Yeni Şirketler

3. köprü nereden geçecek?

www.emlakkulisi.com dev bir araştırmayı daha yayınlıyor. 3. köprü nereden geçecek? Hangi köylerde arsa ve arazi fiyatları yükselecek? Şimdiye kadar kimler ve hangi şirketler arsa ve arazi topladı? Köy köy arsa fiyatları!!!

`3. Köprü güzergahı' ihtimali dahi arsa fiyatlarını uçuruyuyor İstanbul Boğazı'na yapılması planlanan üçüncü köprü, seçim sonrasına kalırken, köprü yollarının geçeceği muhtemel güzergahlar üzerinde arasa satın alanlar, şimdiden ihya oldu. Üçüncü köprünün çevre yolunun güzergahında yer alan Çatalca, arsa yatırımcılarının tercih ettikleri ilk yerlerin başında geliyor. Birkaç yıl öncesine kadar metrekaresi 5-10 YTL arasında olan imarsız arsaların fiyatının, bugün 40-50 YTL'ye kadar çıktığı belirtiliyor. Köprünün yapılmasıyla birlikte bu rakamların daha da artacağı bekleniyor.

Ekonomide büyümenin en temel kurallarından biri üretimse, diğeri de üretilen bu malların serbest ve hızlı dolaşımıdır. Üretim ve tüketimin en yüksek olduğu Marmara Bölgesi'nde, özellikle de İstanbul'da ticarete konu olan malların yeteri kadar hızlı dolaşımının sağlandığı söylenebilir mi? Hayır. Bırakın İstanbul içini, İzmit'ten Tekirdağ'a kadar olan hattı bir düşünün. Trafiğin rahat olduğu bir saati bulmak neredeyse imkansız. Mal sirkülasyonunu gerçekleştiren kamyonlara ciddi kısıtlamalar var. Yine de bu hat içinde bir yerden bir yere ulaşmak, çoğu zaman bir kabusa dönüyor. Hele Avrupa Yakası'ndan Asya'ya ya da Asya'dan Avrupa'ya geçmek, neredeyse günün her saatinde, tam bir işkenceye dönmüş durumda. Bu yoğun trafiği, İstanbul'un yolları kaldırmıyor. Dolayısıyla vergiden, üretim ve tüketime kadar tüm istatistiklerde, ekonominin yüzde 40'ı demek olan bu bölgede, malların yeterli hızda sirküle olmaması, ekonomide büyüme performansını da ciddi bir şekilde etkiliyor. Yeni rant belgeleri oluşacak Bu açmaz, yeni otoyollar ve köprülere davetiye çıkarıyor. Her yeni yol, yeni bir rant bölgesi yaratıyor.

Çok değil, daha 20 yıl önce toplu taşımanın dahi olmadığı İstanbul'un Ataşehir'i, bugün kentin en kıymetli bölgelerinden biri. Bahçehir için "Kim oturur oralarda?" deniyordu. Bugün neredeyse 100 bin nüfuslu bir kent oluştu oralarda. Örnekler çoğaltılabilir ve hepsinin ortak noktası da, yeni otoyolların geçtiği bölgeler olmaları.

Son dönemlerde de, yeni otoyol projeleri dolaşıyor İstanbul'un planlamacılarının elinde. Üçüncü Köprü merkezli bu planlar, çok değil önümüzdeki 5-10 yıl içinde İstanbul'da yeni rant bölgeleri yaratacak. Bu rant bölgeleri de üçüncü köprü ve bağlantı yollarının geçeceği güzergahlar olacak.

Güzergah artık sır değil İstanbul Boğazı'na yapılması planlanan üçüncü köprü ile ilgili tartışmalar yıllardır sürüyor. Köprünün İstanbul Boğazı'nın hangi kısmına ve de ne zaman yapılacağı ise henüz netlik kazanmış değil.. Köprünün hangi güzergahtan geçeceği de, sır gibi saklanıyor. Ancak, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, geçtiğimiz aylarda üçüncü köprünün yapılıp, yapılmayacağı yönündeki tartışmalara son noktayı koydu. Erdoğan, Karadeniz Otoyolu'nun açılışı sırasında "Bu otoyolu, üçüncü köprüye bağlayacağız" şeklinde bir açıklamada bulundu. Bu, üç aşağı beş yukarı yeni köprünün ayakları ve uzantılarıyla ilgili ipuçlarını veriyor. Ne var ki; erken seçim nedeniyle AKP hükümetinin deyim yerindeyse evdeki hesabı çarşıya uymadı. Önümüzdeki temmuz ayında yapılması netleşen genel seçimler nedeniyle üçüncü köprünün yap-işlet-devret modeliyle inşasının, seçim sonrasına kalması bekleniyor. 800 hektar orman yok olacak Bayındırlık ve İskan Bakanlığı'nın projeyle ilgili çalışmaları tamamladığı belirtiliyor. İlgili bakanlığa yakın kaynaklardan aldığımız bilgilere göre üçüncü köprünün 700 milyon dolara mal olacağı, bağlantı yolları ile bu rakamın 1.5 ile 2 milyar dolara ulaşacağı ifade ediliyor. Harita Mühendisleri Odası, üçüncü köprünün İstanbul'un kuzeyinden geçmesi halinde 800 hektarlık orman alanının yok olacağı konusunda uyarıyor. Oda, köprüye bağlı otoyolun 60-65 kilometre uzunluğundaki bölümünün orman arazilerinden geçeceğini, bunun da İstanbul'un akciğeri sayılan ormanlık arazi ve su havzaları için büyük tehlike oluşturacağını belirtiyor. Bir köprü ve buna bağlı otoyolun hem ormanı, hem de kentin su havzalarını talan edeceği ifade ediliyor.

Güzergah sır gibi saklanıyor

Peki Üçüncü Boğaz Köprüsü nereye kurulacak ve muhtemel güzergahları nereler olacak? Köprüyle ilgili tüm karar ve uygulamalar, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı'nın tasarrufunda yürütülüyor. Bakanlık yetkilileri, köprünün güzergahı konusunda bilgi vermekten kaçınıyor. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı yetkililerinin bu konudaki en büyük kaygısı, köprü güzergahındaki arazilerin değer kazanacak olması nedeniyle rant sağlamak isteyenlerin eline geçmesi.

Bakanlık yetkilileri, güzergahı açıklamaya dursun, üçüncü köprünün geçeceği muhtemel güzergahlardaki arazilerin birçoğunun, rant peşinde koşan arazi spekülatörleri tarafından daha şimdiden toplandığı ifade ediliyor. Ekonomist olarak, bu yöndeki gelişmeleri yerinde inceledik. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı'na yakın kaynaklardan aldığımız bilgiler doğrultusunda, üçüncü köprünün ayaklarının oturtulacağı, bağlantı ve çevre yollarının geçeceği muhtemel güzergahlar üzerinde yer alan köy ve beldelerde üç gün boyunca havadan (helikopterle) ve yerden yoğun bir araştırma yaptık.

Nereden geçmesi planlanıyor?

Üçüncü köprü için İstanbul Boğazı'nın Avrupa yakasında Sarıyer'in üst tafında yer alan Havantepe ile Anadolu yakasında Anadolu Kavağı'nın üstü olan Yüşa Tepesi, iki ayağın oturma ihtimalinin en yüksek olduğu bölgeler olarak öne çıkıyor. Bu mevki, Boğaz boyunca, iki yakanın birbirine en yakın olduğu iki nokta olarak da biliniyor. Çünkü Boğaziçi Köprüsü'nün bulunduğu noktada Boğaz'ın genişliği bin 64, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nün olduğu noktada ise 960 metre. Üçüncü köprünün kurulma ihtimalinin yüksek olduğu noktadaki iki yakanın arası ise 880 metre. Üçüncü köprünün güzergahı kesinleşmemesine rağmen, köprünün bağlanacağı otoyollara yakın olan köylerde bayram sevinci yaşanıyor. İstanbul'un her iki yakasında otoyolların kendi köylerinden geçeceği iddiasıyla arazi fiyatları artıyor.

Çevre yolu güzergahları Üçüncü köprünün Avrupa yakasındaki çevre yolunun ana güzergahı Rumeli Kavağı'ndan başlayıp, sırasıyla Sarıyer'in üstü, Bahçeköy, Mehmet Akif Piknik Yeri, Kemerburgaz, Gaziosmanpaşa taş ocaklarının arkası, Şamlar Köyü ve Sazlıdere Barajı üzerinden Çatalca'ya kadar uzanıyor. Özellikle Sarıyer, Bahçeköy ve Kemerburgaz, köprü güzergahı tartışmalarıyla değerini katlıyor. Buralarda arazi fiyatları, metrekere bazında 500 YTL'ye kadar çıkıyor. Üçüncü köprünün Anadolu yakasındaki çevre yolunun ana güzergahı ise Anadolu Kavağı'ndan başlayıp, Beykoz Akbaba Köyü, Yalıköy, Zerzevat, Polonezköy, Alemdağ beldesine bağlı Çatalmeşe Mahallesi üzerinden Samandıra'ya bağlı Paşaköy'e kadar uzanıyor. Köprü'nün bir diğer güzergahı ise Karadeniz sahil şeridini takip ederek, Şile'ye'ye ulaşıyor. Şile'den sonra Kurna Köyü'nden geçerek, Meşrutiyet, Kızılca, Ahmetli, Sofular, Alacalı, Doğancalı, Sahilköy, Göllü, Bozhane, Öğünce, Paşamandra, Çayırbaşı, Çayağzı, Harmantepe, Karakiraz, İshaklı, Yeşilvadi ve Dağdere köylerinden geçiyor. Bu köylerde arazi fiyatlarının metrekaresi, 40 YTL ila 100 YTL arasında değişiyor. Çatalca'ya piyango vurdu Üçüncü köprünün çevre yolunun güzergahında yer alan Çatalca ise en şanslı konumdaki yerlerin başında geliyor. Silivri, Büyükçekmece ve Gaziosmanpaşa ilçelerine komşu olan Çatalca bin 504 kilometre yüzölçümü, 32 köy ve altı beldesi ile İstanbul'un en büyük yüzölçümüne sahip ilçesi. İşte, yatırımcıların Çatalca'yı tercih etmelerinin altında da ilçenin sahip olduğu bu arsa stoğu yatıyor. Öte yandan İstanbul'a düşünülen üçüncü havalimanı için ise Silivri ile birlikte Çatalca'nın da adı geçiyor. Rantçıların ekmeğine yağ sürmemek için havalanının yapılacağı yer, şimdilik gizli tutuluyor. Ancak üçüncü havalimanı için en uygun arazilerin de, Çatalca-Terkos-Arnavutköy üçgeninde olduğu konuşuluyor. Geçen yıl üçüncü havalimanı yapımı kararı açıklanınca, TEM'in kuzeyinde, Çatalca-Terkos-Arnavutköy üçgeninde yer alan bölgenin adı geçmişti. Emlakçılar, yer kesinleştiği anda emlak fiyatlarında artış olabileceğine işaret ediyorlar.

Arsa fiyatları 10 kat arttı

Çatalca'nın köylerinde son birkaç yıldır ucuza arsa toplayan spekülatörler, şimdi beklemede. Çünkü, üçüncü köprü ve üçüncü havalimanının yapım çalışmalarının başlayacağı açıklamaları ile birkaç yıl önce metrekaresi 5 ile 10 YTL arasında olan imarsız arsaların bugün ortalama fiyatının 40-50 YTL'ye kadar çıktığı belirtiliyor. Çatalca bölgesindeki emlakçılar, yer yer metrekare fiyatının 100 YTL'yi bulduğunu söylüyorlar. Karadeniz Otobanı ve Üçüncü Boğaz Köprüsü TEM- 7 diye tabir edilen yeni arterin geçeceği Çatalca yolunun sağında ve solundaki arazilerin, spekülatörler tarafından hızla toplanmaya başladığı ifade ediliyor. Çatalca'daki emlakçılar, Durusu (Terkos), Tayakadın köyü, Baklalı, Boyalık, Dursunköy, Yassıören ve Kestanelik gibi köylerin yola cepheli arsalarının tamamına yakının son bir yılda adeta kapışıldığını söylüyorlar. Bu köylerde yaptığımız araştırma sonucunda Yassıören, Boyalık, Örcünlü ve Kestanelik gibi köylerde arsa metrekare fiyatlarının, yer yer 90 YTL'ye çıktığını tespit ettik. Örneğin, Kestanelik'te 415 metrekarelik bir arsa, 40 bin YTL'ye satışta. Metrekaresi 96 YTL'ye geliyor. Örcünlü'de de 800 metrekarelik arsa, metrekaresi 75 YTL'den alıcı bekliyor. Doktorçeşme bereketi Çatalca'daki en değerli araziler, gür fıstık çamı ormanlarına komşu olan Doktorçeşme mevkiinde yer alıyor. Bölgede yeni satın alınmış ancak henüz inşaata başlanmamış, çevresi çitlerle çevrili, çok sayıda irili ufaklı arsa yer alıyor. Başta Sabancı Ailesi olmak üzere, İstanbul'un birçok zengin ailesinin evleri, bu mevkiide bulunuyor. Yine, İnceğiz, Kestanelik, Çanakça, Örgünlü, Kızılcaali, İzzettin gibi köylerdeki arsaların metrekare satış fiyatı ise ortalama, 30 ile 50 YTL arasında değişiyor. Çatalca'nın Hadımköy beldesi ise daha çok sanayi ağırlıklı bir bölge haline geldi. Burada sanayi arsalarının metrekaresi, Ömerli Köyü civarında 100 dolar seviyesindeyken, Hadımköy'ün iç kesimlerinde ve TEM otoyolu çevresindeki arsalar