Emlakta Nostalji

1945 yılında Kuruçeşme imar planı tatbik edilecek!

1945 yılında İstanbul Belediyesi, Bebek - İstinye yolunun tamamlanmasından sonra Kuruçeşme için hazırlanan imar planını tatbik edecekmiş. Plana göre Kuruçeşme'deki kömür depoları Ortaköy'ün arkasında kurulacak bir kömür bölgesine nakledilecekmiş.



Kuruçeşme imar planı tatbik edilirken


Kömür depoları da buradan kaldıralacak


Tasavvur edilen şekle göre Ortaköy'ün arkasında bir kömür bölgesi kurulacak


     Bebek - İstinye yolunun tamamlanmasından sonra Belediye, tanzim ve kabul edilen imar planının esasına göre Boğaz'ın Rumeli sahilinin diğer kısımlarını da yavaş yavaş tanzim etmeye karar vermiştir. Bu arada Kuruçeşme ile Arnavutköy sahil yolunun tanzimine ait planın hazırlanmasına başlanmış ve bu mevzu ile şehircilik mütehassısı B. Prost yakından alakadar olmuştur. B. Prost'un ilk tetkiklerine ait neticeler etrafında Vali ve Belediye Reisi Dr. Lütfi Kırdar'a izahat verilmiştir.

     Vaktiyle Boğaz'ın en şirin bir köşesi olan Kuruçeşme'nin kömür depoları yüzünden uğradığı çirkin manzara, Boğaz sahilinin ilerideki gelişmesi bakımından doğru görülmemektedir. Nitekim bundan evvel temyiz mahkemesi de Kuruçeşme kömür depolarının kaldırılmasına karar vermiş, fakat bu karar henüz tatbik edilememiştir. Mahkeme kararıyla da kaldırılmasında kanuni bir zaruret olan kömür depolarının daha uzun müddet burada ve bu halde bırakılmaları doğru görülmemektedir. B. Prost da kömür depolarının Kuruçeşme'den kaldırılmasını istemektedir. Fakat yeni kömür deposu tesisi için münasip bir yer bulunmadığı için bu iş şimdiki halde sürüncemede kalmıştır. Esasen, diğer bir çok memleketlerde olduğu gibi kömür depolarının şehrin liman mıntıkasında veyahut civarında bulunması da şehrin imar planı bakımından zaruridir. Ancak İstanbul Limanı'nın Haydarpaşada kurulması esas itibariyle kararlaştığından kömür depolarının da burada olması lazımdır.  

     Fakat kömür depoları, yalnız gemilere ve liman nakil vasıtalarına kömür temin etmemektedir. Şehrin yakıt ihtiyacı da buralardan temin edilmektedir. Kömür depolarını ileride liman bölgesi olan Haydarpaşa'ya taşımak şehrin Rumeli tarafındaki halkını güçlüğe sevk edecektir. Bu bakımdan Haydarpaşa Limanı yanında kurulacak kömür deposu, liman ihtiyacını karşılayacak, fakat Rumeli tarafında da ayrıca bir kömür deposu bölgesi bulunacaktır. 

     Esasları hazırlanan Kuruçeşme - Arnavutköy sahil yolu imar planına göre açılacak yol, kısmen kara tarafından, kısmın de kömür depolarından ilave edilmek suretiyle meydana gelecektir. Bu takdirde kömür depolarından bir kısmının ortadan kalkması icap etmektedir. Fakat depoların bir kısmı kalksa bile diğerlerinin bir işe yaramayacağı anlaşılmaktadır. Bu takdirde Kuruçeşme kömür depolarının tamamıyla buradan kaldırılması lazım geliyor. Şimdi düşünülen bu şekle göre, Kuruçeşme depoları buradan tamamıyla kaldırılmakla beraber, Kuruçeşme sahili önünde -şamandıra şeklinde- bir kömür boşaltma yeri olacak, vapurla gelen kömür bu boşaltma yerinden havai hatla Ortaköy arkasında tesis edilecek yeni kömür deposuna taşınacaktır. 

     Bu fikir şehircilik mütehassısı tarafından kabul edildiği takdirde Ortaköy arkasında bir kömür deposu bölgesi kurulacak ve Kuruçeşme depoları da tamamıyla kaldırılacaktı. Bununla beraber Belediye, Kuruçeşme - Arnavutköy sahil yolu tafsilat planının hazırlanarak bir an evvel tatbikine başlanması fikrindedir.


Akşam 26 Ağustos 1945



Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com