Ulaşım

52 şehir hızlı trene kavuşacak!

Türkiye'de 8 bin 554 kilometrelik demir yolu hattının 2053 yılına kadar tamamlanması ve hızlı trenlerle bağlı il sayısı 8'den 52'ye yükselmesi hedefleniyor!

Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı kapsamında hazırlanan Ulaştırma 2053 Vizyonu'nda yer alan bilgilere göre, demir yolu taşımacılığı,  değişime ve kalkınmaya dönük küresel anlamdaki etkisini çoğaltarak sürdürürken çevre, emniyet, enerji ve ekonomik ihtiyaçlara paralel olarak ulaştırma sektörü için de her geçen gün daha fazla ehemmiyet kazanıyor.

Ulaştırma ağı ile Asya ve Avrupa kıtaları arasındaki bağlantıyı oluşturan merkezi konumda bulunan Türkiye'nin demir yolu ulaşımı bu ağ içerisinde stratejik öneme sahip.

Yatırım ödeneği seneden seneye gittikçe artan demir yolu, sektörler içinde 2023 hedefleri ile birlikte Cumhuriyet'in 100. yılında ulaşım sistemine damgasını vurmaya hazırlanıyor.

Yük taşımacılığında demir yolunun payı 2019 senesinde yüzde 3.13 ile yaklaşık 33 milyon ton olarak gerçekleşirken bu rakamın 2023 senesinde yüzde 5'i geçip 55 milyon ton oranını aşmasş hedefleniyor.

Demir yolunun taşımacılıktaki oranının 2029 yılında yüzde 11'in üzerine yükselmesi, 2053 senesinde ise yaklaşık yüzde 22'nin üzerine çıkması öngörülüyor. Bu şekilde demir yolunun yük taşımacılığındaki payı 2019 senesinden 2053 senesine kadar 7 kat yükselecek. Yurt dışı yük taşımacılığında da demir yolunun payının 10 kat artırılması da hedefler arasında yerini alıyor.

Yolcu taşımacılığında 2053 senesinde trenin payının 6 kattan fazla artacağı düşünülürken 2023 yılında demir yolu ile taşınan yolcu sayısının yaklaşık 19.5 milyon barajını aşması, bu rakamın 2035 senesinde 145 milyonu görmesi beklenirken 2053 yılında ise 269 milyonu aşacağı düşünülüyor.

Demir yollarının yolcu ve yük taşımacılığındaki katkısının artması, aynı zamanda karbon salımının ciddi anlamda azaltılmasına katkı sağlayacak.

Demir yollarında yolcu taşımacılığının katkısı yüzde 6.20'ye çıkarılacak

Türkiye'nin ulaşım ağındaki katkısı artırılarak demir yollarının yolcu taşımacılığındaki katkısının yüzde 1'den Avrupa ortalamasının üzerine, yüzde 6.20'ye arttırılması amaçlanıyor. Bu da bugün 19.5 milyon olan yolcu sayısının neredeyse 270 milyona ulaşması anlamına geliyor.

Tüm ulaşım modları arasında yük taşımacılığının, 2023 senesinde 55 milyon ton ve yüzde 5.08 olması beklenen oran 7 kat yükseltilerek 440 milyon ton yükün demir yolu ile taşınması sağlanacak. Böylece demir yolunun payının, yüzde 18 olan Avrupa ortalamasının da üstüne yükselerek yüzde 21.23'e yükseltilmesi hedefleniyor.

Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı'na göre, 2053 senesine kadar 6 bin 196 kilometre hızlı tren hattı, 622 kilometre yüksek hızlı tren hattı, 1474 kilometre konvansiyonel hat ve 262 kilometre çok yüksek hızlı tren hattı olmak üzere 8 bin 554 kilometrelik demir yolu hattının tamamlanması hedefleniyor.

Mevcut yüksek hızlı tren hatlarına ilave olarak 2053 senesine kadar tamamlanacak 622 kilometrelik yüksek hızlı tren hattının 546 kilometresi bir sonraki yıl bitirilecek.

Hızlı tren hatları, 2053 yılına kadar ciddi derecede yaygınlaşacak, hızlı trenlerle bağlı il sayısı 8'den 52'ye yükselecek.

TCDD Yüksek Hızlı Tren biletlerine zam yaptı! 3 Ocak'ta da zam yapılmıştı

Ankara-Sivas YHT hattı TBMM gündeminde!

Hangi YHT hattı ne zaman açılacak? Ulaştırma Bakanı açıkladı!