2013 dev projelerin yılı oldu!
Geçtiğimiz yıla damga vuran dev projeler, Türkiye ekonomisine hem moral hem de yeni iş fırsadan getirdi. Şüphesiz ki en önemli projeler boğaza yapılacak 3'üncü Köprü ve Kuzey Marmara Otoyolu, temelleri atılan İstanbul'daki 3'üncü Havalimanı ve Marmaray...
2014 dev projelerin yılı oldu. Şüphesiz ki en önemli projeler boğaza yapılacak 3'üncü Köprü ve Kuzey Marmara Otoyolu, temelleri atılan İstanbul'daki 3'üncü Havalimanı ve Marmaray. Bu 3 projenin toplam maddi büyüklüğü yaklaşık 101,8 milyar lirayı buluyor. Özel sektörün de yatırımlarına tam hız devam ettiği 2013 yılına damga vuran bir diğer proje ise 'yerli cep telefonu' üretimi oldu... Yerli otomobil tartışmaları sürerken, Turkcell ve Vestel, Türkiye'de üretilecek ilk yerli cep telefonlarını geliştirip tanıttı. Turkcell, Türk mühendislerin geliştirdiği yeni cep telefonunda bir adım daha ileriye giderek yılın son günlerinde Made In Turkey telefonların raflara çıktığını da açıkladı...
Devam eden büyük projeler 200 milyar dolar Türkiye'nin son yıllarda büyümesine en önemli katkı sağlayan projeler, kamu tarafından gerçekleştiriliyor. Ağırlıklı olarak inşaat sektörüne dayalı projelerin en büyük hacimlisi ise tutarı tam olarak tahmin edilememekle birlikte 100 milyar dolar olarak ifade edilen Kentsel Dönüşüm Projesi. Proje çerçevesinde önümüzdeki 20 yıllık dönemde yaklaşık 10 milyon konutun yıkılarak yenilenmesi öngörülüyor. Devam eden tek kalemdeki en büyük projeler ise enerji sektöründe.
Karar aşamasında büyük tartışmaların yaşandığı nükleer santral projelerinden ilki Sinop Nükleer Santrali ve büyüklüğü 22 milyar dolar düzeyinde. Mersin Akkuyu'da yapılacak nükleer santral projesi için ise 20 milyar dolarlık harcama planlanıyor. Türkiye'nin en büyük yatırımcı kuruluşu olarak nitelendirilen Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı'nın 4 ayrı hatta devam eden yüksek hızlı tren projelerinin büyüklüğü 14.5 milyar dolar düzeyinde. Istanbul-Izmir Otoyolu projesi için ise 16 milyar dolar harcama öngörülüyor. Istanbul-Izmir arasını 3.5 saate indirecek Gebze-Orhangazi-Izmir otoyolu projesinin en önemli geçiş noktasını İzmit Körfez Köprüsü oluşturuyor. Haydarpaşa Limanı Projesi için ise 5 milyar dolarlık harcanacağı hesaplanıyor. İstanbul'un Avrupa ve Asya yakasını karayoluyla bağlayacak olan Avrasya Tüneli Projesi olarak da bilinen İstanbul Boğazı Karayolu Geçiş Projesi, İstanbul Boğazı'nı deniz tabanının altından geçen 5.4 km uzunluğundaki iki katlı tünel ile birlikte toplam 14.6 km boyunca uzanan güzergahta, İstanbul trafiğini rahatlatmak amacıyla Kazlıçeşme ile Göztepe arasında inşa edilecek, bu projenin büyüklüğü ise 1.3 milyar dolar düzeyinde. Türkiye'nin son dönemlerde büyük atılım sağladığı ve 1.2 milyar dolarlık yüksek katma değerli ihracat gelirinin elde edildiği savunma sanayi alanında da uçak, gemi, helikopter, tank gibi araçların milli üretimi için ise yaklaşık 26 milyar dolarlık büyüklük hesaplanıyor.
Dev projeler ve maliyetleri Kentsel Dönüşüm Projesi Sinop Nükleer Santrali 100 milyar dolar 22 milyar dolar Akkuyu Nükleer Santrali 20 milyar dolar İstanbul İzmir Otoyolu projesi Müşterek Taarruz Uçağı Projesi ATAK Helikopter Projesi Yeni Tip Denizaltı Projesi Ulaştırma Uçağı Projesi Tank Modernizasyonu 16 milyar dolar 16 milyar dolar 3.3 milyar dolar 2.7 milyar dolar 1.7 milyar dolar 687 milyon dolar 625 milyon dolar Deniz Helikopteri 557 milyon dolar ALTAY Milli Tank Projesi 500 milyon dolar Haydarpaşa Limanı Projesi 5 milyar dolar Ankara istanbul Hızlı Tren Projesi 4 milyar dolar Ankara-Sivas YHT 2.5 milyar dolar Sivas-Kars YHT 4 milyar dolar Ankara-İzmir YHT 4 milyar dolar Avrasya Tüneli 1.3 milyar dolar
Dünya Sektörel ek