Sektörel

Zorlu Holding madencilikte yatırımlara devam edecek!

Zorlu Holding CEO’su Ömer Yüngül’e göre Türk ihracatçısının büyük pazarı Avrupa’da kriz yeni başlıyor. Dolayısıyla Türkiye için ihracat pazarlarında derinleşme zamanı.

Zorlu Holding CEO’su Ömer Yüngül, tüm dünyanın görece daha yavaş bir büyüme ortamında yaşadığını ve Türkiye’nin iç dinamikleri ile diğer pazarlardan ayrıştığını düşünüyor. Yüngül, ihracat yapan işadamları için belli pazarlarda derinleşmek gerektiğine inandığını ifade ediyor. Ömer Yüngül, “Türkiye şu anda Avrupa’ya endeksli ihracatı ama ben diyorum ki kişi başına milli geliri 5 bin doların üzerinde olan her ülkeye atak etmemiz lazım” diyor ve ekliyor: “Bizim kuvvetli olduğumuz Avrupa’da kriz daha yeni başlıyor. Bu kriz de 7-8 sene sürecek. Mutlaka ülke olarak başka yerlere yelken açmamız lazım.” 


Zorlu Holding CEO’su Ömer Yüngül ile para piyasalarında artan volatiliteyi konuşurken tekstil, tüketici elektroniği, beyaz eşya, enerji, gayrimenkul, maden ve metalurji alanlarında faaliyet gösteren grubun özellikle son girdiği sektör olan madencilikte düğmeye bastığı bazı yatırımlar üzerinde çalışmaya devam ettiğini anlattı. Yüngül, “İşleri çeşitlendirmek için çalışıyoruz. Madencilikte yatırıma devam ediyoruz” açıklamasını yaparken özellikle paritede yaşanan volatilitenin işleri zorlaştırıp zorlaştırmadığını sorduğumuzda “Bu kadar volatilite iyi bir şey değil. Ama euro/dolar paritesi 1,000’in de altına gidebilir diye bakıyorum. Amerika ‘parayı çekeceğim’ diyor, Avrupa ‘para vereceğim’. Aslında paritenin nereye gideceği belli” cevabını verdi. 




Biz, enflasyon çocuğuyuz krizler bizim için fırsattır 


Zorlu Holding CEO’su “Bu dönemde kur, faiz, volatilite deyince hiç tüylerimiz ürpermiyor. Çünkü biz enflasyon çocuğuyuz. Aksine bizim iştahımız açılıyor. Biz şunu öğrendik ki krizler çok büyük bir fırsat. Her krizden bir şekilde eşek çamurdan çıkıyor. Onun için yatırım yapmak, frene basmamak en doğru iş” açıklamasını yaparken güven endekslerini de dikkatle takip etmek gerektiğini vurguladı. Yüngül, “Güven endeksi düştü mü bilin ki her şey düşüyor. İnsanlar alışveriş yapmıyor hemen yansıyor. Şu anda piyasa çok kötü değil. Aslında bütün dünya çok yavaş. Diğer ülkelerle karşılaştırdığınızda Türkiye’nin durumu daha iyi. Bizim hiç olmazsa iç dinamiklerimiz var” yorumunu yapıyor. 




Avrupa zor toparlanır, yeniden ihracatta atağa kalkmak gerek 


Ömer Yüngül, ihracat kanadında farklı pazar arayışlarında olduklarını ve petroldeki fiyat düşüşünden etkilenmeyen harcama iştahı olan Suudi Arabistan, üretim tarafı zayıf ama kişi başına geliri yüksek ülkeleri mercek altına aldıklarını da anlattı. Yüngül, “Türkiye’nin ihracatı şu anda Avrupa’ya endeksli ama ben diyorum ki kişi başına milli geliri 5 bin doların üzerinde olan her ülkeye atak etmemiz lazım. Her ülkeye gitmek lazım. Benim tezim bu” dedi. Zorlu Grubu olarak kendilerinin de bu bakış açısı ile hareket ettiklerinin altını çizen Yüngül, “Biz şimdi kendimizde bunu uygulamaya çalışıyoruz. Mesela Suudi Arabistan. Büyük bir ekonomi ve petrol fiyatlarındaki düşüşten etkilenmemiş. Ama bizler orada yeteri kadar yokuz. Mesela İran. İran’a gidiyorsunuz Alman yatırımcı var, Fransız var ama bence yeteri kadar Türk işadamı yok. Irak’ta daha fazla olmamız lazım. Türkiye’de Afrika denilince hep Kuzey Afrika akla geliyor ama daha fazla Orta ve Güney Afrika’da olmamız lazım. Herkes oralarda. Örneğin Ekvator Ginesi’nde kişi başına milli gelir 15 bin doların üzerinde ve her şeye ihtiyaçları var. Avrupa pazarına da devam ama başka stratejik yerlere çok hızlı girmemiz lazım” değerlendirmesinde bulundu. 



Amerika’da 2008’de başlayan krizin ardından işlerin bu yıl düzelmeye başladığına işaret eden Yüngül, “Bizim kuvvetli olduğumuz Avrupa’da kriz daha yeni başlıyor. 7-8 sene sürecek. Bizim mutlaka ülke olarak başka sulara yelken açmamız gerek” vurgusunu yaptı. 


Dünya Bankası’nın 2013 verileri incelendiğinde, 185 ülkenin yaklaşık 130’unda kişi başına milli gelir 5.000 doların üzerinde 55’inde bu barajın altında bulunuyor.


Marka almak için fırsatlara bakıyor


Zorlu Holding CEO’su Ömer Yüngül, konuşmasında sık sık “Kriz fırsattır” ve “Avrupa’da kriz daha yeni başlıyor” yorumunu yaptı. Grup olarak tüketici elektroniğinde satın alma fırsatlarına bakıp bakmadıklarını sorduğumuzda ise Ömer Yüngül, bünyelerine katabilecekleri satın alma fırsatlarına kapılarının açık olduğunu söyledi. Yüngül, “Marka satın almak için bakıyoruz. Fırsatlara açığız” dedi.



Dünya