45 bin ziyaretle açılan MOL'a 10 yeni mağaza
Önceki gece yüzde 90 indirimle Kurtköy'de açılan MOL mağazasına 45 bin kişi gelince mağazada kıyafet kalmadı, cansız mankenler, askılar ve raflar havada uçtu.
Merter Markalar Birliği önderliğinde kurulan ve Merter-Osmanbey-Laleli'nin kısaltmasından oluşan `MOL' mağazası, Kurtköy'deki Atlantis Alışveriş Merkezi'nde önceki gece açıldı. Ancak mağaza hizmet vermeye yarın devam edecek. Çünkü mağaza bugün açılamayacak halde.
Elektronik değil kıyafet
İlk gün yüzde 90 indirim yapılacağı günler öncesinden açıklanan mağazanın açılışı elektronik zincirlerinin açılışlarından daha kalabalıktı. Açılışta tam bir Türkiye klasiği yaşandı. Tanıtım amacıyla açılış gününe özel tüm ürünlerde yüzde 90 indirim yapan MOL mağazası, kapılarını açtıktan 10 dakika sonra savaş alanına döndü.
Merter, Osmanbey ve Laleli'den 78 firma ve 390 üreticinin bir araya gelerek oluşturduğu MOL, cumartesi gecesi saat 24'te açılacaktı. Saat 21'de açılış konuşması ve ardından Anadolu Ateşi gösterisi planlanırken konuşmanın hemen ardından müşteriler mağazanın vitrinlerine dayandı.
Işıklar kapandı...
Açılış saatini beklemeden içeri girmek isteyen müşteriler cam ve kapıları yumruklamaya başladı. Bu sırada verilen kokteyl için içeride bulunduğumuz sırada yönetim mağazanın ışıklarını kapatıp dikkatleri dağıtmaya çalıştıysa da başarılı olamadı.
Baskılara dayanamayan yönetim basın ve özel davetlileri kokteyl alanına alıp kapıları açmak zorunda kaldı. Işıklar tekrar açıldıktan sonra müşterilere sadece üç ürün alabilecekleri anonsu yapıldı.
Kapılar, kepenkler kırıldı
Otomatik kepenkler yarısına kadar açıldığında dışarıdaki yüzlerce kişi adeta içeriye aktı. Kepenk tamamen kalktığında yoğunluktan dolayı yankısımlardaki cam kapılar kırıldı, elektronik tabela elektrik kablolarından ateşler saçarak müşterilerin üzerine doğru düştü. Elektrik ve üzerlerine düşen tabelaya aldırmayan müşteriler 10 dakika içinde ne mağaza ne de ürün bıraktı. Hazırlığı aylar süren MOL mağazası 10 dakika içinde talan edildi. 100 bin TL değerindeki kıyafet müşterilere üzerlerindeki alarm ve barkodlarla birlikte hediye edildi.
Beden-model farketmez
Bu arada yönetim sadece bir ürünün yüzde 90 indirimli olacağını söylüyordu. Birkaç dakika sonra yeni bir anons daha geldi. Sistem çalışmadığı için sadece nakit kabul edilecekti. Bu açıklama müşterileri iyice çığrından çıkardı. Kollarını beden yada modele bakmadan onlarca ürünle dolduran kızgın müşteriler bu kez de kasalar önünde kuyruk oluşturdu.
Ürün bulamayanlarsa cansız mankenleri parçalayarak üzerlerindeki kıyafetleri aldı, ardından askı ve cansız manken parçalarını protesto için kasaya fırlattı. Yaklaşık 1.5 saat içinde mağazadaki tüm ürünler tükendi. 3 bin metrekarelik mağazadan geriye sadece kırık boş raflarla halsiz çalışanlar kaldı.
Acil çıkış kurtardı
Alışveriş yapamayanlar ve içeri girmek isteyen diğer müşteriler de `büyük' gruplar halinde içeri alındı. Tekrar büyük bir grup içeri alınmadan önce iki saat boyunca beklediğimiz köşeden çıkmaya başladık. Bir mağaza yetkilisi bizi ardına alarak yangın çıkışına doğru götürdü. Yangın çıkışının açıldığını görenler ellerinde kıyafetlerle buradan çıkmak istese de güvenlik engelledi. Kabus bitmemişti.
Alışveriş merkezinin arkasındaki moloz yığınlarının yanından yürüyerek otoparka indik. Protestolar otoparkta bile sürüyordu. Araçlar kornalara basarak çıkmak istese de girişteki yoğunluk çıkışa yansımıştı. Otoparktaki bir saatlik dur-kalkın ardından dışarı çıkabildik. Saat 24 sıralarında, yani açılışın yapılacağı duyurulan saatte kalabalık zirveye ulaşmıştı.
Kilometrelerce araç kuyruğu
Binlerce kişi alışveriş merkezi önünde kuyruk oluştururken araç trafiği Kurtköy'den Pendik'e ve çevre yoluna kadar uzadı. Kurtköy böyle bir trafiği sadece Formula 1'in ilk yılında yaşamıştı. İzdiham oluşması ve mağazanın kapılarının kırılması üzerine olay yerine jandarma ekipleri çağrıldı.
Ancak ekipler bile yoğun trafik nedeniyle mağazaya yaklaşamadı. Araçlarını refüjlerin üzerine parkedenler diğer araçların polis tarafından çekilmesine aldırmadan alışveriş merkezine koşuyordu. Açılış için Bursa'dan, Adana'dan gelenler bile vardı...
Kabus gibi gecede sadece 10 dakikanın cirosu şöyleydi: 300 bin YTL'lik satış, 100 bin TL'lik hasar ve 100 bin TL'lik kayıp mal.
Uzmanlar: Linç psikolojisi
Uzmanlar durumu linç ve yağmalama psikolojisi olarak açıklıyor. MOL mağazası açılışı konusunda görüşünü aldığımız Bakırköy Psikiyatrik Tedavi ve Araştırma Merkezi Uzman Dr. Psikiyatrist Ayhan Akcan, yeterince kentli olamama olarak tanımlıyor. Kriz olduğunu ancak kitle psikolojisinin de bulunduğunu belirten Akcan, "Kalabalık kontrol edilmezse öndeki ne yaparsa arkadaki de onu yapar" diyor.
Yüzde 90 indirimin neredeyse `gel beni yağmala' demek gibi bir imaj oluşturduğunu anlatan Dr. Akcan, bu durumun kitleyi dürttüğünü söylüyor. "Henüz toplumsal olarak kentli olamama durumu var" diyen Akcan, `ben yaptım oldu' demenin yağmalama ve linç psikolojisiyle aynı olduğunu vurguluyor. Akcan büyük kentlerde bu tür yağmacı gruplar oluştuğunu ve krizle artarak devam edeceğini söylüyor.
Bahçeşehir Üniversitesi Sosyoloji Bölüm Başkanı Prof. Dr. Nilüfer Narlı ise krizin yanında çok sayıda işsiz gencin tüketim arzusunun hüsran yarattığını söylüyor. Prof. Dr. Narlı, bu hüsran duygusunun karmaşa ortamında kendini yağma olarak gösterdiğini vurguluyor.
`Bu Türk malına olan ilgidir'
MOL İcra Kurulu Başkanı Oktay Özdemir, vatandaşların gösterdiği ilgiden son derece memnun olduklarını belirterek, "Bu, Türk halkının, bu krizde Türk markasına gösterdiği bir ilgidir" dedi.
Zarara rağmen mağazayı salı günü (yarın) yeniden açacaklarını söyleyen Özdemir, "Bu kez müşterileri 200 kişilik gruplar halinde içeri alacağız ve hepsine belli bir süre tanıyacağız. 18'de açılacak mağazada bu kez yüzde 90 indirim yok ama piyasadan çok daha ucuza ve kaliteli ürün bulacakları kesin" diye konuştu.
Açılıştaki satışlardan ilk yarım saatte yaklaşık 300 bin TL ciro elde ettiklerini belirten Özdemir, şöyle devam etti: "Rekor sayılabilecek bir ciro yaptık. Yoğunluktan dolayı kasalarımız müşterilere cevap veremez duruma geldi ve bunun üzerine yaklaşık 100 bin TL tutarındaki ürünleri müşterilerimize hediye ettik. Kampanyalarımıza devam edeceğiz. Küresel krizin bizi etkilemesine izin vermek istemiyoruz. 2009 yılının Türkiye'de üretim yılı olması için çok ciddi kampanyalar yapacağız. `Made in Turkey' markasını dünyaya tanıtmaya devam edeceğiz."
Telefonlar kilitlendi
Açılıştaki izdihamda herhangi bir kazanın yaşanmamasına çok sevindiklerini belirten Özdemir şunları söyledi: "Mankenler kırıldı ve kapıda biraz hasar oluştu. Bu çok normal çünkü 45 bin ziyaretçi geldi. AVM'nin telefonları kilitlendi. Salı günü mağazayı tekrar açacağız. Rafları doldurmak için bir süreye ihtiyacımız var. Ürün bulamayan, alışveriş yapamayan müşterilerin adres ve telefonlarını aldık. Onları belirli zamanlarda davet edip alışveriş yapma şansı tanıyacağız."
10 mağaza daha açılacak
Özdemir, kısa süreli kampanyanın etkisiyle böyle bir yoğunluğun yaşandığını belirtirken, "Sanırım kampanyanın sürelerini uzatacağız. Bu ilgi bize İstanbul'da 10 tane daha MOL açma kararı aldırdı. Elektronikte yaşanan bu tip ilginin tekstilde ortaya çıkkması hepimiz çok sevindirdi. Bu Türkiye'de üretilmiş gerçek Türk malına olan talebi gösteriyor. Kriz ortamında gerçekten krizi fırsata çevirecek bir durum ortaya çıktı" diye konuştu. Özdemir, cironun yüzde 3'ünü Türkiye'nin tanıtımına harcayacaklarını ve 2009 yılında 56 MOL mağazası ile 3 bin kişiyi istihdam etmeyi planladıklarını belirtti.
Radikal
İlgili haber
Mol yüzde 90 indirimle açılıyor
Mol'un açılışı yağmaya döndü