2011'den itibaren duble demiryolu atağı başlıyor
2023'e kadar mevcut demiryolu ağını iki katına çıkaracaklarını söyleyen Ulaştırma Bakanı Yıldırım, çoğu hızlı trenden oluşacak yeni ağ ile "kara tren gecikir" anlayışının yerini "hızlı tren yetişir"in alacağını söyledi
Duble demiryolu seneye
Hamdi ATEŞ / ANKARA 20.12.2010 2023'e kadar mevcut demiryolu ağını iki katına çıkaracaklarını söyleyen Ulaştırma Bakanı Yıldırım, çoğu hızlı trenden oluşacak yeni ağ ile "kara tren gecikir" anlayışının yerini "hızlı tren yetişir"in alacağını söyledi
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın, 2011'den itibaren başlayacağını duyurduğu "duble demiryolu atağı"nın ayrıntılarına SABAH ulaştı. Yıldırım, "2011 iktidar yürüyüşümüzün en önemli projesi duble demiryolları. Mevcut 11 bin kilometre demiryolu ağımız var. 2023'e kadar bunu iki katına çıkarıyoruz. 2035'te bunun üzerine 7-8 bin kilometre daha ilave ediyoruz. Yani 11 bin kilometreden 30 bin kilometreye çıkacak" dedi. Yıldırım, büyük bölümü hızlı tren hatlarından oluşacak projelerin hayata geçmesiyle, "Kara tren gecikir" anlayışının yerini, "Hızlı tren yetişir" anlayışının alacağını vurguladı. Karayollarında başlatılan "duble yol" hamlesiyle 13 bin 400 kilometre bölünmüş yolu hizmete açtıklarını bildiren Yıldırım, yeni dönemde duble demiryolu hamlesini başlatacaklarını bildirdi. Yıldırım, "Türkiye'de halen 11 bin kilometre demiryolu hattı bulunuyor. Bunun 10 bin kilometresi tek hat" diye konuştu.
PAYI ARTACAK
Bölünmüş hatların bekleme sorununu ortadan kaldıracağını söyleyen Yıldırım "Yeni hatların hız limitleri yüksek olacağından demiryolu seyahat süresi 2-3 kat artacak. Sadece yolcu trenleri değil, yük trenleri de hızlanacağından demiryollarının payı da artacak. Demiryollarının yükte yüzde 5, yolcuda yüzde 2 olan ulaşım içindeki payı, artacak. Demiryolu projelerinin tamamlanmasıyla demiryollarının yolcudaki payı yüzde 2'den yüzde 27'ye çıkacak" dedi.
Hızlı tren ağına 18 yeni hat geliyor
Yıldırım'ın açıkladığı duble demiryollarının en büyük bölümünü hızlı tren hatları oluşturuyor. İşte yeni yapılacak demiryolu hatları:
Edirne-İstanbul
Adapazarı-İstanbul
Ankara-İzmir
Sivas-Kars
Van Gölü Kuzey Geçiş
Samsun-Fatsa
Şanlıurfa-Mürşitpınar
Adapazarı-Karasu, Ereğli, Bartın
Bandırma-Bursa-Ayazma Osmaneli; Ayazma İnönü
Dinar-Denizli-Aydın
Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu
Bandırma-İzmir
Eskişehir-Antalya
Konya-Karaman Ulukışla-Mersin
Kırıkkale-Çorum-Samsun
Trabzon-Erzincan
Erzincan-Muş
Aydın-Güllük Liman Bağlantısı
Sabah/Hamdi ATEŞ
Ulaştırma Bakanı Binalı Yıldırım: "Duble demiryolu önemini başlatıyoruz"
DUBLE yollardan hızlı trene, yeni havaalanlarından eğitimde internet dönemine... Türkiye'nin hızla kabuk değiştirdiği ve yeni adımlar attığı bir alan ulaştırma. Yıllardır bütçeden aslan payını alan Ulaştırma Bakan-lığının yatırımları giderek gözle görülür hale geldi.
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, "Daha yaşanabilir, daha ulaşılabilir bir Türkiye oluşturmak için biz son 8 yılda ulaşıma ve bilişime 92 milyar TL aktardık" diyor. "Kabuğuna sığmayan bir ülke" dediği Türkiye için 2011 yılında da, lOO'üncü yaşını yaşayacağı 2023 yılında da belirlediklere hedeflere yönelik yatırımlarına devam edeceklerini vurguluyor.
Karayolları, demiryolları, havacılık, denizcilik ve bilişim... Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, tüm bu sektörlerdeki gelişimi ve hedefleri tek tek anlattı.
Karayollarında hangi noktada ve 2023 yılına kadar neler yapılacak
8 yılda 19 bin 657 kilometre bölünmüş yol inşasın; bitirdik. 40 milyar TL'nin üzerinde para harcadık. Bölünmüş yollarla yıllık seyahat süresinde 155 milyon saat kısalma, 658 milyon litre yakıt tasarrufu sağladık Bolu Tüneli'yle Ankara-İstanbul arası seyahat süresini 3.5 saate indirdik. 569 km'lik Ankara-İzmir bölünmüş yolunun hizmete girmesiyle seyahat süresi 12 saatten 7 saate indi. Böylece ekonomiye yılda 194 milyon TL katkı sağladık.
Karadeniz sahil yoluyla, akaryakıtta yıllık 121 milyon 58 bin 214 TL tasarruf sağladık. İstanbul-İzmr Otoyolu 5 yıl sonra hizmete girecek. 2023 yılına kada: bölünmüş yollar 32 bin kilometreye çıkarılacak. Şimd sırada Kuzey Marmara Otoyolu var.
Havacılıkta durum ve hedefler nedir
7 yılda havacılığımızı 4 kat büyüttük, 10 milyon vatandaşımızın ilk defa uçağa binmesini sağladık. 15 Aralık 2010 itibariyle iç hatlarda 46 milyon 537 bin, dış hatlarda ise 49 milyon 738 bin yolcu taşındı. Bu yıl iç ve dış hatlarda yolcu sayımız 100 milyonu geçecek. Filomuzdaki uçak sayımız 110'dan 360'a yükseldi. Sektördeki doğrudan istihdamı 50 binden 110 bine çıkardık. 2023 yılına kadar İstanbul'da 60 milyon yolcu kapasiteli bir havaalanı ile Türkiye'de 30 milyon kapasi-teli 2, 15 milyon kapasiteli 3 havaalanı yapılacak. Uçak-dolmuş-taksi işletmeleri kurulacak ve yaygınlaştırılacak. Deniz, göl gibi yerlere yakın olan turizm yerleşim merkezlerine hitap edecek deniz hava araçları kullanımı sağlanacak. Hava kargo taşımacılığına uy¬gun olan havaalanları serbest bölge ilan edilecek. Yerli imalat olarak en az iki tip uluslararası bilinirliği olan tek-çift motor pervaneli ve çift motorlu hafif jet uçağı üretilecek. Türk sivil hava taşımacılığı filo yapısının 2023 yılında 100 geniş gövde, 450 dar gövde ve 200 bölgesel uçak olacak şekilde 750 uçaklık bir yapıya ulaşması sağlanacak. Türkiye'nin kendi uydusunu uzaya yerleştirecek teknolojiye sahip olması, yeni nesil motorların geliştirilmesi çalışmalarına katılınacak. Yaylaların turboprob uçuşlarına imkan veren havaalanlarıyla entegre edilmesi sağlanacak.
Demiryolları için yeni projeleriniz neler
2003'ten günümüze kadar 1.076 kilometre yeni demiryolu yaptık ve devam eden projelerin toplam uzunluğu 2 bin 300 kilometreye ulaşacak. Demiryolu ağımızın yüzde 50'sini yeniledik. Bakü-Tiflis-Kars ve Marmaray projeleriyle Türkiye'yi Pekin'den Londra'ya uzanan ipek demiryolunun kalbi haline getiriyoruz. Tekirdağ'ı demiryolu ağına bağladık. Şimdi de Ankara-Sivas hızlı tren projesiyle Yozgat'ı tarihinde ilk kez demiryoluyla buluşturuyoruz. Eskişehir ve Ankara artık tek bir şehir gibi. Şimdi bu kervana Konyada katılacak. Eskişehir-İstanbul, Ankara-Sivas çalışmaları devam ediyor. Bursa-Bilecik'in yapımına başlıyoruz. 4 bin 707 kilometre konvansiyonel yeni hat inşa edilecek. Başkentray projesi inşa edilecek. Egeray Projesi tamamlanacak. Tüm liman ve organize sanayi bölgelerine irtibat hatlarıyla entegre edilecek. Demiryolu payının yolcuda yüzde 10, yükte yüzde 20 artırılması sağlanacak. 2023-2035 arasında 2 bin 960 kilo metre yüksek hızlı tren hattı, 956 kilometre konvansiyonel hat yapılması için çalışılacak. Batum-Trabzon-Erzincan hattı inşa edilecek.
Denizcilik sektöründe planlar nedir
Türk denizciliğinin geleceğine inanıyorum. Denizcilik, Türkiye'nin stratejik alanlarından biri seçilmeli ve bu alana yatırım yapmaktan vazgeçilmemeli. 2012-2013'te deniz ticareti ve gemi inşa sanayisinde güzel günlerin geleceğine inanıyorum ve bundan endişe etmiyorum. Kısa vadede yat bağlama kapasitemizi 26 bine çıkarıyoruz. Bu sektörden ülkemizin kazancı 4 milyar dolarken, yeni yaptığımız tesislerle 9 milyar dolara çıkıyor. Tersane sayımızı 37'den 67'ye çıkardık. 59 tersanenin inşası halen devam ediyor. 2023 yılma kadar liman ve deniz tesislerinin ulusal ulaşım ve trans Avrupa ağlarına entegre edilmesi sağlanacak. Elleçleme kapasitesinin 2023 yılına kadar 32 milyon TEU, 500 milyon ton kuru yük, 350 milyon ton sıvı yük ve 15 milyon yolcuya ulaştırılması sağlanacak. Yurtiçi taşımacılıkta denizyolu payının yüzde 15'e ve konteynırlaşma oranının yüzde 15'e yükseltilmesi hedeflenecek. Gemi inşa sanayisinde 10 milyar dolar inşa geliri ve yeni istihdam alanları oluşturulacak. Marmara Denizi'nde kuzey-güney, doğu-batı ulaşımları için modern, fonksiyonel ve intermodal taşımacılığa uygun 2 veya 3 katlı araç yükleme boşaltma imkanları olan RoRo terminalleri inşa edilecek. Tersanelerin yoğunlaştığı yerlerde organize yan sanayi bölgeleri oluşturulacak.
Para