızla devam ediyor. Geçen yıl 10 milyon liralık yatırımla özellikle unlu mamuller kapasitesi yüzde 50 artırıldı. Ambalajlar tamamen yenilenen ve 2010'da 15 yeni ürünle ürün yelpazesi genişletilen Kerevitaş, yeni yatırımlarla pazar payını yüzde 67'ye çıkardı.2009 yılına gelindiğinde ise Yıldız Ambalaj Grubu, endüstriyel ve ev içi kullanıma yönelik PVC streç film ve PVC shrink film üreten Rotopaş'ı satın aldığını açıkladı.Light ürün kategorisinde 2005 yılında görüşmeler başladığı Mavi Yeşil markasıda 2009 yılında satın alındı ve ürün gamını genişleterek tekrar piyasaya sunuldu.Bütün bu satın alma ve ortaklık stratejileriyle ilgili olarak Yıldız Holding İş Geliştirme ve Ar-Ge Grubu Başkanı Zeki Ziya Sözen, 'Hızlı tüketim kategorilerinde konusunda lider kuruluşlarla global ortaklıklar yapmak büyüme stratejimiz dahilinde. Gelecekte de bu tür ortaklıklar olabilir' değerlendirmesinde bulunuyor.

Ekonomist/ Özlem Bay Yılmaz

 


Geri Dön