1935 yılında İstanbul rıhtımları uzatılacak!
1935 yılında İstanbul rıhtımlarının uzatılmasına karar verilmiş. Rıhtımlar Sirkeci'den Sarayburnu'na, Galata'dan Fındıklı'ya kadar uzatılacakmış. Bin 600 metre uzunluğunda olan rıhtımlar, yeni rıhtımlarla 2 bin 230 metreyi bulacakmış.
İstanbul rıhtımları uzatılıyor
Rıhtımlar Sirkeci'den Sarayburnu'na, Galata'dan Fındıklı'ya kadar uzatılacak
Ankara 20 (Hususi) - Deniz müsteşarı Bay Sadullah Güney ile Limanlar Umum Müdürü Bay Muhsin Ankara'ya döndükten sonra, İstanbul Limanı'nın ıslahı hakkındaki tetkiklerine burada da devam etmişlerdir.
İstanbul Limanı'nın ıslahı hatıra geldiği zaman, rıhtım meselesiyle karşılaşmak zarureti vardır. Şimdiye kadar liman meselesi muhtelif vesilelerle tetkik edildiği zaman rıhtımların ihtiyaca kafi olmadığı ileri sürülmüştü. Bu yolda yazılmış yüzlerce rapor vardır. Rıhtım işleri, ecnebi sermayesine dayanan bir müessesenin elinde olduğu için, rıhtım pratik bir surette halletmek pekte mümkün değildi. Şirket, Osmanlı İmparatorluğu'ndan miras kalan mukavelesini ileri sürerek, rıhtım yapmak için büyük masraflara gireceğini bu masrafları da çıkarmak için imtiyaz müddetinin uzatılmasının zaruri olduğunu iddia ederdi.
Rıhtım işleri, devletleştikten sonra, bu gibi sermayedarlıklar sistemine dayanan hesaplara girmeye lüzum görülmemiştir.
Rıhtımlar, liman ihtiyaçlarına ve hizmetlerine uygun bir şekilde uzatılacaktır. Gazetelerin yazdığı gibi, rıhtımlar Boğazlara kadar uzatılacak değildir. Bunda mübalağa vardır. Esasen Boğazlara kadar rıhtımların uzatılmasına da lüzum yoktur.
Alakadarlardan öğrendiğime göre, rıhtımlar Sirkeci'den Sarayburnu'na kadar, Galata'dan da kolordu binasının önüne kadar uzatılacaktır. Mevcut rıhtımların uzunluğu 1400 metre tutmaktadır. Yeniden yapılacak rıhtımlarla beraber, 2230 metreyi bulacaktır.
Sirkeci'den Sarayburnu'na kadar olan sahada büyük masraflara girmeye ihtiyaç kalmayacaktır. Esasen şark demiryollarının önünde vapurların yanaşacağı rıhtımlar vardır. Nitekim şark demiryollarına, bu rıhtımlardan kömür boşaltılmakta, şeker ve buğday yükletilmektedir. Biraz ileride eski askeri sevkiyat dairesinin önünde yapılmış bir rıhtım vardır. Buradan da istifade edilecektir. Daha ileride Sarayburnu'ndaki binanın önüne kadar vapurların yanaşması kabil olacaktır.
Sirkeci'den, Sarayburnu'na kadar olan saha, devlete aittir. Bu itibarla buraların satın alınması gibi masraflarla işlerle karşılaşmaya ihtiyaç kalmayacaktır.
Diğer taraftan Fındıklı sarayının önünde kadar olan sahada mevcut değildir. İnşaat buradarla olacaktır.
Yapılan hesaba göre, rıhtımların esas uzunluğu 2230 metreyi bulursa her gün 25 vapur buralara yanaşabilecektir. Bu suretle vapurların şamdandıralara yanaşmasına lüzum kalmayacaktır. Vapurların rıhtımlara yanaşması tahmil ve ve tahliye masraflarını azaltacağı gibi, ortadaki mavma müşkülatını kaldıracak, liman işleri daha kolaylık ve ucuzluk içinde geçecektir.
Akşam 21 Kanunisani (Ocak) 1935
Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com