Genel

YKS ve Proje Beyaz portföylerini birleştirdi!

Tesis yönetim hizmetleri veren YKS firmasıyla, emlak danışmanlığı yapan Proje Beyaz, projelerinde beraber hareket etme kararı aldı. Yaklaşık 3 ay önce resmi çözüm ortağı olmak için imzalarını atan firmalar, bundan böyle portföylerini birleştirecek

Tesis yönetim hizmetleri veren YKS firmasıyla, emlak danışmanlığı yapan Proje Beyaz, projelerinde beraber hareket etme kararı aldı. Yaklaşık 3 ay önce resmi çözüm ortağı olmak için imzalarını atan firmalar, bundan böyle portföylerini birleştirecek.


Proje Beyaz, kazandığınız parayı doğru bir yatırım aracı olarak nasıl kullanabileceğiniz konusunda sizi yönlendiren bir emlak danışmanlığı firması. YKS'nin yönetim yaptığı bir projedeki bağımsız bölüm sahibi, evinin kiralanmasını veya satılmasını istiyorsa, burada Proje Beyaz bir çözüm ortağı olarak öne çıkıyor. Aynı şekilde proje tasarlanırken, bu projenin kim tarafından yönetileceği konusunda da Proje Beyaz, müşterilerini YKS'ye yönlendiriyor. Böylece bir firmanın bulunduğu projede, diğeri de otomatikman bulunmuş oluyor.
YKS Tesis Yönetim Hizmetleri Genel Müdürü Bahadır Adıyaman, yavaş yavaş projelerini birleştirmeye başladıklannı belirterek, "Şu an yönettiğimiz projelerde bu çalışmaya başladık. Artı bizim danışmanlık verdiğimiz projeler de var. Tesis işletme danışmanlığına proje aşamasından başlayıp devam ettiğimiz projeler de var. Hem bu projelerde, hem de tesis işletmesini üstlendiğimiz projelerde, sözleşme aşamasında kiralama hizmetlerinin tarafımızdan verilebileceğine dair maddeleri de koyuyoruz. Bunun meyvelerini yakın zamanda almaya başlayacağız" diyor.

Satmayın da diyoruz

Sadece İstanbul'da değil, İstanbul dışında da pek çok projede çalıştıklarını belirten Proje Beyaz Gayrimenkul Yönetim Kurulu Başkanı Murat Uzun, bunu franchise vermeden yaptıklarını anlatıyor. "Franchise veren bir firma olmayacağız. Franchise veren firmalar ofislerini ne kadar takip edebiliyor" diyen Uzun, çalışma şekillerini şu şekilde anlatıyor: "Evinizden resepsiyonu aradığınız zaman, YKS'nin verdiği hizmetlerin yanında gayrimenkulle ilgili bir talebi olduğunda, orada biz devreye giriyoruz 3 gün içinde gayrimenkulüüzün analizini, ne kadar yaptığını, ne kadara kiralandığı, hangi şartlar gerçekleştiğinde satılması gerektiği, satıp satmamamız gerektiği, sattıktan sonar nereye para yatıracağınız konusunda size rapor sunuyoruz."

Bir emlak danışmanının "Satmayın" önerisinde bulunması şaşırtıcı. Bu konuyu bir kez daha sorduğumda, Proje Beyaz nışmanlık Yönetim Kurulu Üyesi Tolga Han neden böyle dediklerini şu şekilde açıklıyor: "Satmayın demek şu demek aslında; 'Satmayın, burası daha değerli olacak'. Eğer ihtiyacınız yoksa tabi... Ya da 'Satmayın, şu an piyasanın durum iyi değil, sizin malınız 100 TL, ama şu an bunu 80'e satacaksınız. Eğer ihtiyaç yoksa bekleyin. İlla bir emlakçı mantığıyla satalım, üzerinden paramızı kazanalım diye düşünmüyoruz. Sizi doğru yönlendirmemiz lazım" diyor.

Firmalar bu işi kendileri yapmamalı
Genelde birimlerin satılması ve kiralanması işini inşaat firmaları kendileri yapmayı tercih ediyor. Proje Beyaz, bunun yanlış bir yaklaşım olduğu düşüncesinde. Tolga Han "Siz malı sattınız insanlara. Birinci olarak siz muhatap oldunuz. Daha sonra projede yaşayanların mutlaka bazı sıkıntıları olacak. Başlarına gelen kazalar olacak mesela. Kiracının kirayı ödemiyor olması bile, o markanın bu işi yapamadığını düşündürtür. Bunları firma anlatamaz müşterilerine, yani yapan kişi bu sıkıntıları kabul etmez. Biz burada aracı bir firma olarak durduğumuz için ve çözüm odaklı yaklaştığımız için, bu rahatlığı sağlayabiliriz. Bu onların üzerindeki baskıyı da alacaktır. Firma bu işi yapmış, söz verdiğini yerine getirmiş, artık bunu iyi bir ele bırakması lazım. Bu işi profesyonel bir firma yapmalı, bu sorunların firmaya gelmesini, firma ismine yaklaşmasını engellemeli" diyor.

Merdiven altı üretimi standartlarla engellenecek

Bahadır Adıyaman, hizmet sektöründe merdivenaitı yönetimlerin büyük bir sıkıntı yarattığını belirtiyor. "Merdiven altı tabir edilen firmalar piyasada çok fazla. İşini iyi yapan firmalarla işini kötü yapan firmalar arasında müşteriler cok fazla ayırda varamıyor. Çünküf iyata bakıyorlar en nihayetinde. Verilen bütçeye ve düşük aidata bakıyşorlar. Baktığınızda bu firmaların isimlerindetemizlik, güvenlik, tesis yönetimi gibi güzel ibareler var. Ama sadece taşeronluk yapıyorlar. Gün geçtikçe ucuz olan hizmetin neden iyi olmadığını sorgulamaya başlıyorlar ve en nihayetinde müşteriler iyi olanı tercih ediyorlar."

Sektördeki diğer bir problemin, hizmetlerde belli standartların olmaması olduğunu söyleyen Adıyaman, bu noktada 'Tesis Yöneticileri Derneği'ni kurma çalışmalarından bahsediyor. "Burada bizim amacımız, verdiğimiz hizmetlerin Amerika ve Avrupa standardına ulaşması. Güvenlik hizmetinin de, teknik hizmetin de, temizlik hizmetinin de standartları var. Bu dernek sayesinde standartları oturtabilirsek, müşteriler artık ne istediğini biliyor durumda olacak. Çünkü bir anlaşma hazırlarken atıfta bulunacakları belli standartlar belirlenmiş olacak."

Broşürler anı olarak kalıyor
Hem YKS, hem de Proje Beyaz, isminde rezidans yazan ama belli hizmetleri vermeyen projeler konusunda tepkili. Adıyaman, "Bu piyasada A+ ya da A++ olduğu söylenen bazı projeler var. 'Bizim binamız A++ ama aidatlarımızı düşük tutuyoruz' diyorlar mesela. O zaman sen A++ değilsin. Onu belirleyen binanın şekli şemali ya da oradaki rantı değil, verilen hizmet seviyesi. Eğer orda havuz varsa, vereceğiniz hizmetin kalitesi farklılaşır. Havuzun hijyeni önemlidir, ben bunu yapmıyorum diyemezsiniz. Sağlık Bakanlığı'nın kuralları var. Jeneratörünüz varsa, ben buna bakmıyorum diyemezsiniz. Aidatların düşük olması doğru bir gösterge değil bu yüzden."

Murat Uzun ise, "Müşteriler, isminde rezidans yazıyorsa gerçekten rezidanstır sanıyor. Biz de onlara projenin nasıl işletileceğini sormalarını, ona göre satın almalarını söylüyoruz. Maketler yapılıyor, broşürler basılıyor, harika reklamlar görüyorsunuz. Broşürlerde tenis kortları var, çocuklar mutlu mutlu koşuyorlar. Ödeme koşulları süper, yönetimde her şey var. Ama proje ortaya çıktıktan sonra, o broşür sende bir anı olarak kalıyor.

Arada sırada onu çıkarıp o anıya bakıyorsun, gerçekle alakasıolmadığını görüyorsun. Bu duruma düşülmemesi için müşterilerin iyice araştırmalarını tavsiye ediyoruz. " diyor.

Eda Utku / Hürriyet