Kent Haberleri

Yüksel Erimtan: Ankara'ya AVM yerine müze yapıldı!

YÜKSEL Erimtan, inşaat sektöründe hem ilklere, hem büyük projelere imza atmış olan GAMA Grubu'nun kurucusu. Uzun yıllar GAMA'nın Yönetim Kurulu Başkanlığını yaptıktan sonra 1990 yılında ayrılıp EMT Şirketi'ni kurmuş.

YÜKSEL Erimtan, inşaat sektöründe hem ilklere, hem büyük projelere imza atmış olan GAMA Grubu'nun kurucusu.

Uzun yıllar GAMA'nın Yönetim Kurulu Başkanlığını yaptıktan sonra 1990 yılında ayrılıp EMT Şirketi'ni kurmuş.

Ankara'nın önde gelen sanatseverlerinden olan Erimtan, 1960'larda Tarsus'ta birkuyumcuda gördüğü Roma yüzük taşlarıyla koleksiyonerliğe başlıyor.

Yıllar içinde arkeolog dostlarının da tavsiyesiyle Kültür Bakanlığı'na kayıtlı koleksiyonunu büyütüyor.

Anadolu kültürel mirasının yurt dışına kaçırılmasını önlemek için de Rahmi Koç'unda üyeleri arasında olduğu Kültür Varlıkları Koleksiyoncular Derneği'ni kuruyor.

Eski Tunç Çağı ve Hitit'ten Geç Roma ve Bizans'a kadar uzanan koleksiyonu 2 bin parçayı bulunca Erimtan müze kurmaya karar veriyor.

Ankara Kalesi'nin girişinde, Rahmi Koç Müzesi'yle Anadolu Medeniyetleri Müzesiarasında yer alan Erimtan Arkeoloji ve Sanat Müzesi mart ayında kapılarını açmış.

10 milyon liraya mal olan müze Kültür Bakanlığı'ndan 25 yıllığına kiralanmış olan üçevden oluşuyor.

Yıkılmaya yüz tutmuş, depo olarak kullanılan evlerin tarihi dokusu korunarak ortaya çıkan müzenin mimarları Profesör Ayşen Savaş ile Can Aker.

Müzeyi birlikte gezme fırsatını bulduğum Profesör Savaş, aynı zamanda Sabancı Müzesi'nin mimarı.

ODTÜ Mimarlık Bölümü'nde öğretim görevlisi olan Savaş bir "müze mimarı".

ODTÜ Bilim ve Teknoloji Müzesi, Makine Kimya ve Sanayi Teknoloji, Kızılay Müzesini de tasarlamış.

Müzenin Müdürü ise Ağa Han Kültür Fonu'nda uzun yıllar çalışmış, Sabancı Müzesi'nde de müdürlük yapmış olan Dr. Emin Mahir Balcıoğlu.

Katar Müze Otoritesi'ne danışmanlık yapan Balcıoğlu, müzenin arkeolojiden çağdaş sanata, tasarımdan fotografcılığa, yeni medyadan müziğe uzanan geniş bir yelpazede sanatsal faaliyetlere yer vereceğini söylüyor.

"Günümüzde çağdaş müzelerin en önemli ayağı özel eğitim programları" diyor.

Gerçekten müzeyi ziyaret ettiğim saatlerde 4-6 yaş grubu çocuklar mitoloji kahramanlarını boyamakla meşgulduler.

7-10 yaş grubu eski Anadolu uygarlıkların günlük yaşamının ele alındığı atölyelerde sikkeler üretiyormuş.


Memlekette arkeolojinin ilkokuldan itibaren okutulmasını hayal eden bendenizin rüyası gerçekleşiyor galiba.

Bu arada her bir detayıyla bir "mücevher kutusu" kadar estetik müzede teknoloji eksik değil.

Müzenin ana salonunda, "Roma Ziyafeti" temasıyla kurgulanan sergideki "LCD ekranlar" görsel etkiyi daha da artıyor.

Müzenin ilk geçici sergisinde binlerce yıl önce bu topraklarda üretilmiş çanak çömleklerin modern versiyonlarını tasarlayan seramik ustası Alev Ebüzziya'nın eserleri var.

Yüksel Erimtan, günümüz modasına uyarak Ankara'ya bir AVM de yapabilirdi.

Bunun yerine Türkiye'nin en değerli müzelerinden birini kazandırdı şehre. Ne iyi yaptı.


Türkiye'deki özel müze sayısı 208

TÜRKİYE'deki 1995 yılında sayıları sadece 17 olan "özel müze" sayısı Erimtan Müzesi'nin açılışını yapan Kültür Bakanı Ömer Çelik'e göre bugün 208'e ulaşmış.

Özel müze dünyada büyük bir trend.

Geçenlerde elime geçen The Wallpaper Dergisi'ne göre özel müzeler, sanat vakıfları küresel sanat dünyasını yeniden şekillendiriyor.

Örneğin 34 yaşındaki Çinli milyarder Adrian Cheng'in kurduğu K11 Sanat Vakfı sadece Çin'de 200 sergi düzenlemiş.

Wallpaper Dergisi'ne göre, özel müze trendi Batı'dan ziyade en fazla Güney Amerika, Asya, Ortadoğu'da yani gelişmekte olan pazarlarda görülüyor.

Beyrut'ta önümüzdeki beş yılda ünlü mimarların tasarladığı 5 özel müze devreye girecek.

Derginin yazısında Çin'den Azerbaycan'a örnekler var ama bizim özel müzelere, İstanbul'da hayata geçecek olanlara hiç değinilmemiş.

Hep bu imaj meselesi yüzünden mi bilemiyorum?




Hürriyet / Gila Benmayor