1915 Çanakkale Köprüsü'nün çelik kuleleri tamamlanıyor!
Yapımı tamamlandığında "dünyanın en büyük orta açıklıklı asma köprüsü" unvanına sahip olacak olan köprünün Sütlüce ve Şekerkaya yakalarındaki ayaklarında kule bloklarının üst üste konulması bitiriliyor
Yapımı devam eden 1915 Çanakkale Köprüsü'nün 32 bloktan meydana gelen kırmızı beyaz kulelerinin son bloku yapılacak törenle yerine yerleştirilecek.
Anadolu Ajansı'nda yer alan habere göre, yapımı tamamlandığında "dünyanın en büyük orta açıklıklı asma köprüsü" unvanını alacak, renkleri, figürleri ve diğer özellikleriyle "simgelerin köprüsü" olacak olan köprünün son blok yerleştirme törenine Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın da video konferans ile katılması planlanıyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu da inşaat alanında çalışmalarla ilgili son bilgileri aldı.
Ayrıca Avrupa yakasındaki Gelibolu ilçesinin Sütlüce mevkisi ile Asya tarafında olan Lapseki ilçesinin Şekerkaya mevkisi arasında yer alacak köprüyle ilgili deniz içi çalışmalardan sonra su üstünde ve kara bağlantı noktalarında yapılan çalışmalarda önemli aşama kaydedildi.
Suyun içindeki blokların yerleştirilmesi ve köprünün ayakları yükselmesiyle Türk bayrağını simgeleyen kırmızı beyaz renkler de açıkça görünüyor.
Her iki yakada 333'er metrelik iki ayağı oluşturacak olan toplam 4 kule, 32'şer blokun yerleştirilmesiyle 318 metre yüksekliğe ulaşılmış olacak. Böylece kuleler tamanlanacak.
- Viyadüklerde de çalışmalar tam gaz
Çalışma kapsamında inşa sahasındaki bölgede 3,5 milyon metreküp kazı yapıldı, dolgu yapılacak olan 26 milyon metreküplük alanda da 7 milyon metreküpten fazla gerçekleşme sağlanıyor.
Avrupa ve Asya ankraj bloku imalatlarının yüzde 99'luk kısmının tamamlanmasından sonra viyadük imalatlarına geçildi. Viyadüklerin yerleştirileceği tabliyelerin imalatı ise devam ediyor. Tabliyelerin sevki itme-sürtme metoduyla yapılacak. Köprünün Avrupa yakasında 680 metre, Asya yakasında da 365 metre viyadük girişi yer alacak.
Otoyol çalışmaları kapsamında proje başlangıcı olan Malkara Kavşağı ile Umurbey beldesi arasındaki 83,4 kilometrelik bölümde toprak ve sanat yapıları işleri sürüyor. Bugüne kadar 11 alt geçit ile 83 menfezin yapım çalışmaları tamamlandı. 11 alt geçit, 17 üst geçit, 4 köprü, 31 kutu menfez, 4 kavşak, 3 otoyol hizmet tesisi ve otoyol bünyesinde bulunan 1 betonarme viyadüğün inşa çalışmaları devam ediyor.
Çanakkale-Bursa kara yolunda Lapseki ilçesi ile Umurbey beldesindeki alanlarda da Karayolları ekiplerince güzergah iyileştirmeleri için çalışmalar başlatıldı. Bu çerçevede, Çanakkale Köprüsü'ne giriş ve çıkışlar için oluşturulacak bağlantılar düzenlenecek.
- Uluslararası bir koridor görevi görecek
Çanakkale Köprüsü'nde 649'u mühendis 5 bine yakın personel ve 895 iş makinesi her iki yakada 24 saat vardiya esasıyla çalışıyor.
Hizmete açıldığında uluslararası bir koridorun da tamamlayıcısı olacak 1915 Çanakkale Köprüsü'nün, Avrupa'dan gelip Türkiye'nin dört bir yanına gidecek olan sürücü ve yolcular tarafından da yoğun olarak kullanılması bekleniyor.
Malkara-Çanakkale Otoyolu ve 1915 Çanakkale Köprüsü, Türkiye ekonomisinin en gelişmiş bölgeleri arasında yer alan ve nüfusun önemli bölümünün yaşadığı Marmara ve Ege bölgelerindeki limanlar, demir yolu ve hava ulaşım sistemlerinin kara yolu ulaşım projeleri ile entegrasyonunu da sağlayacak. Köprü, söz konusu bölgelerde ekonomik gelişime, sanayinin ihtiyaç duyduğu dengeli bir planlama ve yapılanmanın oluşturulmasına imkan sağlayacak.
- 18 Mart 2022'de hizmete açılacak
İki ayak aralığı Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşunun 100'üncü yılıyla anlamlandırılarak 2023 metre yükseklikte olacak olan 1915 Çanakkale Köprüsü, tasarımındaki inceliklerle de göz dolduruyor. Köprü tamamlandığında özellikleriyle birlikte simgelerin köprüsü olacak.
Çanakkale Köprüsü'nün kule bağlantıları ve unsurları, Türk bayrağının renkleri olan kırmızı ve beyaza boyanacak. Her iki yakada 333'er metre yüksekliğindeki kulelerin üst bölümü de Seyit Onbaşı'nın Çanakkale Savaşları'nda namluya sürdüğü top mermisini temsil edecek biçimde yapılacak.
Orta açıklığı 2023 metre, 770'er metre yan açıklıklar, 365 ve 680 metrelik yaklaşım viyadükleriyle, Çanakkale Boğazı'nın ilk asma köprüsünün toplam uzunluğunun 4 bin 608 metre olması hedefleniyor. "2x3" şeritle hizmet verecek olan köprünün tabliyesi 45,06 metre genişlikte ve 3,5 metre yükseklikte olacak. Tabliyenin her iki kısmında bakım onarım amacıyla kullanılacak yürüme yolları yer alacak.
Çanakkale Köprüsü için 2 yaklaşım viyadüğü, 4 betonarme viyadük, 10 alt geçit köprüsü, 33 üst geçit köprüsü, 6 köprü, 43 alt geçit, 115 menfez, 12 kavşak, 4 otoyol hizmet tesisi, 2 bakım işletme merkezi, 6 ücret toplama istasyonu yapılacak.
Türkiye Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Çanakkale Boğazı'na köprü inşaatının asırların hayali olduğundan bahsederek "Ülkemizde pek çok hayal gibi bunu da gerçeğe dönüştürmek hamdolsun bize nasip oldu." diye konuştu.
Erdoğan, 1915 Çanakkale Köprüsü'nün 318 metrelik çelik kulelerinin son blokunun yerleştirilmesi nedeniyle gerçekleşen törene, video konferans ile katılım gösterdi.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, konuşmasında, törenin ülke ve millet için hayırlara vesile olması için iyi dileklerde bulundu. Bu işlemle 4 kulenin de tüm bloklarının tamamlandığını ve köprünün inşasındaki önemli bir aşamanın geride bırakıldığına değinen Erdoğan, projenin en başından bugünkü seviyesine kadar tüm safhalarında emeği geçen bakanlar ve yüklenici firma yetkililerini tebrik etti. Erdoğan ayrıca, geçmiş Ulaştırma Bakanları Binali Yıldırım, Ahmet Arslan ve Cahit Turhan'ı da kutlayıp teşekkürlerini iletti.
Köprünün, Marmara Denizi'ni her iki taraftan kuşatan büyük otoyol ağının en kritik geçiş noktası olduğundan bahseden Erdoğan, şu açıklamalarda bulundu:
"Esasen Çanakkale Boğazı'na köprü inşaatı, asırların hayalidir. Ülkemizde pek çok hayal gibi bunu da gerçeğe dönüştürmek, hamdolsun bize nasip oldu. Köprünün 2023 metrelik orta açıklığı, 2023 hedeflerimizin de ifadesidir. Bu rastgele konulmuş bir hedef değildir. Kendi alanında 'dünyanın en uzunu' unvanına sahip bu köprü, asırlar boyunca 1915 Çanakkale Zaferimizin sembolü olarak Boğaz'ı süsleyecektir. Feribotla 1,5 saat süren Boğaz yolculuğunu köprüyle 6 dakikada tamamlayacak her vatandaşımızın, bu eseri ülkemize kazandıranları şükranla Çanakkale'de destan yazan ecdadı da rahmetle yad edeceğine inanıyorum."
- "Vakit ve yakıt tasarrufu sağlayacak"
Cumhurbaşkanı Erdoğan, köprü ile elde edilecek vakit ve yakıt tasarrufunun da ülkenin kazanç hanesine yazılacağından bahsetti.
Yaygın ve hızlı ulaşım altyapısının, bir ülkenin kalkınmasının, gelişmesinin, büyümesinin temel şartı olduğunu anlatan Erdoğan, sözlerine şöyle devam etti.
"Bu anlayışla gece gündüz yürüttüğümüz çalışmalarla bugüne kadar 18 bin kilometreyi aşkın bölünmüş yol inşa ederek, toplam bölünmüş yol uzunluğunu 27 bin kilometrenin üzerine çıkardık. Otoyol uzunluğunda 3 bin 100 kilometreye, ülkemizde daha önce olmayan hızlı tren hatlarında ise 1213 metreye ulaştık. Hava yolu ulaşımını herkesin erişebileceği seviyeye getirirken, bu seviyeye gelmede de hedefimiz hep şu oldu: Hava yolu halkın yolu... 30 yeni havalimanı yaparak, ülkemizin dört bir yanında 56 havalimanını milletimizin hizmetine sunduk. Halen inşası devam eden pek çok kara yolu, demir yolu, hava yolu ve deniz yolu projemiz var. Bunlar da tamamlandığında Türkiye, kendi ihtiyaçlarını karşılamanın ötesinde, ulaşımda bölgesel merkez konumuna gelecektir."
- "Koronavirüs sonrası için en büyük avantaj"
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, geçtiğimiz haftalarda Çin'den yola çıkan bir yük treninin Marmaray üzerinden Boğaz'ı aşıp Avrupa'ya gitmesinin, bu stratejik konumun örneklerinden olduğundan bahsetti.
Koronavirüs sonrası siyasi ve ekonomik olarak yeniden şekillenecek dünyada ülkenin diğer alanlarla birlikte ulaşımdaki güçlü altyapısının en büyük avantaj olacağına dikkati çeken Erdoğan, şunları söyledi:
"Bu süreçte sağlık alanında 18 yıldır büyük çabalar ve mücadeleler sonucunda ülkemizi getirdiğimiz yerin önemini hep birlikte çok daha iyi görüyoruz. Yurdun dört bir köşesine binlerce hastane inşa ettik. Bunların içlerini en modern cihazlarla donattık. Sağlık çalışanlarımızın sayısını 1 milyonun üzerine çıkarttık. Dünyada eşi benzeri olmayan Genel Sağlık Sigortası sistemiyle tüm vatandaşlarımızı, 88 liradan başlayan katkılarla sağlık hizmeti güvencesine kavuşturduk. Biz tüm bunları yaparken, CHP'nin başını çektiği bir kesim, hep işlerimizi engellemenin, yalan ve iftira ile önümüzü kesmenin gayreti içindeydi. Şehir hastaneleri projelerimize demediklerini bırakmadılar ama onlara rağmen ülkemizi şehir hastaneleriyle donatmayı sürdürüyoruz."