Kent Haberleri

Yusuf Öztürk: Alsancak Limanı özelleştirilsin!

Türkiye limancılığını yakından takip eden çevreler, Çandarlı Limanı'nın özelleştirilmesinin Alsancak Limanı lehine beklemeye alınabileceğini söylüyor.

Türkiye limancılığını yakından takip eden çevreler, Çandarlı Limanı'nın özelleştirilmesinin Alsancak Limanı lehine beklemeye alınabileceğini söylüyor. 


Aliağa'daki konteyner terminalleri dışında bir de Çandarlı'da kurulacak konteyner limanı ile rekabet edecek olmasının Alsancak Limanı na özel sektör ilgisini azalttığı düşünülüyor. Sektör temsilcileri, Alsancak Limam'nın da Çandarlı'yı yap-işlet-devret modeli ile özel sektöre devretmede önemli bir handikap oluşturduğunu ifade ediyor. 


Ankara'da denizcilik sektörünü bir araya getiren toplantıda, özel sektörü İzmir'de iki önemli limanın işletmeciliğine çekmenin yolları aranırken, aynı anda özelleştirilmek istenen Alsancak Limanı ile Çandarlı Kuzey Ege Limam'nın bir anlamda birbirini gölgelediği görüşleri dile getirildi. Son yıllarda Aliağa'cja faaliyete geçen konteyner terminalleri ile rekabet eden Alsancak Limanı'nın bir de Çandarlı'da kurulacak büyük bir konteyner limanı ile rekabet edecek olmasının, bu limana özel sektörün ilgisini azalttığı belirtilirken, özel sektör elinde güçlenecek Alsancak Limanı'nın da aynı şekilde Çandarlı'yı yap-işlet-devret modeli ile ihale etmede önemli bir handikap oluşturduğu ifade ediliyor. 


Türkiye limancılığını yakından takip eden çevreler, Çandarlı Limanı'nın özelleştirilmesinin Alsancak Limanı lehine beklemeye alınabileceğini söylüyor. 


Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü'nde düzenlenen 'Alsancak ve Çandarlı Limanları' konulu toplantıda Özelleştirme İdaresi Başkanlığı bürokratları su derinliği avantajı nedeniyle İzmir'e yanaşamayan büyük tonajlı gemilerin rahatlıkla yanaşabileceği Çandarlı Limam'mn aynı dönemde ihale edilecek olmasının yatırımcının Alsancak Limam'na ilgisini azaltacağını dile getirdi. Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü bürokratları ise, özel sektöre devredildiğinde Alsancak Limam'mn işlem hacminin yıllık 2.5 milyon TEU'ye çıkabileceği düşünülerek Çandarlı Limam'mn etkilendiği ve dolayısıyla iki limanın bir birinin pazarını kapattığı görüşünü ifade ettiği öğrenildi. 


Arz talep dengesi yokken Çandarlı'ya müşteri bulmak zor 

Ankara'daki toplantının son derece yararlı geçtiğini söyleyen Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Başkanı Yusuf Öztürk, "Toplan-tıda Çandarlı Limam'mn geleceği ve Alsancak Limam'mn gidişatı konularında konuşuldu. Ankara'daki istişare toplantısında, iki limanın birbirinden ayrı düşünülmemesi fikri ağır bastı. Çünkü iki liman da Ege için önemli. Ancak şu an arz talep dengesinden ötürü rekabet sorunu var. İzmir'deki mevcut limanların kapasitesi, Petkim'in limanı da APM'nin işletmeciliğinde başladığında yıllık 4 milyon TEU'ya çıkacak. Ancak buradaki yük hareketi 1.2 milyon TEU. Şu aşamada Çandarlı'nın lokal yükler için çok verimli olamayacağı ortada. Bu liman vizyon projesidir. Limanlarda gelecek 20 yıl projeksiyonlarında düşünmeliyiz. Gelecekte bu limanlar çok önemli olacak. Bu yatırımlarda, yatırımcıların rahat rahat yatırım yapacakları ihale koşulları olmalı. Arz talep dengesi yokken ve Çinliler Pire'de, MSC Tekirdağ'da, Yılport Malta'da yapılanırken, Çandarlı'ya kısa sürede müşteri bulmak kolay değil. Burada da gemi bakım onarım tesisleri, tedarik tesisleri, büyük depolama tesisleri olabilir. Ya da kimyacıların orada kümelenmeleri sağlanabilir. Bunları öneri olarak sunduk" diye konuştu. 


Alsancak Limanı özelleştirilsin 

Alsancak Limam'mn ÇED sürecinin tamamlandığını, Konak Belediyesi'nin planla ilgili itirazı konusunda da Özelleştirme İdaresi Başkanlığının görüşerek sorunu çözme yaklaşımının olduğunu aktaran Öztürk, liman su yolunun derinleştirilmesi için yapılacak projenin Alsancak Limanı'nın önünü açacağını belirterek, "İzmir Limanı her yıl 100 milyon TL para kazanıyor. Kapatılmasını konuşmanın bir anlamı yok. Daha fazla yatırım yapıp limanın daha verimli çalışması sağlanmalı. Devlet eliyle çalıştırılırken liman kan kaybetti ve Aliağa'da kurulan konteyner limanları yükselişe geçti. Geçmiş yıllarda 984 bin TEU yük elleçleyen Alsancak Limanı bu yıl 600 bin TEU'yu bulabilir. Alsancak Limam'm kruvaziyer ve yük limanı olarak ikiye bölmeden ihale edilmesi daha doğru bir yaklaşım olacaktır" dedi.


Dünya