Otomobil

1.5 milyon TL'lik Fiat Egea ile 3 milyon TL'lik Mercedes C Serisi için aynı vergi ödeniyor! Otomobilde ÖTV şoku!

Son 8 senelik süreçte vergi dilimi düşük olan A, B ve C segmentinin toplam pazardan aldığı pay yüzde 81,5’ten yüzde 88,6 yükselirken, ÖTV matrahları otomobilde tabloyu sil baştan yazdı. İşte ayrıntılar...

Türkiye’de artık tüm otomobillerin vergi dilimi yüzde 80’den başlıyor. Tablo bu şekilde olunca 1 milyon TL'lik otomobil de 3 milyonluk otomobil de aynı vergi matrahına tabi oluyor. 

Bu rakamlara bir de yükselen kur ilave edilince sıfır otomobil fiyatları daha da erişilmez bir  duruma geliyor. Son 8 senelik süreçte vergi dilimi düşük olan A, B ve C segmentinin toplam pazardan aldığı pay yüzde 81,5’ten yüzde 88,6’a yükseldi. 

Karar'dan Ali Yıldırım'ın haberine göre, 1.5 milyon TL'lik Fiat Egea’yı alan da 3 milyon TL'lik Mercedes C Serisi’ni alan da aynı vergiyi yani yüzde 80’i ödüyor.

Sektör temsilcileri de aradaki bu uçurum için bir an önce önlem alınması gerektiğine dikkat çekiyor. Gelinen noktada artık tüketiciler de otomobil alırken vergisi düşük segmentlere yönelmeye başlıyor. 

2024 yılının ilk çeyreğinde yaşanan hareketliliğe rağmen pazarın (233 bin 389 otomobil) yüzde 88,6’sını A, B ve C segmenti araçlar meydana getirdi.  C segmenti otomobiller 133 bin 712 adetle en büyük pastanın (yüzde 57,3) sahibi oldu. B segmenti ise 71 bin 917 adetle yüzde 30,8 payı alırken; pazarın yüzde 11,4’lük kısmını da vergi dilimleri daha yüksek olan D, E ve F segmentinden oluştu. 

Milyonluk pazara ulaşılan 2016 senesinde de yine pazarın en büyük kısmını yüzde 81,5 ile A, B ve C segmenti oluşturuyordu. Segmentlere göre değerlendirildiğinde, en yüksek satış adetine yüzde 49,39 pay alan C (63 bin 175 adet) segmenti ve sonrasında yüzde 31,73 pay ile B (40 bin 586 adet) segmenti ulaştı. 

Bu süreçte vergiyle beraber yükselen fiyatlar ve kredi çıkmazı bu segmentlere olan ilgiyi mecburi şekilde yoğunlaştırdı. Fiatlar yükseldikçe vergi oranları düşük modellere yönelim arttı. 

Otomobil fiyatlarında son 5 senede resmen patlama yaşandı. Pandemiden önce sakin seyreden fiyatlar bulunurluk sorunları, artan kur ve vergi matrah dilimlerinin daralmasıyla beraber deyim yerindeyse uçtu. 

2019'da 100 bin TL olan bir otomobilin fiyatı aradan geçen 5 yılda 1 milyon TL seviyesine yaklaştı. Yani yüzde 900'lük bir fiyat yükselişi kaydedildi. 

Fiyatlardaki bu yükselişin ardından C’ye binenler B’ye B’ye binenler de A’ya binmeye başladı. 2019'da C sınıfı bir otomobili tercih edenlerin oranı yüzde 61,4 seviyesindeyken, 2024’ün ilk çeyreğinde (aynı dönem) artan model sayısına rağmen yüzde 57,3’e kadar geriledi. 2019 yılında yüzde 23,3 olan B segmenti payı da 2024’te yüzde 30,8’e yükselirken; yüzde 0,2 olan A segmetinin payı da 5 yıl sonra yüzde 0,5’e ulaştı. 

5 senede gram altınla aynı seviyede değer kazanan sıfır otomobiller bu nedenle yatırım aracı haline geldi. Bugün bakıldığında A segmenti bir otomobilin ortalama fiyatı hemen hemen 900 bin TL – 1 milyon TL civarında seyrediyor. B segmentine bakacak olursak ortalama fiyatlar 1.5 milyon TL'ye kadar yükseliyor. C segmentinde ise skala geniş, 2 milyon TL'ye beklentileri karşılayabilen bir otomobil bu segmentte alınabiliyor. 

Opel'den Nisan 2024'ün ilk kampanyası geldi! Düşük faiz fırsatlı Crossland'in yeni ve indirimli fiyatları şaşırttı! 

Yeni emekli maaşı hesaplama tablosu! 10 bin, 10 bin 500, 11 bin, 12 bin, 13 bin, 20 bin TL maaş alanlar hemen bakın!

Dünya devi altın için yeni tahminini resmen açıkladı! Altın yıl sonunda işte tam bu kadar olacak!

Alman, Ukraynalı, Rus ve İngilizlerin ev almaları ve kiralamaları emlak piyasasını alt üst etti!