Genel

3.köprü için ağaçların kesildiği yerde değişiklik olmadığı söylendi!

3. köprü güzergâhındaki değişiklik tartışmaları sürüyor. Muhalefetin yol yapımı için ağaçların boşuna kesildiği iddiaları var. Ancak karşı taraf güzergâh değişikliğinin ağaç kesilen bölgede olmadığını söylüyor...

İstanbul’a yapılacak üçüncü köprünün güzergâhında yapılan değişiklikle ilgili tartışmalar devam ediyor. Bir taraf güzergâhın yeni değiştirildiğini bu yüzden ağaçların boşu boşuna kesildiğini iddia ederken diğer taraf güzergâh değişikliğinin yol yapım ve köprü inşaatı başlamadan hemen önce gerçekleştiğini boşuna ağaç kesimi olmadığını iddia ediyor. Aslında köprü güzergâhı tartışmaları ilk kez yol ve köprü ihalesini alan firmanın finansman bulma çalışmaları sırasında yani mayıs ayında gündeme gelmişti. 

Projeyi üstlenen IC İçtaş-Astaldi firmalarının haziran ayında gerçekleştirdiği basın toplantısında da bu konuya dikkat çekilmiş ve çevreye etkiyi azaltmak için 3. köprü bağlantı yollarının orman alanından mümkün olduğu kadar uzağa taşındığına dikkat çekilmişti. Ayrıca projeye doğan yaşamın korunması için viyadükler ve bir ekolojik köprü de dahil edildiği belirtilmişti. . 


BU İŞTE ‘PARDON’ OLMAZ


Üçüncü köprü gibi yüksek maliyetli bir proje için “Pardon yanlış yaptık” denilemeyeceğini kaydeden konuya yakın yetkililer Hürriyet’e, “Güzergâhta iddia edildiği gibi büyük bir değişiklik yapılmadı. Ufak tefek bazı rötuşlar oldu. Zaten ilk hazırlanan planda bu değişikliklerin hepsi öngörüldü. 20’nin üzerinde imar planı var. Onlarca kilometrelik ana yollar, yan yollar, geçişler var. Bu güzergah değişikliği sadece 10 kilometrelik bir bölüm için geçerli olabilir. Sözü edilen bazı değişiklikler daha önceden planlandı. Bazı yerlerde birden fazla alternatifler belirlendi. Sonuçta bu çocuk oyuncağı değil. Bu nedenle süreç içinde bazı güzergâhların değişmesi doğaldır. Ancak ağaç kesilen bir güzergâhta da değişiklik yapılmaz. Kuşların göç yolları gibi çevresel etkiler hesaplandı. Bazı sapmalar olabilir” dedi. 

Ulaştırma Bakanlığı’nın 11 Haziran’da, Kuzey Marmara Otoyol projesinin imar planında değişiklik yapılması gerektiği gerekçesiyle mevcut imar planlarının iptal edildiğine yönelik kararı basında yer almış yüklenicinin yanlış noktalarda inşaatı gerçekleştirdiği iddia edilmişti.


‘Değişiklik nedeni istimlak bedelleri’


CHP Genel Başkan Yardımcısı Gürsel Tekin, Milletvekili Mahmut Tanal ve Sarıyer Belediye Başkanı Şükrü Genç ile  kesilen ağaçların bulunduğu yerde açıklama yaptı. Tekin, 3. Köprü güzergahında istimlak bedelleri yüksek olduğu için değişiklikler yapıldığını iddia etti. Tekin, “2 kilometreye varan sapmalar var. Kaymaların nedeni ne yazık ki firmalara rant sağlamaktır. Orada istimlak bedelleri çok yüksek olduğu için yandaş firmalarınıza yük gelmesin diye bunu yaptınız. Öyle kuş muş hikâye” dedi. Tekin,  Kadir Topbaş’ın 3. Köprü planlarında baypas edildiğini de öne sürdü.


Revizyon yapıldı


Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım da önceki gün yaptığı açıklamada, IC İçtaş-Astaldi ortaklığının gerçekleştireceği Yavuz Sultan Selim (YSS) Köprüsü’nü de içeren Kuzey Marmara Otoyolu uygulama imar planında gerçekleştirilen revizyonun, herhangi bir inşaat hatasından kaynaklanmadığını, bağlantı yollarıyla ilgili revizyonlar olduğunu söylemişti.

Yıldırım, proje gerçekleşirken bağlantı yolları için önce bir imar planı yapıldığını ve ardından bunun ilgili belediyelerin planlarına işlenip kesinlik kazandığını belirterek şunları şöylemişti:

“Ancak uygulama esnasında, uygulamayla ilgili, yollarla ilgili biraz sağa biraz sola almak gerekiyor; kamulaştırma maliyetini azaltmak amaçlı, yeraltı suları, havzalar, korunması gereken alanlar amaçlı küçük güzergâh değişiklikleri oluyor. Bunun da tekrar planlara işlenmesi lazım; yapılan aynen budur. Köprü ve yolları yapıyoruz ama bu 400 hektar yeşil alanın dengesine de dikkat ediyoruz. Biz, yükleniciye 1.400 hektarlık alanı yeşillendirme için mecbur tuttuk ve daha şimdiden yeşillendirmeye başladılar.”


Erdinç Çelikkan/Hürriyet Gazetesi