Genel

Yol kenarındaki ağaçlarla trafik kazaları önleniyor!

6 Kasım Cumartesi günü Anadolu Ajansı haberine şöyle bir haber geçti Artvin'de bir kişinin, her iki tarafına koyduğu televizyonlarla sürücülerin hızlarını düşürerek toz kaldırmlarını önlediği toprak yola asfalt döküldü.'

Borçka'nın Alaca köyünde yaşayan Kenan Yılmaz adlı vatandaş, evinin önündeki toprak yoldan geçen araçların çıkardığı tozdan bunalmış, yolu sürekli sulaması da yetmemiş, sonunda, yolun iki yanına birer eski televizyon koymuş. Taktik işe yaramış, sürücüler niye yol kenarına televizyon koyulduğunu anlamak için yavaşlayınca, Yılmaz'ın toz sorunu da kendiliğinden hallolmuş. İşte sonunda bu yol asfaltlanmış da, televizyonlara gerek kalmamış.

Sürücüler ayağını gazdan kaldırıyor

Kenan Yılmaz'ın yoldan geçen araçları yavaşlatmak için geliştirdiği bu taktik, farklı bir şekilde İngiltere'nin Norfolk bölgesinde test ediliyor. Burada televizyonun yerini ağaçlar alıyor.

İngiltere'de (İngilizler'in 'french style' yani 'fransız stili' dediği, İstanbul'da Dolmabahçe'de veya Bentler'de gördüğümüz) iki kenarı ağaçlarla süslü şehirler arası yollar yagındır.

Bu yolarda, ağaçları kullanarak, İngilizler araçlarının hızını 3-5 km/saat düşürmeyi kazaları yüzde 20 azaltmayı başardılar. İngiliz Ulaştırma Bakanlığı şimdi bu tecrübeyi diğer illere de yaymayı tartışıyor. Yöntem şu:

(1) Ağaçlar, kentlere veya yaşam alanlarına yaklaştıkça birbirine daha yakın dikiliyor, 20 metrede bir, 19 metrede bir, 18 metrede bir gibi... Yani kentin girişine yaklaşladıkça, ağaçlar sıklaşıyor. Sabit bir hızla giden sürücü, agaçlarm daha hızlı geçtiğini görünce, hızlandığı izlenimiyle ayağını gazdan kaldırıyor.

(2) İkinci yöntem, yolun daraldığı izlenimini vermek için, yolun kenarındaki ağaçlan (kente yaklaştıkça) yola daha yakın dikmek. Ve yolun daraldığı hissiyle sürücünün yavaşlamasını sağlamak.

Hem kazalar azalıyor hem de ağaç dikiliyor
Projeyi yürüten karayolları uzmanları (güvenlik kameralarına nazaran) çok düşük bir maliyetle hem kazalarm azaltıldığım hem de çevrenin güzelleştiriğini söylüyorlar.

İngilizler 'french style avenue' diyedursun, Fransa'da, 1990'larda araç ve kaza sayısının artmasıyla, (19.yy'ın sonlarında sayıları birkaç milyona varan) yol kenarındaki bu ağaçlar kesildi. Ta 2006'ya kadar. çünkü son yıllarda; yöneticilerin kazalara bakışı değişti, dikkatler ağaçlardan, sürücülerin davranışına yöneldi.

Sürücüler birer 'otomatik pilot'

çevre Bakanlığı'na bağlı Yol ve Otoyol Teknik Araştırmalar Servisi adlı kurumdan Pierre Skriabin, Le Figaro'ya yaptığı açıklamada (1 Eylül) ' 1980'lerden beri yürütülen araştırmalar, sürücülerin araç kullanırken 'otomatik pilot' konumunda olduk ¬larını gösteriyor' diyordu. 'Yapılması gereken, 'sürücüyü uyandırmak'. Bunun için, manzarayı kullanarak, sürücünün yolu algılama ve okuma şekline etki yapmak. Yani davranışını yola göre düzeltmek.'

Fransa,kesilen ağaçların yerine yenilerini dikmek yerine, aynı etkiyi elde etmek için yol çizgilerini kullanıyor. Kentlerin veya yaşam alanlarının girişinde, yol çizgileri giderek yola yaklaşıyor. Böylece, yolun genişliği değişmediği halde, sürücü yolun daraldığı izlenimiyle hız kesiyor. (Ağaçlaryola 7 metreden daha yakınsa, Fransız karayolları yol kenarlarına bariyeryerleştiriyor. çünkü araştırmalar, sürücü ¬lerin yaptıkları hataları düzeltmeleri, araçlarını 'toparlamaları' için, 7 metrelik bir alanın yeterli olduğunu göstermiş. Aynı araştırmalan, en dikkatli ve tedbirli sürücülerin bile, her 500 ha ¬reketinden birinde bir hata yaptığını gösteriyor.) Fransa'da 1980'lerde yılda ortalama 10 bin kişi trafik kazalarında can verirken, alınan önlemler sayesinde (araç sayısının 2 ya da 3 katma çıkmasma rağmen) bu rakam bugün 4 bine düşmüş durumda. İngiltere'de bu rakam 3 bin civarında.
Hürriyet