İmar

Zonguldak Filyos imara açılacak!

Anadolu Bayram Gazetesi köşe yazarı olan Derya Akbıyık bugünkü yazısında Zonguldak'ın Filyos Bölgesi'nde hayata geçirilmesi planlanan Filyos Vadisi projesinden bahsetti. Akbıyık, bölgenin imara açılacağını açıkladı.

Zonguldak'ın rüyasıydı. Hayaliydi. Olmaz denileniydi. Olamaz söylemlerini sıklıkla duyardık. Gerçekleşmez, denilen Filyos projesi (2016 yılı) artık start aldı. Zonguldak ilinin son 50 yılma damga vuran bir projeden bahsediyorum. Çok eski geçmişi olan, 2. Abdülhamit han döneminde düşünülen. 


O dönemde de rüya olarak adlandırılan. Filyos vadisi projesi, Doğal liman alanı, Tarım alanı, Çok debisi yüksek ve azgın bir ırmağa sahip Filyos projesinden bahsediyoruz. 1990 yıllarından başlayan milyonlarca liralık kamulaştırma.

 

Kamulaştırma çalışmaları bile uzun yıllar sürdü. Burada bir çok bu bölge insanımız, toprak sahipleri zengin oldu. Hatta kamulaştırmadan dolayı oluşan mahkemelerden bir çok Avukatında zengin olduğunu biliyoruz. 


Böyle devasa bir projeden bahsediyoruz. 1990 yıllardan bugüne gelindi. 1998 yılında serbest bölge ilanı. Daha sonra bu serbest bölgenin iptali. Yeniden serbest bölge yapılması. 2000 li yıllardan itibaren yeniden hızlanan proje. Filyos ırmağının ıslahı adına yapılan şedde çalışması. 


Bu projede uzun yıllar sürdü. Askeriye' ye ait Radar tesislerinin boşaltılması. Genelkurmay' a devri. Sadece bu işlem için Genelkurmay'a o dönemin para birimine göre 30 trilyon TL kaynak aktarıldı.

 

Daha bir çok proje yapıldı. Gerçekleşti. Ve nihayet 2013 yılından itibaren nihayete erme. Önce Filyos bölgesi,1 Haziran 2015 yılında, Karma Endüstri Merkezi ilan edildi. Bu çok önemliydi. 


Ve liman ihalesi 2014 yılında Mart ayında ihale edildi. Tam iki buçuk yıl ihale süreci sürdü. Bir çok mahkemelerden sonra, Liman inşaatı başladı. 


İhale bedeli 540 milyon Türk lirası. Limanın altyapısının bitim tarihi 15 Temmuz 2019. Temelini Başbakan Binali Yıldırım attı. Liman inşaatı yaklaşık yedi aydır devam ediyor. 


Hem de üç vardiya. Tam 25 milyon ton kapasiteli. Liman, bugün için deniz içine doğru 500 metre yol aldı. 

Liman yapımında .dolgu çalışmasında, Resmen bir dağ yok ediliyor. Sadece limanın gövdesinin devasa büyüklüğü adına bu durumu belirtiyorum. 


Evet Devam edersek, Liman stok sahaları da çok büyük bir alanda yer alacak. 


Karma Endüstri Merkezi için, Bilim ve sanayi teknoloji bakanımız Faruk Özlü, Zonguldak Filyos beldesinde, 2017 yılı başında yaptığı ziyarette ve açıklamasında 130 milyon Türk lirası bir ödeneğin hazır olduğunu. Yakında Endüstri merkezinin sadece altyapısı için bu tutarın harcanacağı. 


Yakında ihalenin yapılacağını, Ham alan olan bu sahada demiryolu,karayolu, kanalizasyon ve diğer altyapı çalışmalarının da hızla bitirileceğini müjdeledi. Liman yapımının paralelinde. Endüstri merkezinin yapılacağı alanın da altyapı çalışmaları devam edecek. 


Endüstri merkezinde 10 büyük ölçekli .üretime dönük büyük ölçekli firmalar yer alacak. İstihdam sayısı ilk etapta 12 000 (on iki bin) Yatırım tutarı 1.5 milyar dolar. Türk lirası beş milyar Türk lirası. Karma Endüstri bölgesi, Teşvikli bölge. Her türlü yapılacak yatırım teşvik kapsamına giriyor. Endüstri bölgesinin devamında serbest bölge var. 


Bu bölgede çok geniş bir alana hitap ediyor. Fakat serbest bölgenin bir özelliği, Teşvik alnına girmiyor. Burada yer alacak firmalar teşvik imkanından yaralanamayacak. 


Onun için bu alanda ki serbest bölgenin .Endüstri bölgesi yapılma uğraşısı var. Olursa bizler için çok büyük mutluluk. Ve devamında yapılacak yatırımların artarak yükselmesi demek. Eğer serbest bölgeyi de Endüstri alanına dahil edersek. 


Altı bin hektar alan Endüstri merkezi olur. Filyos vadisi projesi ülkemizin en önemli Endüstri bölgesi olur. İhracat üssü olur. Ülkemizin Karadeniz'den Dünya'ya açılan devasa penceresi olur. 


Devam ediyoruz. Zonguldak-Filyos buluşması adına, 39 km likkarayolu .duble olarak yeniden ihale ediliyor. 


Tam 50 yıldır, kazma vurulmayan yolda, Asfalt dökülmeyen karayolunda, Duble sahil yolu adına çalışmalar hızlandı. Sekiz tünelin bu sene ihalesi yapılıyor. Viyadük .yollar yapılacak, Ve Zonguldak -Filyos karayolu buluşması sağlanacak. Hem de 15 -20 dakika da ulaşım. Çok büyük modernlik çağdaşlık ve çok kolay bir ulaşım demek. 


Devamla, Filyos bölgesinde yeni bir şehir kuruluyor. Şehrin ilk etapta nüfusu 75 000 civarında olacak. Daha sonra ki hedef 150 bin. Bu bölgede konut alanı için geniş ölçekli bir alanın hazırlandığını biliyoruz. İmara açılacağını da duyuyoruz. Filyos ile ilgili 2000 yılından bugüne bir çok yazı yazdım. 2005 yılından itibaren ise sıklıkla yazılar kaleme aldık. 


Filyos vadisi projesini yakinen takip ettim. Canlanması, Hayata geçmesi adına, Ve projenin start alması için. Zonguldak -Bartın ve Karabük üçgeninde bir çok röportaj yaptık.


İllerin dinamikleri ile görüştük. Herkes bu projeye elini değil, gövdesini koymalı dedik. Ve bugün proje, Resmi gazetede yayınlandığı an. O dönemin Cumhurbaşkanımız Abdullah Gül imzalamıştı. Onaylamıştı. Zonguldak-Bartın ve Karabük illerinin kalkınmasına„gelişimine ve büyümesine etken olacak diye öne çıktı. 


Filyos vadisi projesi Zonguldak'ı uçuracak. Karabük'ün Dünya'ya açılması sağlanacak, Karabük Filyos projesinin rüzgarından büyük ölçüde ve en önemli oranda yararlanacak. Bartın ise bu projenin esintisinden faydalanacak. 


Son olarak, Zonguldak içinden iki il çıkardı. Komşu illerimiz, eski ilçelerimiz. Zonguldak'ın ekonomik konumundan, durumundan ve konjonktüründen her zaman yararlanacaktır. Faydalanacaktır. Kopmayacaktır. Ve bağları giderek daha da güçlü bir şekilde perçinleşecektir. 


Yeraltı zenginliğimizin yanında, Yerüstünde yeni bir ekonomik mucizeye doğru yol alıyoruz. 

Denizyolu, demiryolu .havayolu ve karayolu. Bu dört ana ulaşımın sahip olduğu bir ilden bahsediyoruz. 


Büyük Zonguldak'ın tekrar eski ve güçlü günlerine dönme eğilimini güçlü bir şekilde görüyoruz ve yaşıyoruz. Bu durumda moralimizi yükseltiyor. Mutlu bayramlar, Nice Bayramlara



Derya AKBIYIK/Anadolu Bayram