27 / 04 / 2024

1915 Çanakkale Köprüsü'nde çalışmalar hız kesmiyor!

1915 Çanakkale Köprüsü'nde çalışmalar hız kesmiyor!

Yapımı bittiğinde "dünyanın en büyük orta açıklıklı asma köprüsü" unvanına sahip olacak 1915 Çanakkale Köprüsü'nün inşası için Sütlüce ve Şekerkaya şantiyelerinde mühendis ve işçiler yoğun şekilde çalışıyor. 



Çanakkale Boğazı'nın Avrupa ve Asya yakalarını buluşturacak 1915 Çanakkale Köprüsü'nde çalışmalar, temeli atıldığından bu güne kadar 1500 gündür hız kesmeden devam ediyor.

Anadolu Ajansı'nda yer alan habere göre; yapımı bittiğinde "dünyanın en büyük orta açıklıklı asma köprüsü" unvanına sahip olacak, renk, figür ve diğer özellikleriyle özgün tasarımı bulunan, "Çanakkale Boğazı'nın gerdanlığı" diye belirtilen köprünün temeli18 Mart 2017'de atılmıştı. Temelinin Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından atıldığı o günden bugüne ekipler gece gündüz hızla çalışıyor. 

Gelibolu'da yer alan Sütlüce ve Lapseki ilçelerindeki Şekerkaya şantiyelerinde 649'u mühendis 5 bine yakın personel, 895 iş makinesiyle görev yapıyor. 

1915 Çanakkale Köprüsü nde çalışmalar hız kesmiyor!

Deniz üstü çalışmalar, Asya ve Avrupa yakalarındaki 318'er metre yüksekliğindeki kule ayaklarının bitirilmesinin ardından iki yakayı birbirine bağlayan "kedi yolu" ile hızlandı. Ocak'ta bitirilen "kedi yolu"ndan sonra ana kablo montajına devam edilen köprünün silueti görünmeye başladı. 

Marmara Bölgesi'ndeki otoyol projeleriyle bütünlük oluşturacak bağlantı yollarındaki çalışmalar da hız kazandı. Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Savaştepe Otoyolu Projesi kapsamında Malkara Kavşağı ile Umurbey arasındaki 84 kilometrelik kesimde toprak işleri, sanat yapıları ve üst yapı çalışmaları hız kesmeden sürüyor. 

Tarihi Gelibolu Yarımadası'nda Çanakkale'nin Gelibolu ile Eceabat ilçeleri arasında 47,5 kilometrelik bölünmüş yol yapımının ise 26,5 kilometresinde sona gelindi. Bu yol, köprü için en önemli alternatif güzergahlar arasında yer alıyor. 

1915 Çanakkale Köprüsü nde çalışmalar hız kesmiyor!

Köprünün kara çalışmaları da hızla sürüyor

Karadaki işler kapsamında bugüne kadar bir betonarme viyadük, 4 hidrolik köprüsü, 3 alt geçit köprüsü, 26 üst geçit, 35 alt geçit ve 218 menfezin inşa edildi. 

4 köprü, 17 üst geçit, 4 alt geçit, 3 kutu menfez, 12 kavşak, 3 otoyol hizmet tesisi, 5 ücret toplama istasyonu, 2 bakım işletme merkezi ve 1915 Çanakkale Köprüsü kapsamında 2 betonarme yaklaşım viyadüğü ile otoyol projesinde bir betonarme viyadükte ise çalışmalar hız kesmeden sürüyor. 

Köprüdeki itme sürme yöntemi ile inşa işlemlerinde 680 metre uzunluğundaki Asya yaklaşım viyadüğünün güney ve kuzey tabliyelerinde fiziki gerçekleşme yüzde 90'ı geçti. Fabrikada tabliye imalatları kapsamında panellerin inşası da tamamlandı. 

Blok çalışmalarında ise fiziki gerçekleşme yüzde 50'yi aştı. Fabrikada imalat ve montajları biten blok ve mega bloklar, Kocaeli Gölcük'teki Çimtaş tesislerinden Gelibolu Kuru Havuz Bölgesi'ndeki tabliye stok sahasına gönderildi. 

1915 Çanakkale Köprüsü nde çalışmalar hız kesmiyor!

Açılışa bir yıldan az zaman kaldı

İncelikler içeren tasarımıyla dikkat çeken 1915 Çanakkale Köprüsü'nün iki ayak aralığı, Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşunun 100'üncü yılı ile ilişkilendirildi ve 2023 metre olarak dizayn edildi.

Köprünün kule bağlantıları ve unsurları, Türk bayrağını yansıtacak şekilde kırmızı ve beyaz renklerde yapılacak. Her iki yakada kulelerin üst bölümü de Seyit Onbaşı'nın Çanakkale Savaşı'nda namluya sürdüğü top mermisini temsil edecek şekilde tasarlandı. 

2023 metre orta açıklığa, 770'er metre yan açıklıklara, 365 ve 680 metrelik yaklaşım viyadüklerine sahip Çanakkale Boğazı'nın ilk asma köprüsünün toplam uzunluğu 4 bin 608 metreye ulaşacak. 

"2x3" şerit kapasiteyle hizmet sunacak köprünün tabliye yüksekliği 45,06 metre genişlik ve 3,5 metre olarak tasarlandı. Tabliyenin her iki tarafında yapılacak yürüme yolları, bakım onarım amacıyla kullanılacak.

Köprünün, Çanakkale Deniz Zaferi'nin 107'nci yıl dönümüne denk gelen 18 Mart 2022'de hizmete sunulması hedefleniyor.

1915 Çanakkale Köprüsü inşaatında son durum ne?


Geri Dön