Zeytinburnu Nakliye Ambarları Güney Koreliler'e satılıyor!
Zeytinburnu'ndaki en değerli arazilerden birisi olan Nakliye Ambarları, Hanjin&Tiger Co. Ltd şirketine satılıyor
Kentsel dönüşüm projeleri ile gündeme gelen Zeytinburnu'ndaki en değerli arazilerden birisi olan Nakliye Ambarları, Güney Koreli dev Hanjin&Tiger Co. Ltd şirketine satılıyor. Arazi için 200 milyon dolarlık teklif veren Güney Koreli şirket, bu konuda İstanbul Nakliyeciler Ambarları İşletme Kooperatifi (NAKO) ile masaya oturdu. Tarafların el sıkışması an meselesi.
Yaklaşık 31 yıldır İstanbul Zeytinburnu'nda faaliyet gösteren Ambarlar Sitesi'nin yer aldığı 128 dönümlük arazi, Güney Koreli Hanjin&Tiger Co.Ltd adındaki şirkete satılıyor. İstanbul Nakliyeciler Ambarları İşletme Kooperatifı'ne (NAKO) ait araziye Han-jin&Tiger'in, 200 milyon dolarlık teklif verdiği öğrenildi. Söz konusu arazi, 2008'in Nisan ayında Yapı Kredi Yatırım aracılığı ile 250 milyon dolarlık muammen bedelle satış çıkılmış, Fransız bir şirketin verdiği 215 milyon dolarlık teklif sonuçlanmamıştı.
Arazi için 250 milyon dolardan kapıyı açan NAKO yönetimi, pazarlık konusunda 225 milyon dolara kadar inmiş durumda. 130 şirketin 245 ünitede faaliyet gösterdiği Ambarlar Sitesi'nin kurulu olduğu arazi için kooperatifin yönetim kurulunun 200 milyon dolarlık teklifi değerlendirdiği, satış bedelinin yüzde 50'sinin peşin ödenmesi durumunda satışa onay vereceği kaydediliyor. Güney Koreli şirket; Ambarlar Sitesi'nin yerine her biri 48'er kadı 4 bloktan oluşan bir rezidans projesi planlıyor.
Başka talipliler de var
Arazi ile Güney Koreli şirket dışında Azeri bir yatırım grubu ile ağırlıklı olarak arsa ve arazi pazarlama konusunda faaliyet gösteren Anıt Yapı'nın da ilgilendiği bildirildi.
Güney Koreli şirket, Samsung Grtı-bu'nun gayrimenkul projelerini geliştiren şirket ile bağlantılı olduğunu belirten NAKO Yönetim Kurulu Başkan: Tuğrul Selçuk, "Kendileri pazarlık görüşmeleri sürerken, adlarının duyulmasını pek istemiyorlar" şeklinde bilgi veriyor.
Öte yandan Ambarlar Sitesi'nin yer aldığı 128 dönüm büyüklüğündeki arazi üzerinde 2.09 oranında emsal bulunuyor. Kat izninin serbest olduğu araziyle ilgili olarak Güney Koreli şirketin, bir avam proje hazırlayarak İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne sunduğu belirtiliyor. Güney Koreli Hanjin&Tiger'in belediyeden emsal değerinin 3'e yükseltilmesini talep ettiğini ifade eden Tuğrul Selçuk, bu konuda şu bilgileri veriyor:
"Koreliler bize 200 milyon dolarlık bir teklif sundu. Biz ise satış bedelinin yüzde 50'sinin peşin ödenmesini teklif ettik. Onlar ise bedelin yüzde 30-40'ım ödemek istiyorlar. Sonuçta geçtiğimiz hafta tekrar görüştük. Biz bu arazi için 225 milyon dolar istiyoruz. Teklifi belli bir olgunluğa getirmemiz halinde bu işi bitirebileceğimizi tahmin ediyoruz. Eğer Güney Koreli şirket, avam projesini onaylatırsa sanırım 200-210 milyon dolara bu iş biter."
Belediye baskı yapıyor
Ambarlar Sitesi'nin bulunduğu bölgenin artık yeni konut projeleri ile çevrildiğini hatırlatan Selçuk, "Burası artık görevini tamamladı. Şehir içinde kaldığından en büyük problem trafik. O nedenle belediye artık buradan çıkmamız için baskı yapıyor" dedi.
Yeni Karayolu Taşıma Kanunu'nun kendilerine yapılması zor müeyyideler getirdiğini işaret eden Selçuk, bu konuda ise "Kanun belli bölgelerde, belli şubeleri olan şirketlerin taşıma yapmasına izin veriyor. O nedenle bizim 180 üyemizin yüzde 40'ı, arazi satıldığında parasını alıp; artık nakliyecilikle uğraşmak istemiyor. Kalanlar da Hadımköy'e gitmek istiyor" diyor.
Hadımköy'e gidiyorlar
Ambarlar Sitesi'nde faaliyet gösteren şirketler, Hadımköy'ün Delikaya bölgesinde kendilerine tahsis edilen 217 dönümlük arazi üzerinde yapılacak olan yeni işlerine taşınmaya hazırlanıyor.
• 1964 yılında temeli atılan Ambarlar Sitesi 1978 yılında faaliyete geçti.
•Ambarlar Sitesi'nden Türkiye'nin 81 iline 300 ilçe ve 700 noktaya gıdadan buzdolabına ve hırdavattan boyaya kadar her türlü mal gidiyor.
•Ambarlar Sitesi'nden Anadolu'ya yılda 120 bin kamyonun ve yaklaşık 2 milyon 400 bin ton mal gidiyor.
•Yıllık ortalama 8-10 milyar lira ciro gerçekleştiren Ambarlar Sitesi'nin geçen yıl yüzde 10 oranında bir küçülme yaşadığına işaret ediliyor. Küresel krizin etkisiyle bu yıl ise yüzde 25 oranında daralma yaşanacağı öngörülüyor.
•Sendikalı 1000'e yakın işçinin çalıştığı Site'de şu ana kadar işçi çıkarımı yaşanmadığı ifade ediliyor. Site'deki işçilerin bağlı bulunduğu Devrimci işçi Sendikaları Konfederasyonu'na (DİSK) bağlı Nakliyat-iş Sendikası yetkilileri, aldıkları bir dizi kararla buradan işçi çıkarılmasını önlediklerini ifade ediyorlar.
Toplu İşyeri Yapı Kooperatifi kuran Ambarlar Sitesi'ndeki şirketler, yeni ortaklık konusunda Ro-Ro Gemi İşletmecileri ve Kombine Taşımacılar Derneği (RODER) ile görüşme halindeler. Ambarlar Sitesi'ndeki şirketler, Zevtinburnu'ndaki arazinin satışı ile birlikte en geç bir yıl içerisinde Ha-dımköy'deki yeni yerlerine geçmeyi planlıyorlar.
Anadolu'ya giden kamyon sayısı azaldı
İstanbul'dan Türkiye'nin 81 il ve 300 ilçesindeki 700 noktaya mal gönderen Zeytınburnu Ambarlar Sitesindeki kamyon trafiği, kriz nedeniyle bir yıl öncesine göre yarı yarıya azalmış durumda. Ambarlar Sitesi'nden Anadolu'ya giden kamyon sayısının azaldığı, daha ambarın sınırlarına girerken anlaşılıyor. Görüştüğümüz birçok nakliyeciden edindiğimiz izlenimlere göre, durum hiç de iç açıcı değil.Normal dönemlerde, örneğin 2008 Ocak ayında günlük ortalama 400 kamyonun, Anadolu'ya doğru yola çıktığı Ambarlar'da bu sayı, bugünlerde yaklaşık 200'e kadar gerilemiş durumda. Site'deki nakliyeciler navlun ücretlerinde yüzde 10 ilçesindeki 700 noktaya mal gönderen oranında indirime gitmelerine rağmen taşıyacak mal bulamamaktan yakınıyor. Ambarlar Sitesi'nden Anadolu'ya yılda 120 bin kamyonun ve yaklaşık 2 milyon 400 bin ton mal gidiyor. Sitenin günlük kapasitesi (site içinden 400, site dışından 200 kamyon olmak üzere) Anadolu'ya 600 kamyon, Anadolu'dan istanbul'a 100 kamyon ve Anadolu'nun bir şehrinden diğer bir şehrine (örneğin istanbul'dan Ege bölgesindeki Denizli'ye mal götüren bir Ocak ayında günlük ortalama 400 kamyon, bu ilden aldığı bir malı o ilin yakındaki Afyon'a da götürebiliyor. Buna aynı bölgede rut adı veriliyor) 300 kamyon olmak üzere bin kamyon civarında.
Okhan Şentürk/Ekonomist