15 / 11 / 2024

40 projede kampanya zamanı!

40 projede kampanya zamanı!

Piyasalarda yaşanan durgunluk, konut kredisi faiz oranlarının yüksekliği, konut talebi olan kesime hitap etmeyen yüksek metrekare fiyatları gibi nedenlerle konut satışlarında ciddi düşüş var. Patronlar toplam 40 projede stok eritme kampanyası düzenliyor...




Türkiye istatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, Türkiye genelinde konut satışları şubat ayında geçen yılın aynı ayına göre yüzde 18,2 oranında azalarak 78 bin 450 oldu. Aynı ayda ipotekli konut satışları da yüzde 68,2 oranında azalış göstererek 8 bin 890 olarak gerçekleşti. Toplam konut satışları içinde ipotekli satışların payı ise yüzde 11,3 olarak hesaplanıyor. Faiz oranlarındaki yükseliş ipotekli konut satışlarını düşürürken, markalı konut üreticileri de bu süreçte var olan stoklarını eritmek üzere kampanya yarışma girdiler, işte böyle durgun bir dönemde, Mesa'dan Sinpaş'a, Makyol'dan Nef'e kadar 20 inşaat şirketi, İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa ve Muğla'da yer alan 40 projesinde yüzde 1 'in altında faiz oranlarıyla ve 120 aya varan vadelerle stok eritme kampanyaları düzenliyor.

NAKİTTE KALIYORLAR

Ekonomist'ten Levent Gökmen Demirciler'in haberine göre; Ülkemizin içinde bulunduğu ekonomik sıkıntılardan dolayı konut ihtiyacı olan vatandaşlar ve yatırımcılar, konut almak yerine yüksek faizler nedeniyle nakitte kalmayı tercih ediyorlar. Bu nedenle de inşaat şirketlerinin 2019 yılında kampanyalarına hız kesmeden devam etmeleri bekleniyor. Mevcut konut stokunun eritilebilmesi için sanayi ve tarımda üretimin hızlanması, konut kredisi faizlerinin aşağı çekilmesi, mevduat faizlerinin ve döviz fiyatlarının düşmesi, sadece konutta değil ticari gayrimenkullerde de KDV'nin düşürülmesi gerektiğine dikkat çekiliyor.

FİNANSMAN SAĞLANIYOR

Şirketler konut stoklarını eritmek için peşinatsız 60 ay vadeli satıştan 120 ay yüzde 0,98 faizli kampanyaya kadar çok çeşitli kampanyalar düzenliyor.

40 projede kampanya zamanı!

Anadolu Yakası inşaat Müteahhitleri Derneği (AYİDER) Başkanı Melih Tavukçuoğlu, uzun zamandır markalı büyük konut projeleri üreten firmaların sadece müteahhitlik yapmayı değil aynı zamanda finansman sağlama rolünü de üstlenmeye başladıklarını vurguluyor. Tavukçuoğlu, bankaların faiz oranlarının yüzde 2 bandından yukarıya çıkmasıyla birlikte artık konut alıcısının iyiden iyiye bankalardan uzak durmaya başladığına işaret ediyor. Melih Tavukçuoğlu, "Zaten 2018'in son çeyreğinden beri de ipotekli satışlarda yüzde 80'e varan azalmadan bunu iyice anlamaya başladık. Bu anlamda firmaların yapmış olduğu kampanyalar satın alma süreçlerini olumlu anlamda etkilese de, sektör durağan dönemine girmiş bulunuyor" diyor. Tavukçuoğlu, kampanyaların artarak devam edeceğini ifade ediyor.

ESKİSİNİ ALIYOR

Düzenlenen kampanyalar arasında en ilgi çekenlerinden biri de Nef'in Ev Yenileme Kampanyası. Şirket bu kampanya ile müşterilerine, eski evlerini İstanbul'un merkezi lokasyonlarında bulunan Nef projelerinden yeni bir konut ile değiştirme fırsatı sunuyor. Nef'in takas kampanyasından yararlanmak isteyen müşterilerin tapulu evlerinin güncel değerleri, alanında uzman SPK onaylı ekspertizlerin raporları doğrultusunda belirlenecek ve yeni ev alımlarında peşinat olarak sayılacak. Yeni ev ile eski ev arasındaki fiyat farkı da Nef'in müşterilerine sunduğu kişiye özel ödeme planlarıyla ister peşin ister vadeli olarak ödenebiliyor.

40 projede kampanya zamanı!

Eva Gayrimenkul Değerleme Lisanslı Değerleme Uzmanı Şeyma Şehirli, var olan stoku eritmenin çok kolay olmadığını, faizlerin düşmesi halinde gayrimenkul piyasasının hareketleneceğini ve konut satışlarının hızlanacağını söylüyor. Şehirli, yüksek faiz oranlarının kredi kullanımının önündeki en büyük engel olduğunu, faizlerin düşmesi halinde konuta ulaşımın kolaylaşabileceğini vurguluyor.

DOĞRU ZAMAN MI?

Son 10 yılda ciddi değerlenme yaşayan gayrimenkuller son dönemde yatırımcı açısından cazibesini yitiren bir yatırım aracı olarak görülüyor. Bunda konut talebi olan kesimin yüksek fiyatlı konutlara ulaşımının zorlaşması ve konut kredisi faiz oranlarının yüzde 2'ye yakın bulunması etkili oluyor. Böyle bir dönemde "Konut alımı için doğru zaman mı?" sorusu akıllara geliyor. Kimine göre önümüzdeki dönemde fiyatlarda yükseliş olacağı için doğru zaman, kimine göre ise piyasa hala dibi görmediği için biraz daha beklemek gerekiyor, işte bu nedenle de tüketicinin aklı karışık.

2018 yılında gayrimenkul sektöründe genel bir durağanlık yaşansa da Türkiye genelinde konut fiyatlarındaki artış ortalama yüzde 8-10'u buldu. Bazı iller özelinde bakacak olursak bu oran daha da yükselebiliyor. Ancak ortalamada fiyat artışları mevcut mevduat faizleri ve enflasyonun altında kaldı.

Şeyma Şehirli, kısa dönemde yüksek faiz oranları veya döviz yatırımları daha çekici gibi görünse de, konut yatırımının uzun vadede daha çok kazandırmaya devam ettiğini söylüyor. Özellikle de sıfır konut projelerindeki stok eritmeye yönelik indirimlerin konut alıcısı için cazip alternatifler sunduğunu belirtiyor. Şehirli, "Uzun dönemli düşünüldüğünde diğer yatırım araçlarına kıyasla gayrimenkul yatırımı daha fazla kazandıracaktır. Konut alımını destekleyen kampanyalarla konut satın almak için doğru zaman olduğu söylenebilir. Ayrıca oturmak için ev alıyorsanız yanlış zaman yoktur" diyor.

KAMPANYALAR ETKİLİ Mİ?

'Türkiye için Kazanç Vakti' kampanyalarının ardından piyasalarda birtakım hareketlenmeler görülse de, inşaat şirketlerinin ürettiği konutların büyük bir kısmının üst gelir grubuna yönelik konutlardan oluşması satış hızını yavaşlatıyor. Konutların fiyatlarının yüksekliğine artan konut kredisi faiz oranlan da eklenince, şirketler çözümü kendi bünyelerinde düşük faizli kampanyalar düzenlemekte buldular. Ancak konut fiyatlarının 295 bin TL'den başladığı günümüzde, bankaların 300 bin TL'lik bir mevduata 32 gün vadede ortalama 4 bin TL net faiz vermesi, yatırımcıların konut yatırımından ziyade mevduatta kalmalarına neden oluyor.

40 projede kampanya zamanı!

Ancak sektör temsilcileri, kampanyaların satışlara olumlu etki yaptığı görüşünde, İnsay Yapı Yönetim Kurulu Başkanı İhsan Çulhalık, müşteri odaklı satış kapsamında yapılan kampanyalar ile müşteriye yönelik ödeme planları ve fiyat avantajlarının satışlara olumlu yansıdığını söylüyor. Çulhalık, "Özellikle arzın bol olduğu dönemlerde hedefli pazarlama faaliyetleriyle müşterilerin ödeme güçlerine uygun satış politikasının yararına inanıyoruz" diyor. Yapılan kampanyaların müşteriler için cazip fırsatlar sunduğunu söyleyen Kar Yapı Yönetim Kurulu Üyesi Şenol Üçüncü de kampanyaların satışların artmasında etkili olduğunu vurguluyor.

EV SAHİPLİĞİ REFLEKSİ

Türkiye gibi genç nüfusa sahip, bir hayat güvencesi olarak ev sahibi olma refleksi yüksek, aktif deprem kuşağında yer aldığı için deprem yönetmeliğine uygun olarak inşa edilmiş yeni konutlara taşınma ihtiyacı bulunan bir ülkede konuta olan talebin uzun yıllar devam edeceği ifade ediliyor. Ancak bu süreçte orta ve alt gelir grubuna yönelik ulaşılabilir fiyatlı konutların üretilmesi gerektiğine de vurgu yapılıyor. Fiyatların düşüş eğiliminde olduğu günümüzde şirketlerin yeni konut projesi üretmek yerine var olan stoklarını eritmeye yönelmeleri de piyasa dinamiklerini değiştirecek. Eskiden kat karşılığı arsalarını müteahhitlere veren arsa sahiplerinin piyasanın daralmasıyla birlikte taleplerini düşürmeleri sayesinde arsa fiyatlarının da gevşemesi bekleniyor. Devletin  TOKİ  aracılığıyla ucuz konut üretmeye devam etmesi ve kentsel dönüşüm hedefleri doğrultusunda yurt çapında depreme dayanıksız yapıların yenilenmesi projeleri sayesinde de konut üretiminin gelecek yıllarda da süreceğine işaret ediliyor.

40 projede kampanya zamanı!

Garanti Mortgage Genel Müdürü Murat Atay, konut sektörünün Türkiye'de her dönem "güvenli liman" olmaya devam ettiğini söylüyor. Atay, ülkemizde konut ihtiyacı ve ev sahibi olma refleksinin hala çok yüksek ve güçlü olduğunu, bunun da sektörün potansiyelini sürdürmesini sağladığını vurguluyor.

Atay, "Konut almak için tanımlı bir dönemin veya zamanın olduğunu düşünmüyoruz. Bize göre zaman ve koşullardan bağımsız olarak, kişilerin beğendikleri bir konutun bütçesi ve ödeme planının kendileri için uygun olduğunu düşündükleri an o konutu satın almak için en doğru zamandır" diye konuşuyor. Murat Atay, geçtiğimiz 1,5-2 yıl içerisinde inşaat maliyetlerini oluşturan hemen her girdinin fiyatları artmasına rağmen söz konusu artışların satış fiyatlarına tam yansımadığını, bu nedenle sıfır konutların fiyatlarının artmasının gündeme gelebileceğine de dikkat çekiyor.

40 projede kampanya zamanı!

YURTDIŞINA DA KAMPANYA

Kampanyalarla konut sektörünü canlandırmaya yönelik çalışmalar yapılırken yabancı yatırımcıların yanı sıra yurtdışında yaşayan Türkleri konu alan kampanyalarda gündeme geliyor. Satışa çıktıkları ilk günden beri farklı kampanya modelleriyle konut alıcısını kendi projelerine çekmeye çalıştıklarını ve bunda da başarılı olduklarını belirten Lens Yapı Yönetim Kurulu Üyesi Mert Kutlu, yurtdışında yaşayan Türkler için de ayrı bir ödeme planı oluşturduklarını söylüyor. Kutlu, sözlerine şöyle devam ediyor: "Çünkü gördük ki, konut alıcısı bankadan kredi çekmekten ziyade uyguladığımız konut kampanyalarının kendisi için uygun olduğunu keşfetti. Böylelikle kısa bir sürede projemizin yüzde 80'inin satışını tamamladık. Şu anda da dört tane ödeme planımız bulunuyor. Burada önemli olan hangi konut alıcısına hangi projenizle seslendiğiniz ve bu doğrultuda başarılı bir ödeme planı çize-bilmeniz. Her ödeme planının her projede başarılı olması söz konusu olamaz."

Mert Kutlu, konut stokunu eritmek için satış fiyatları ve ödeme planlarının gözden geçirilmesi gerektiğine işaret ediyor. Kutlu, iç pazarda yaşanan sıkıntıdan dolayı mutlaka yabancıya ve yurtdışında yaşayan Türklere satışın hızlandırılması gerektiğini vurguluyor.

40 projede kampanya zamanı!

MAKBULE YÖNEL MAYA TSKB GAYRİMENKUL DEĞERLEME GENEL MÜDÜRÜ "Kampanyalar getiri vaat etmeli"

"Kampanya olsa dahi insanları konut almaya teşvik edecek bir şey olmalı. Geçtiğimiz 10 yılda insanlar aldıkları konutların fiyatlanacağı düşüncesiyle alım yaptılar. Şu anda fiyatlar artar mı, fiyatlar geriler mi sorularıyla kiraların uygun olması durumu konut alımı konusunda bariyer oluşturuyor. Kampanya tek başına vatandaşı alıma teşvik etmiyor, getiri vaat etmesi lazım. Piyasadaki belirsizlik uzun vadeli alımı engelliyor. KDV, tapu harcı indirimi gibi uygulamalar yasal düzenlemelerle kalıcı hale getirilmeli."

40 projede kampanya zamanı!

MURAT ATAY GARANTİ MORTGAGE “Yılın ikinci yarısında büyüme olur"

"Son dönemde KDV ve tapu harcı oranlarının düşürülmesi, yabancı yatırımcılara 250 bin dolarlık gayrimenkul alımlarında tanınan vatandaşlık hakkı gibi çalışmalar satışlara katkı sağlıyor. Bu süreçte birçok inşaat firması da kârlarından fedakarlık ederek maliyetlerdeki artışı fiyatlara yansıtmak yerine çeşitli kampanyalar geliştirdi. Tüm bu yapılanların gayrimenkul sektörüne katkı sağlayacağı aşikar. Bu kapsamda özellikle yılın ikinci yarısında inşaat sektörünün büyüme grafiğini artıracağını düşünüyoruz."

40 projede kampanya zamanı!

MELİH TAVUKCUOĞLU AYİDER "Uygun ödeme koşulları sunulmalı"

"Mevcut konut stoklarına baktığımız zaman sıkıntılı yerlerin konut inşa edilen alanın ruhuna uygun olmayan, gereğinden fazla fiyatlandırmaların yapıldığı yerler olduğunu görüyoruz. Keza lüks konuttaki arz fazlası da başka bir sıkıntı. Konut stokunu eritmek için, yabancıya konut satışı, yurtdışında yaşayan Türklere konut satışı ve yurtiçindeki vatandaşlara da uygun fiyatlar ve uygun ödeme koşullarını sunmak gerekiyor. Satışlar bu yolla artırılabilir."

40 projede kampanya zamanı!

GÖRKEM ÖĞÜT ENDEKSA CEO'SU "Kredi faizleri düşerse satışlar artar"

"Konut satışlarını hızlandırmak için en önemli etken kredi faiz oranlarının düşürülmesi oluyor. Bankaların bu yönde adım atması sektörü hareketlendirecektir. Endeksa'nın verilerine göre, bazı bölgelerde konut satış fiyatları artarken bazı bölgelerde fiyatlar düşüyor. Yatırım ve oturum amaçlı konut alma kararı verilirken bölge bazındaki değer değişimleri, altı ay sonraki değer tahmini ve yatırımın geri dönüş süresi göz önünde bulundurulmalı."

40 projede kampanya zamanı!

ERHAN BOYSANOGLU MESA YÖNETİM KURULU BAŞKANI "Bu yıl bol kampanyalı az satıştı"

"Piyasaların durgun olduğu, satışların yavaşladığı bu süreçte az zarar ederek ya da hiç kâr etmeden konut satıyoruz, 'Al sonunda öde' gibi kampanyalar yapıyoruz. Satış rakamını yükseltip bankanın faiz oranlarını düşürmesini sağlayıp aradaki farkı firmalar ödüyor. Bu tarz dönemlerde ilk terk edilen konut, sonra arabadır. Arabada yüzde 34 gerileme varsa konutta yüzde 36'lara varıyor demektir. Bu yıl bol kampanyalı ve az satışlı bir yıl olacak gibi."

40 projede kampanya zamanı!

SEBA GACEMER SİNPASGYO GENEL MÜDÜRÜ "Projelerimizde beş yıl vade sunuyoruz"

"Picasso'nun 45 yıl +5 dakika hikayesinden yola çıkarak Sinpaş'ın 45 yıl+5 Dakika Kampanyası ortaya çıktı. Kampanya kapsamında yüzde 0,98 faiz oranı ve beş yıl vade fırsatı sunuyoruz. Düzenlediğimiz kampanyada yer alan projelerimizin bir kısmı hemen teslim projelerden oluşuyor. Bursa'dan İstanbul'a 3 bin 500 ile 13 bin TL/m2 aralığında fiyatlarla satış yapılıyor. Kampanya kapsamında projelerde fiyat artışı yapılmadı."

40 projede kampanya zamanı!

AHMET ERKURTOĞLU AE MİMARLIK YÖNETİM KURULU BAŞKANI MİMAR "Kampanyalar aynı hızla devam edecek"

"Yapılan kampanyalar mevcut konut stokunun en fazla yüzde 10'unu eritiyor. Çünkü ülkemizdeki ekonomik sıkıntılar nedeniyle konut ihtiyacı olan vatandaşlar ve yatırımcılar nakitte kalmayı tercih ediyorlar, inşaat firmaları bu yıl kampanyalarına hız kesmeden devam edecektir. Konut stokunun eritilebilmesi için sanayi ve tarımda üretim hızlanmak, konut kredisi faizleri minimalize edilmeli, mevduat faizleri ve döviz fiyatları düşürülmeli, sadece konutta değil ticari gayrimenkullerde de KDV düşürülmeli."

40 projede kampanya zamanı!

AKIN KARALİ METAL YAPI KONUT GENEL MÜDÜRÜ "Faizler yüzde 1'în altına düşmeli"

"Sektörümüzde kredi faizleriyle konut satışları arasında doğru bir orantı var. Faiz oranlarındaki indirimler ya da yükselmeler satış tarafında etkisini hemen hissettiriyor.

2018'in temmuz ve ağustos aylarında kredi faizlerinin yüzde 2'nin üzerine çıkmasıyla ipotekli konut satışları ciddi oranda geriledi. Faizlerin yüzde 1 'in altına inmesi çok önemli. Biz, Kemerburgaz'daki Kemerlife23 projemizde yüzde 0,98 faiz oranı ve 60 ay vade uyguluyoruz. Düşük faizin olumlu etkisini de satışlarımızda görüyoruz."

40 projede kampanya zamanı!

40 projede kampanya zamanı!


Geri Dön