Ulaşım

3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli dünyada ilk olacak!

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Yıldırım: "3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli'nin etüt-proje çalışmaları sürüyor. Tünel, Boğaziçi Köprüsü aksının raylı sistem, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü aksının karayolu ihtiyacını görecek" dedi.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli'nin etüt-proje çalışmalarının sürdüğünü belirterek, "Bu tünel, Boğaziçi Köprüsü aksının ihtiyaç duyduğu raylı sistem, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü aksının ihtiyaç duyduğu karayolu ihtiyacını görecek" dedi.


TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda bakanlığının bütçe sunumunu yapan Yıldırım, ulaştırmaya yapılan yatırımların ülkenin kalkınmasına lokomotif katkı sağladığını söyledi.


"Ulaştırmada son 13 yılda yapılan çalışmalarla insanın yaşamına dokunduk. Yolları böldük, hayatları, milleti birleştirdik" diyen Yıldırım, araç sayısının 2003'te 9 milyon iken 20 milyonu bulduğunu belirtti. Yıldırım, ülkenin her tarafında hareketliliğin büyük oranda arttığını ve 2003'e göre trafiğin iki katın üzerine çıktığını anlattı.


Bakanlığının bütçe büyüklükleriyle ilgili bilgi veren Yıldırım, kadrolu, sözleşmeli ve işçi statüsünde 94 bin 436; hizmet alımıyla 35 bin 213; şantiyelerde müteahhitler tarafından istihdam edilen 96 bin 15 olmak üzere 225 bin 664 kişiye istihdam sağlandığını ifade etti.


Yıldırım, Ulaştırma ve haberleşmede 2003-2015 yılları arasında gerçekleşen yatırım miktarının 253,3 milyar TL olduğunu bildirdi. Yıldırım, kamu özel işbirliği ile de 60.9 milyarlık yatırım olduğunu, bunun 37,8 milyarlık kısmının devam ettiğini, geri kalanın tamamlandığını dile getirdi.


Yıldırım, kamu özel işbirliğiyle dünyanın en gelişmiş ve modern araç muayene sistemlerinden birinin hizmete sunulduğunu, burada 3 bin 508 kişiye istihdam sağlandığını, 63 milyonun üzerinde araç muayenesinin gerçekleştirildiğine dikkati çekti.


77 yol kenarı denetim istasyonunda  geçen yıl yaklaşık 34,5 milyon araç denetiminin gerçekleştirildiğini beliren Yıldırım, devam eden büyük projelerin tamamlanması; otoyolların kamu özel ortaklığı yöntemiyle yapımına hız verilmesi; kuzey-güney koridorlarının büyük oranda tamamlanması; yol güvenliği ve konforu için asfalt betonun yaygınlaştırılması; karayolu denetimlerinin artırılması; ölümlü kazaların azaltılması çalışmalarına devam edeceklerini vurguladı.


2003 yılında 6 bin 101 kilometre olan bölünmüş yol ağının 2015 yılında 24 bin 280 kilometreye çıktığına işaret eden Yıldırım, bölünmüş yollarda 2003-2014 yılları arasında 100 milyon taşıt çarpı kilometre başına düşen can kaybının yüzde 62 azaldığını, hedefin bunu 2023 yılında yüzde birin altına düşürmek olduğunu ifade etti.


Yıldırım, bölünmüş yollarda 3,25 milyon ton daha az karbonmonoksit salınımı, 272 milyon saat işgücü tasarrufu, 1 milyon 650 bin litre yakıt tasarrufu sağlandığını anlattı.


"Yavuz Sultan Selim Köprüsü bu yıl tamamlanacak"

Yıldırım, Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün de yer aldığı 95 kilometre ana gövde ve diğer kollarıyla 215 kilometreyi bulan yolun bu yıl içinde tamamlanacağını ifade ederek, İzmir-İstanbul Otoyolu'nun İstanbul'dan başlayıp İzmir'e kadar devam eden 433 kilometrelik bölümünde çalışmaların devam ettiğini, Altınova-Gemlik arasında biten 40 kilometrelik bölümün önümüzdeki günlerde hizmete alınacağını söyledi.


İhale asamasındaki YİD modeliyle yapılacak yollar hakkında da bilgi veren Yıldırım, Kuzey Marmara Otoyolu'nun Paşaköy'den Sakarya Akyazı'ya bağlantısı olan yaklaşık 187 kilometrelik bölüm ile Avrupa yakasında Odayeri'nden Kınalı'ya bağlantısı olan 149 kilometrelik kesimi olmak üzere toplam 336 kilometrelik bölümün bu yıl ihale edilip, başlanacağını anlattı.


Yıldırım, otoyol projeleri hakkında bilgi vererek, dünyanın dördüncü büyük köprüsü olan İzmit Körfez Geçişi Asma Köprüsünün mayıs ayında biteceğini ifade etti.


İstanbul-Çanakkale-İzmir Otoyolu ve Çanakkale Köprü geçişine de değinen Yıldırım, "Çanakkale 1915 Köprüsü, 2 bin 23 metre orta açıklıkla dünyanın orta açıklığı en uzun köprüsü ünvanına sahip. Bunun da çalışmalarını yapıyoruz, yetişirse bu sene, değilse 2017'de çalışmalarına başlayacağız" diye konuştu.


Avrasya Tüneli'nin YİD modeliyle yapıldığını anımsatan Yıldırım, bu yıl sonuna kadar açılacağını, Asya'dan Avrupa'ya kara yoluyla en kısa geçiş sağlayan tünel olduğunu, 108 metreyle dünyanın en derin tüneli ünvanına sahip olduğunu bildirdi.


Bakan Yıldırım, 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli'nin etüt-proje çalışmalarının sürdüğünü belirterek, şöyle konuştu:


"Bu tünel, Boğaziçi Köprüsü aksının raylı sistem, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü aksının karayolu ihtiyacını görecek. Buradaki farklılık, Marmaray'da sadece trenler geçiyor, Avrasya Tüneli'nde sadece araçlar geçiyor. Bunda hepsi bir arada üç katlı bir tünel. 17,6 metre çapında, dünyada bugüne kadar bu çapta yapılmış ilk geçiş olacak. Boğazdan ikinci geçiş olacak."




Bilişim ve iletişim teknolojisinin gelişmesiyle ulaşımda da akıllı sistemlerin yaygın kullanılmaya başlandığını dile getiren Yıldırım, nesnelerin birbiriyle haberleşmesi de denilecek bir teknolojiyle akıllı ulaşım sistemlerinin entegrasyonu ve uygulamasıyla ilgili projenin 2-2,5 yıl içinde tamamlanacağını belirtti.


-"YHT hatlarında 25 milyon kişi taşındı"

Türkiye için çok önemli bir sektör olan demiryolunda gelişim sürecinin, 2000'li yıllara kadar tamamlanamadığını ifade eden Yıldırım, "Hatta geri gitmiş. Mevcut hatlar da bakılamamış. Demiryolları Türkiye'nin yükünü taşıması gerekirken, Türkiye, demiryollarını taşır hale gelmiş" diye konuştu.


Yıldırım, uygun olan yerlerde hızlı tren hatlarına devam etmek ve mevcut hatları yenilemek istediklerini ifade ederek, elektrikli ve sinyalli olmayan hatları, elektrikli ve sinyalli hale getireceklerini söyledi. 


2003'te başlayan demiryolu hamlesiyle yerli ve milli demiryolu sanayinin kurulması için önemli adımlar attıklarına dikkati çeken Yıldırım, "Ray, bağlantı elemanları başta olmak üzere yük ve yolcu tren setleri, vagon yapımında gittikçe yerli katkının arttığı, hatta millileştirme yapıldığı önemli işlerden biri oldu" diye konuştu.


Hızlı tren yolcu setleri ve yük vagonları konusunda milli denilebilecek ürünlerin prototip çalışmalarını sürdürdüklerini vurgulayan Yıldırım, 10 yılda demiryollarındaki gelişmenin kendi ekosistemini de geliştirdiğini ve bin 500 civarında kümelenmenin olduğunu ifade etti.


Yıldırım, 2004'ten bugüne kadar bin 805 kilometre demiryolu ağının tamamlandığını, 3 bin 57 kilometre demiryolu ağının ise yapımının devam ettiğini bildirdi.


YHT'lerdeki amaçlarının büyükşehirleri birbirine bağlamak olduğunu vurgulayan Yıldırım, YHT hatlarında 25 milyon kişinin taşındığını söyledi. Ankara ile Eskişehir ve Konya arasındaki YHT hatları açıldıktan sonra ölümlü ve yaralanmalı kaza sayısının Ankara-Konya karayolunda yüzde 22, Ankara-Eskişehir karayolunda ise yüzde 15 azaldığını dile getirdi.


 "Kars-Tiflis-Bakü Demiryolu hattı bu yıl açılacak"

Bakan Yıldırım, Kars-Tiflis-Bakü Demiryolu Projesi'nin Azarbeycan, Gürcistan ve Türkiye'nin başlattığı bir proje olduğunu anımsattı. Yıldırım, "Bizim doğuya demiryolu bağlantımız, Ermenistan kapısı kapalı olduğu için yapılamıyordu. Buna alternatif olarak bu hattın geliştirilmesi kararını verdik. Bu yıl içinde de bu hattı açmış olacağız" ifadesini kullandı. 


YHT'lerde uygun olan hatlarda hızı 250'den 300 kilometreye çıkardıklarını, ilk denemeyi Konya hattında başlattıklarını aktaran Yıldırım, bu amaca yönelik 7 yüksek hızlı tren setinden birinin hizmete alındığını, birinin geldiğini, diğerlerinin de bu yıl içinde tamamlanacağını söyledi.


Asıl projelerinin yapılacak hatlar dikkate alınarak, 106 YHT setinin en az yüzde 53 yerlilik oranıyla Türkiye'de üretilmesi projesi olduğunu dile getiren Yıldırım, hazırlıkların devam ettiğini, bu projeyle ilgili setlerin 2018 itibarıyla filoya katılmasının öngörüldüğünü belirtti.


 "Marmaray'ı 118 milyon insan kullandı"

Marmaray'ı bugüne kadar 118 milyon insanın kullandığına işaret eden Yıldırım, "Bu, İstanbul'un nüfusunun 7 katından fazla. İlk defa geçtiğimiz yıl, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nden geçen araç sayısı yüzde 12 azaldı. Bu da Marmaray'ın toplu ulaşıma ne kadar katkı sağladığının somut göstergesi" dedi. 


Yıldırım, Marmaray Projesi'nin devamı olan Gebze-Halkalı Banliyö Hatlarındaki yapım çalışmalarında, hattı yapan firmanın mali sıkıntıları nedeniyle aksama yaşandığını vurgulayarak, sorunun çözüldüğünü, 2 yıl içinde bu hatların hizmete gireceğini ifade etti.


Demiryollarında 2013'te yapılan düzenlemeyle serbeşleştirme yönünde yasa çıktığını anımsatan Yıldırım, uygulamanın bu yıl hayata geçeceğini, belirli hatlarda özel sektörün ücret karşılığında demiryolu ağını kullanacağını bildirdi.


Kamu özel ortaklığıyla havalimanlarının modernleştirilmesine devam edileceğini belirten Yıldırım, yerli ve milli uçak yapımı konusunda çalışmaların süreceğini, havacılıkta küresel büyümedeki payı artırma çalışmalarına hız kesmeden devam edeceklerini vurguladı.


Havacılık sektöründeki gelişmeler hakkında bilgi veren Yıldırım, "2003'te Türkiye'nin dünya havacılık sektöründeki payı yüzde 0,45 iken, yüzde 2'ye yaklaşmış durumda. Dünya büyümesinin 3 katı bir büyümeyi Türkiye havacılıkta gerçekleştirdi" dedi.


"Türkiye Uzay Ajansının kuruluşu bu yıl tamamlanacak"

Yıldırım, İstanbul 3. Havalimanının 90 milyon yolcu kapasiteli ilk etabının 2018'in ilk çeyreğinde hizmete gireceğini belirterek, tüm etaplar tamamlandığında yıllık 150 milyon yolcu kapasitesine ulaşacağını hatırlattı.


Hizmete giren havalimanları hakkında bilgi veren Yıldırım, Edirne-Kırklareli, Yozgat, Artvin-Rize, Bayburt-Gümüşhane, Karaman, Batı Antalya, Karaman, Niğde-Aksaray ve Tokat havalimanlarının da planlanan yeni havalimanları olduğunu söyledi.


Yıldırım, Türksat 5A ve 5B uydularının yapımına bu yıl başlanacağına, 6A uydusunun ise tamamının Türkiye'de gerçektirileceğine ve yerli olacağına işaret etti.


Yıldırım, Türkiye Uzay Ajansı kuruluşunu bu yıl içinde tamamlayacaklarına dikkati çekerek, "Böylece uzaydaki gerek haberleşme gerekse gözlem anlamında varlığımızı daha da geliştireceğiz. Uydu fırlatma sistemleri, uzay istasyonları  ve modern teknolojilerin geliştirilmesi konusu uzay ajansı marifetiyle daha da hızlanacak" dedi.


Kanal İstanbul'un güzergahı

Bakan Yıldırım, "Kanal İstanbul"un güzergahıyla ilgili detaylı çalışmaların henüz tamamlanmadığını vurgulayarak, "Dolayısıyla sanki yer sabitlenmiş gibi mağduriyet olmasın diye böyle bir açıklama ihtiyacı doğdu. Mağduriyet sayılmaz, burada rant oluşuyor, o ranta koşuyor insanlar. Ben de bunu yadırgamıyorum. Biz, neticede 'Silivri'ye yapacağız' da demedik. Güzergahı, Büyükşehir işlediği için insanlar oraya yöneldi. Büyükşehirin programı ile bizimki aynı değil" diye konuştu.


"4,5G ile hız 10 kat artacak"

Bilişim sektörü hakkında bilgi veren Yıldırım, 4,5G ile abone sayısının daha da artacağını bildirdi. Artık insanların iletişiminden nesnelerin iletişimine geçildiğini anlatan Yıldırım, şöyle devam etti:


"Makinalar birbiriyle haberleşebilecek. Arabanızla, buzdolabınızla, evinizle haberleşme imkanınız olacak. Uzaktan işlerinizi daha hızlı takip edeceksiniz. Burada bugünkü iletişim hızının 10 katı artış var. 1 Nisan'da devreye girecek. Kapsama alanı 6 yıl içinde kademeli olarak ülkenin bütün alanında yaygınlaşacak. Buradan 13 milyar lira gelir elde edildi. Bu gelir, verilen yeni frekans bantlarının kullanım hakkıdır. Bir nevi hava parası gibi. Kullandıkça ayrıca vergilerini ve diğer yükümlülüklerini yerine getirecekler. Burada hayal edeceğiniz herşeyin ötesinde çok işlem yapacağınız bir ortama geliyoruz."


Yıldırım, 5G denelemelerinin dünyada yapıldığını anımsatarak, "Biz de 2012'de proje başlattık, TÜBİTAK, Türk Telekom, Aselsan ve Netaş olarak bu çalışmalarda yerli 5G teknolojisini, Türkiye'ye kazandırma çalışmaları devam ediyor" dedi.


Fiber uzunluğun 88 bin kilometreden 261 bin kilometreye geldiğini ancak bunun yetersiz olduğunu dile getiren Yıldırım, bilişim yollarının çok daha geliştirilmesi gerektiğine işaret etti.


"Karayolunda hız felaket, bilişimde hız berekettir" diyen Yıldırım, bilişimde ne kadar hızlı olunursa o kadar çok hizmetin yapılacağını bildirdi.


Yıldırım, siber güvenlikle ilgili çalışmaları hakkında da bilgi vererek, siber güvenliğin ülke güvenliğine eş değer olduğunu kaydetti.


AA