Kent Haberleri

3. havalimanının yeri değişirse ihale yenilenir!

Habertürk yazarı Fatih Altaylı İstanbul'a yapılacak 3.havalimanı ile ilgili dün bazı iddiaları köşesine taşımıştı. Altaylı bugünkü yazısında da konuyla ilgili gelen cevaplara yer verdi...

Habertürk yazarı Fatih Altaylı İstanbul'a yapılacak 3.havalimanı projesinin yerinin değişebileceği yönündeki iddiaları köşesine taşımıştı. (Bu yazıyı okumak için tıklayınız...) Altaylı bugünkü yazısında ise DHMİ Genel Müdürü Orhan Birdal'ın iddialarla ilgili cevabını ve inşaatı duran Çukurova Havalimanı ile ilgili son durumu aktardı.


İşte Fatih Altaylı'nın "3. havalimanının yeri değişirse ihale yenilenir" başlıklı yazısı..


"Yeni Türkiye’de pek olmayan bir şey oldu dün.


Yıllardan beri ilk kez, gündeme getirdiğim bazı iddialarla ilgili olarak bir kamu görevlisi, bir genel müdür aradı ve “yanıt” verdi.


Hem de son derece kibar, son derece açıklayıcı bir biçimde.


Yemin ederim çok şaşırdım.


Arayan DHMİ Genel Müdürü Orhan Birdal’dı.


3. havalimanıyla ilgili yazdıklarıma yanıt vermek ve durumu anlatmak üzere, hem de yurtdışından aramış.


Birdal’ın iddialara yönelik verdiği yanıtlar şöyle:


“- Araziyle ilgili bir çalışma yapılmadığı iddiası doğru değil. Proje, altyapıyla ilgili genel müdürlüğümüz tarafından görülmeden başlatılamazdı.


- Arazinin çok zor bir arazi olduğu doğru. İhaleye katılan herkes arazinin bataklık, maden çıkarma çalışmaları sırasında delik deşik olmuş, çopur bir arazi olduğunu bilerek katıldı. Sonradan ortaya çıkmış bir sürpriz değil.


- Arazi teslimi yapılmadığı doğrudur. Yer teslimi yapmak için sondaj ve zemin etütlerinin tamamlanması gerekiyor. Şu anda bunlar büyük bir süratle yapılıyor. Danışman firmalar bu etütleri yapıyorlar. Arazi teslimi bundan sonra yapılacak.


- Bölgede hak sahibi olanlara, maden ocaklarına kamulaştırma bedelleri ödendi. Bunların bazılarının bölgede bıraktığı çıkarılmış madenler var, onları alıp gidecekler.


- ‘Bir hareket görmedim’ demişsiniz. Doğrudur. Büyük bir hareketlilik yok. Sadece arazi etüdü için sondajlar yapılıyor şu anda. Asıl hareketlilik bu çalışmalar bitince başlayacak.


- Rüzgâr ölçümleri yıllardır yapılıyor. O akstaki rüzgârı zaten biliyoruz. 5 pist o nedenle kuzey-güney aksında olacak. Tek bir pist doğu-batı yönünde. O da gidecek uçaklar için yedek pist gibi bizim talebimizle projeye konuldu.


- Sadece Bulgaristan değil, Romanya ve hatta Yunan hava sahalarını kullanacağımız doğrudur. Şu anda da kullanıyoruz. Şu anda da buradan geçişler için para ödeniyor. Trafik artarsa, ki beklentimiz o yönde, ödenen para da artar. Biz de Ukrayna hava sahası kullanılamadığından bir süredir trafik bizden geçtiği için para kazanıyoruz.


- 3. havalimanının yerinin değişmesi söz konusu bile olamaz. İhale şu andaki yer için yapıldı, herhangi bir yere bir havalimanı yapılması için değil. Şartlar buraya yapılacak bir havalimanı için oluşturuldu. Havalimanının yerinin değişmesi demek, ihalenin de yenilenmesi demek. Eğer yer değişirse herkese açık yeni bir ihale yapmak gerekir. Yer değişikliği talepleri bizim için geçerli değildir.”


 

Ya Çukurova Havalimanı


DHMİ Genel Müdürü’nü karşımda bulunca, yapımında çeşitli sorunlar olan Çukurova Havalimanı’nın durumunu da sordum.


Ama önce size bu havalimanının durumunu anlatayım.


Tarsus tarafına yapılacak Çukurova Havalimanı, İstanbul Atatürk Havalimanı’ndan sonra Türkiye’nin 2. büyük havalimanı olacak.


İhaleyi kazanan ortak girişime (Skyline ve Zonguldak Havacılık Ortak Girişimi - Skyline, Koçoğlu İnşaat AŞ kuruluşudur) yer teslimi 15 Mart 2013’te yapılmış, ortak girişim kendi özkaynaklarından ve çeşitli kredilerle bir miktar imalatlar da gerçekleştirmiş durumda.


İnşaat süresi yer tesliminden itibaren 3 yıl.


Adana Havalimanı 15 Mart 2016’da saat 24.00 itibarıyla kapanacak ve 00.01 itibarıyla da bu havalimanı devreye girecek.


Ancak bir süredir yeni kredi bulamadıkları için inşaat durdu.


İşi bitirmek için de 16 ayları kaldı ve bitecek gibi görünmüyor.


DHMİ Genel Müdürü Birdal’a işte bunu sordum.


“Durum söylediğiniz gibi. Bu havalimanının yapım ve işletmesini üstlenen firma, kendi özkaynaklarına dayanarak bulduğu bir krediyle işe başladı ve bir kısım işleri tamamladı. Ancak daha sonra para bitti ve yeni kredi bulamadıkları için iş durdu. Şu anda bir çalışma var ama yeterli değil. Sürekli görüşüyoruz. Bize söyledikleri, yeni bir krediyi bulmak üzere oldukları. Bulurlarsa devam edecekler.”


Fatih Altaylı / Habertürk